4 نوزاد تایلندی مشکوک به میکروسفالی ناشی از زیکا تشخیص داده شدند

متخصصان تایلندی روز چهارشنبه کودکان 4 زن باردار را در این کشور مشکوک به میکروسفالی مرتبط با ویروس زیکا تشخیص دادند که در صورت تایید نخستین موارد میکروسفالی ناشی از زیکا در جنوب شرق آسیا خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، شیوع ویروس زیکا در مادران باردار خطر بروز نقایص شدید مادرزادی (میکروسفالی) نوزادان و تولد کودکانی با رشد اندک مغز و جمجمه را در پی دارد، اما تاکنون در کشورهای جنوب شرق آسیا این مورد مشاهده نشده بود.
ویروس زیکا و تب دنگی از طریق پشه آئدس منتقل می شود که مناطق استوایی از جمله فیلیپین، سنگاپور، مالزی و تایلند زیستگاه های این پشه است و افراد مبتلا معمولا دارای نشانه هایی مانند تب خفیف، خارش پوست، ورم ملتحمه، درد عضلات و مفاصل، ضعف و سردرد می شوند.

چند کشور جنوب شرقی آسیا افزایش موارد عفونت ناشی از ویروس زیکا را طی هفته های گذشته گزارش کرده اند، اما تایلند دارای یکی از بالاترین تعداد ابتلا در منطقه با 349 مورد از ژانویه تاکنون است که 25 مورد از این افراد زنان باردار بودند.
به نوشته تارنمای 'نیشن'، 'آپیچای مونگکول' از مقامات وزارت بهداشت تایلند روز سه شنبه گفت که سه نوزاد با سر کوچک به دنیا آمده اند و سونوگرافی نشان می دهد یک کودک در جنین نیز دارای سر کوچکی است.
وی اعلام کرد از 4 مادر، ابتلای دو نفر در زمان بارداری به زیکا تشخیص داده شده، اما ابتلای دو نفر نیز تأیید نشده بود.
تولد نوزادان دارای نقایص شدید مادرزادی (میکروسفالی) در تایلند نخستین موارد ابتلا به میکروسفالی ناشی از زیکا در جنوب شرق آسیا محسوب می شود.
ارتباط بین زیکا و میکروسفالی برای نخستین بار سال گذشته در برزیل تشخیص داده شد که براثر آن بیش از یکهزار و 600 نوزاد دارای نقایص شدید مادرزادی متولد شدند.
آزمایش خاصی برای تعیین اینکه آیا یک نوزاد با میکروسفالی دنیا می آید وجود ندارد، اما سونوگرافی در سه ماهه سوم بارداری می تواند این مشکل را شناسایی کند.
سازمان بهداشت جهانی کشورهای سنگاپور، فیلیپین، مالزی، تایلند و ویتنام در جنوب شرق آسیا را جزو کشورهای گزارش کرده که موارد جدید زیکا در آنها مشاهده شده است.
در سنگاپور 393 مورد ابتلا به زیکا ثبت شده که 16 نفر از آنها زنان باردار هستند.
دانشمندان با استناد به یک مطالعه اعلام کرده اند بیش از دو میلیارد و 500 میلیون نفر در سراسر جهان از جمله آسیا و آفریقا در مناطقی زندگی می کنند که ممکن است در معرض خطر ابتلا به زیکا قرار گیرند، اما تاکنون یک میلیون و 500 هزار نفر در 55 کشور جهان، به بیماری زیکا که روش درمان و یا واکسن خاصی برای مقابله با آن تولید نشده، مبتلا شده اند.
کارشناسان برزیلی قرار است واکسن مقابله با ویروس زیکا را بر روی نمونه های انسانی طی دو ماه آینده آزمایش کنند. برزیل در میان کشورهای آمریکای لاتین بیشترین آسیب را از شیوع این ویروس متحمل شده است.

206/201

کد خبر: 681477

وب گردی

وب گردی