هشدار رئیس شیلات ایران به محیط زیست درباره نابودی گونه‌های داخلی آبزیان

رئیس سازمان شیلات نسبت به ورود گونه زیلی تیلاپیا به آبهای استان خوزستان هشدار داد.

به گزارش ایسکانیوز، حسن صالحی امروز در نشست خبری سازمان شیلات ایران اظهار کرد: براساس توافقات صورت گرفته با سازمان محیط زیست 10 مرکز مداربسته تولید تیلاپیا در بافق استان یزد ایجاد می‌شود و تولید خواهند داشت.

وی افزود: ماهیانی که در این مکان تولید می‌شود تک جنسی بوده و ماهیتی متفاوت با مهاجم زیلی دارد و با توجه به اینکه در محلی مداربسته تولید می‌شود امکان ورود به آبهای کشور ندارد و در صورتی که وارد شود با توجه به ماهیت آن در دمای زیر 10 درجه از بین می‌رود.

رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: براساس گزارشاتی که به دست ما رسیده است ماهی تیلاپیای زیلی از اول وارد آبهای استان خوزستان و حتی مزارع پرورش ماهی کشاورزان شده است و برای آنها نگرانی‌هایی بابت از بین رفتن گونه‌های محلی ایجاد کرده است.

صالحی تصریح کرد: این نوع ماهی تیلاپیا فضا را برای گونه‌های محلی تنگ کرده و آنها را تهدید می‌کند.

وی گفت: این ماهی که از عراق به کشور ایران وارد شده است احتمالا دارای مبدئی از ترکیه یا سوریه دارد.

رئیس سازمان شیلات ایران درباره احتمال بیوتروریسم بودن ورود این ماهی به آبهای کشور گفت: اطلاعی از بیوتروریسم بودن ورود این نوع ماهی به منطقه خوزستان ندارم.

صالحی در پایان تاکید کرد: اینگونه ماهی که از رودخانه‌ها وارد مزارع کشور شده است باعث تهدیدی برای تولیدات کشاورزان است و ما در این خصوص گزارش جامعه‌ای در اختیار سازمان محیط زیست قرار داده‌ایم و اقدامات لازم توسط این سازمان برای صیانت از حقوق کشاورزان باید صورت گیرد.

702/602

کد خبر: 681460

وب گردی

وب گردی