پانزدهمین نشست مجمع بین المللی انرژی آغاز شد

نخستین روز از برنامه های رسمی پانزدهمین نشست مجمع بین المللی انرژی در شهر الجزیره با حضور نمایندگان ۷۰ کشور جهان آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسکانیوز، ساعتی پیش پانزدهمین نشست مجمع بین المللی انرژی (IEF) در شهر الجزیره کشور الجزایر آغاز به کار کرد. از 72 کشور عضو IEF، وزرا و مسئولان 70 کشور صبح امروز (ساعت 7 صبح به وقت الجزیره) در هتل شراتون و هتل اورسی الجزیره حضور یافتند.

نشست خوشامدگویی و پیام افتتاحیه ساعت 9 صبح به وقت محلی آغاز شد. در مراسم افتتاحیه وزیر انرژی الجزایر، دبیر کل مجمع بین المللی انرژی و نخست وزیر الجزایر به سخنرانی پرداختند.

تا دقایقی دیگر، نخستین جلسه عمومی این دوره با موضوع "بازارهای نفت؛ چشم انداز و چالش ثبات" آغاز می شود. قرار است «نورالدین بوطرفه» وزیر انرژی الجزایر نخستین سخنران این جلسه باشد. پس از وی، «محمد سانوسی بارکیندو» دبیر کل اوپک، «فاتح بیرول» مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی و «ژیانشنگ سان» دبیر کل مجمع بین المللی انرژی که اعضای این پنل تخصصی هستند یک به یک سخنرانی می کنند.

*وزیر نفت ایران سخنران نخستین نشست عمومی IEF

پس از آن، «بیژن زنگنه» وزیر نفت کشورمان سخنرانی خود را با موضوع چالش های پیش روی بازار نفت انجام می دهد. پس از وزیر نفت ایران، «انس خالد الصالح» معاونت نخست وزیر کویت، وزیر دارایی و سرپرست وزارت نفت کویت سخنرانی خواهد کرد. «الکساندر نوآک» وزیر انرژی روسیه سخنران بعدی است که بسیار منتظر سخنرانی نوآک هستند تا ببینند موضوع روسیه که مهمترین کشور غیراوپکی تولیدکننده نفت است در قبال طرح فریز نفتی و ثبات عرضه در بازار چیست.

«خالد الفلیح» وزیر انرژی، صنایع و منابع معدنی عربستان بعد از نوآک به سخنرانی می پردازند و با وجود اینکه مواضع عربستان تفریباً برای همه شفاف است اما سخنرانی الفلیح در نوع خود دارای اهمیت و تأثیرگذار خواهد بود.

تا پایان این نشست، به ترتیب «یولوجیو دل پینو» وزیر نفت و معادن ونزوئلا، «پاتریک پوپان» مدیرعامل شرکت توتال و «مایک مولر» معاون مدیرعامل شرکت شل در تجارت نفت خام سخنرانی می کنند.

*وقت ملاقات مدیرعامل توتال از زنگنه

اخبار غیررسمی حاکی از این است که صبح امروز هماهنگی هایی بین هیئت اعزامی از شرکت توتال و هیئت ایرانی شده تا بعد از نخستین نشست تخصصی IEF، مدیرعامل توتال بتواند نشستی با وزیر نفت ایران داشته باشد.

توتال پیش از این برای حضور در میدان آزادگان جنوبی و فاز 11 پارس جنوبی و همچنین سرمایه گذاری در برخی طرح های پتروشیمی ایران اعلام آمادگی کرده بود که به نظر می رسد در همین راستا گفت‌وگویی بین مسئولان ایران و مدیران این شرکت فرانسوی انجام خواهد شد.

بعد از وقت استراحتی 20 تا 30 دقیقه ای، دومین نشست عمومی IEF با موضوع "چالش های صنعت گاز، زنجیره LNG و پیامدهای ساختاز بازار آغاز می شود. در ابتدای این نشست، «محمد بن صالح» وزیر انرژی و صنایع قطر به عنوان رئیس جلسه سخنرانی می کند. پس از وی، «محمد حسین عادلی» دبیر کل مجمع بین المللی کشورهای صادرکننده گاز و «پل راسموسن» دبیر کل اتحادیه بین المللی گاز به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

«نویر بالکلی» قائم مقام کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات و مدیر ادامه ملی انرژی چین، «جابر الحسین العیبی» وزیر نفت عراقف «یوسوکه تاکاگی» وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، «یووه بکمیر» وزیر پارلمانی آلمان، «مایکل کورتیکا» معاون وزیر کشور و وزیر انرژی لهستان، «امینه مازوزی» مدیرعامل شرکت سوناطراک و «شری بوهوان چاندرا تریپاتی» مدیرعامل شرکت Gail از دیگر سخنرانان این نشست هستند.

بعد از این نشست، زمان صرف ناهار و استراحتی دو ساعته دیده شده و بعد از آن، سومین نشست عمومی با موضوع "انرژی های تجدیدپذیر و کارائی انرژی؛ چشم اندازها و چالش ها پس از بیست و یکمین جلسه COP" آغاز به کار می کند.

در این نشست، «سگونول رویال» وزیر محیط زیست، انرژی و دریای فرانسه به عنوان رئیس جلسه پشت تریبون می رود و پس از وی، «هنک کمپ» وزیر امور اقتصادی هلند، «هلا چیخوروهو» وزیر انرژی، معادن و انرژی های تجدیدپذیر تونس، «سهیل محمد المزروعی» وزیر انرژی امارات»، «جاناتان الکیند»، معاون وزیر امور بین الملل ایالات متحده امریکا و «خرت یان لانهورست» مدیر اجرایی گاز شرکت ترا هند سخنرانی می کنند.

این نشست، پایان بخش برنامه های رسمی امروز است و ساعات 16:30 تا 19:00 به وقت محلی، بازه ای زمانی برای ملاقات های دو جانبه بین مسئولان کشورها در هتل شراتون و هتل اورسی دیده شده است.

702/602

کد خبر: 681463

وب گردی

وب گردی