حاشیه های لغو کنسرت زانیار خسروی در گرگان/یک فرزند شهید:رفتار خود را به پای تمامی خانواده های شهدا می نویسند/شهدا طالب قانون بودند

کنسرت زانیار خسروی روز یکشنبه در گرگان لغو شد این در حالیست که درباره دلیل لغو این کنسرت نظریات متفاوتی وجود دارد.

به گزارش ایسکانیوز، در روزهایی که اهالی فرهنگ از فشار و هجمه ها برای لغو کنسرت ها در خراسان ابراز نگرانی می کردند و از آینده این گونه حرکات هراسان بودند، شاید کسی فکر آن را نمی کرد که قرار است به زودی این روند به استانهای همسایه نیز سرایت کند. روز یکشنبه 4 مهر، حاشیه لغو یکی دیگر از کنسرت های موسیقی در اثر فشار و اعتراض برخی افراد خبرساز شد. در این روز در حالی که قرار بود کنسرت زانیار خسروی در گرگان برگزار شود، این خواننده پاپ در یادداشتی نوشت: «متاسفانه با تمام شور و اشتیاقى که براى دیدن شما گرگانی‌هاى عزیز داشته‌ام باید بگویم که اکنون به من اعلام کردند این کنسرت لغو شده است. خودم هنوز دلیل این لغو شدن را نمی‌دونم. فقط می توانم بگویم بسیار ناراحت هستم و با اینکه ما هیچ نقشى در کنسل شدن نداشته‌ایم باز من از شما عذرخواهی می‌کنم. به محض متوجه شدن دلیل این اتفاق آن را با شما به اشتراک می گذارم.»

به این ترتیب زانیار خسروی، خواننده پاپ حتی به فرودگاه مهرآباد نرفت و از همان منزل خود با خبر لغو برنامه اش مواجه شد. پیش از این فرایند کسب مجوز، فروش بلیط و تبلیغات برای این برنامه فرهنگی-هنری در روال اداری و قانونی آن طی شده بود و همه چیز آماده برگزاری کنسرت بود. سایتهای فروشنده بلیط پوستر و جزییات این برنامه را که قرار بود در سال اصلی شهر گرگان، یعنی «فخرالدین اسعد گرگانی» برگزار شود را نیز منتشر کرده بودند.

ماجرا از کجا شروع شد

ماجرای لغو کنسرت در استان گلستان و مرکز آن گرگان نیز بی شباهت به داستان لغو کنسرت های اخیر در کشور نبوده است. از چند روز پیش طی هجمه های تبلیغاتی برخی کانال های تلگرامی وابسته به نهادهای خاص و رسانه های مجازی در استان گلستان، مطالبی در اعتراض به برگزاری کنسرت در هفته دفاع مقدس در گرگان منتشر شد. همزمان، فردی اقدام به تحصن یک نفره در محل امام زاده عبدالله گرگان و در جوار بارگاه شهدا نمود. علی رغم اینکه این واقعه به شدت در رسانه های جریان اصولگرا مورد تبلیغ بود، اما مورد توجه کاربران فضای مجازی واقع نشده بود. در همین راستا، نهادی موسوم به «فرزندان شاهد و ایثارگر نواندیش استان گلستان» با انتشار نامه ای شدید الحن از ایستادگی در مقابل برگزاری این کنسرت خبر داد.

وقایع و اعتراضات پی در پی اما محدود، علی رغم آنکه مورد توجه افکار عمومی قرار نگرفت اما نهایتا منجر به لغو کنسرت «زانیار خسروی» در گرگان شد. در واکنش به این رویداد، در همان دقایق ابتدایی، کاربران فضای مجازی شروع به انتشار خبر لغو این کنسرت کردند که البته با واکنش ها و اخبار جالب توجهی از سوی نهادها و گروههای دولتی و غیردولتی روبرو شد.

علی رغم آنکه استانداری، فرمانداری، و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در قبال این واقعه تاکنون هیچ واکنش رسمی نشان نداده اند و از هرگونه پاسخگویی رسمی خودداری کرده اند، اما برخی از افراد منتسب به این نهادها از طریق فضای مجازی و برخی کانال ها و حساب های کاربری «بی نام و نشان» اقدام به انتشار اخباری مبنی بر درخواست لغو کنسرت از سوی خود تهیه کنندگان و برگزارکنندگان کردند. برخی کارمندان و وابستگان در نهادهایی همچون اداره کل ارشاد و فرمانداری به صورت غیررسمی سعی در القای این توضیح کردند که فرمانداری و اداره کل ارشاد استان از برگزاری کنسرت دفاع می کند اما مسوولین برگزاری کنسرت به دلیل «عدم فروش کافی بلیط» اقدام به لغو آن کرده اند؛ توضیحی که مورد قبول و پذیرش مردم و کابران فضای مجازی واقع نشد. ساعتی بعد اما برخی دیگر از کانالهای مجازی به نقل از مسوولین اداره کل فرهنگ و ارشاد استان گلستان خبری را منتشر کردند مبنی بر این که این کنسرت در روز هفتم مهرماه منتشر خواهد شد و مشکل مجوز برطرف شده است. هرچند صحت این خبر نیز مورد تایید قرار نگرفت و به نظر رسید تلاشی باشد تا فضای هرج و مرج شکل گرفته را آرام کند و از بار فشار افکار عمومی بر اداره کل ارشاد استان بکاهد؛ که البته موفق نبود.

همزمان با بحث ها در فضای مجازی، یک فایل صوتی نیز که بدون نام و نشان، به یکی از تهیه کنندگان این کنسرت منتسب می شد، منتشر گشت که در آن یک فرد بدون معرفی توضیح می داد که اداره کل ارشاد و فرمانداری مشکلی در راه برگزاری کنسرت ایجاد نکرده اند و این خود برگزارکنندگان بوده اند که درخواست تغییر تاریخ را دادند اما به دلیل ممکن نبودن با موافقت مواجه نشد. اما این فایل صوتی نیز مورد استقبال واقع نشد، بسیاری از کاربران در نظرات خود اینطور بیان می کردند که در شهرستان گرگان حتی کنسرت های «درجه چندم» نیز با استقبال روبرو می شوند و این که بلیط نفروخته، توجیه قابل پذیرشی نیست. هرچند البته برخی دیگر از افراد منتسب به برگزارکنندگان در صفحه اینستاگرام خواننده زانیار خسروی و در ذیل نظرات، تلاش می کردند تا اعلام کنند که لغو برنامه به درخواست برگزارکنندگان نبوده و دلیل دیگری داشته است.

در همین راستا یکی از فرزندان شهدا که تمایلی به ذکر نامش نداشت در گفتگو با ایسکانیوز درباره برگزار نشدن این کنسرت بیان کرد : دقیقا یکی دو روز پیش از برپایی کنسرت بود که فردی از متحصنین نامه ای به رئیس ارشاد گرگان ارسال می کنند با این مضمون که در هفته دفاع مقدس شما چرا مجوز برپایی کنسرت صادر کردید و از رئیس ارشاد خواسته بود که جلوی کنسرت گرفته شود و اجرا نشود و روز برگزاری هم که رفتند عده ای را جمع کردند و به اسم خانواده شهدا این تحصن را برپا کردند و جلوی کنسرت را گرفتند.

وی اقداماتی اینچنینی که تشکل خاصی آن را سامان می دهد، از سوی خانواده شهدا غیر قابل قبول دانست و تاکید کرد: بحث اصلی، این نکته است که این تشکل اساسا از سوی خانواده شهدا گلستان مشروعیت ندارد و شاید در کل این تشکل پنج نفر هم از خانواده شهدا و ایثارگران عضو نباشند. عده ای را خودشان انتخاب کرده اند و به صورت خود سر رفتارهایی را بروز می دهند. خود بنده عضو جامعه فرزندان شهدای گرگان هستم و نمی توانم این رفتارها را بپذیرم.

وی در پایان گفت: نظر بنده این است که شهدای عزیز هشت سال دفاع مقدس هم طالب قانون بودند، خواستار این بودند که سرزمین ما بر اساس قانون اداره شود و این قانون باشد که ثبات را در مملکت ما حفظ کند. من بعید می دانم که شهدای ما چنین نگرشی می داشتند و می پذیرفتند که عده ایی خود سرانه نظر خود را به یک جمعیت حداکثری تحمیل کنند. وقتی برپایی یک کنسرت قانونی است و پشت آن اراده و رای مردم و دولت است، پس دیگر جای مناقشه نیست. ما از طریق این رفتارها نشان می دهیم که به قوانین خودمان، قوانین جمهوری اسلامی احترام نمی گذاریم و متاسفانه این مساله باعث بیشتر شدن هرج و مرج، و همچنین دلسردی مردم می شود.

504502

کد خبر: 681499

وب گردی

وب گردی