تبلیغ قرص‌های لاغری بدون مجوز روی آنتن

فضای آگهی چند دقیقه‌ای که مدتی است از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود، مخاطب را در فضای تبلیغات ماهواره‌ای قرار می‌دهد تا جایی که با چند بار بالا و پایین کردن کانال‌های تلویزیون می‌خواهید مطمئن شوید که بیننده یکی از کانال‌های داخلی هستید. صحبت از چاقی و مضرات آن ابتدا مخاطب را به خود جلب می‌کند و وقتی کار به جایی می‌رسد که شما می‌توانید بدون رژیم غذایی و ورزش ماهی چهار تا هشت کیلوگرم لاغری بدون بازگشت داشته باشید به طور یقین بیشتر به طرف این برنامه بازرگانی جلب می‌شوید.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه جوان ،تلویزیون را که روشن می‌کنید با تصاویری از یک مرد چاق با شکمی بر آمده مواجه می‌شوید. در ذیل این تصاویر صدایی پخش می‌شود؛ صدایی که بر فقدان اعتماد به نفس برای حضور در اجتماع به خاطر چند کیلو اضافه وزن دلالت دارد و از معایب و مضرات چاقی می‌گوید. در ادامه این برنامه تلویزیونی انتظار دارید که به ورزش و رژیم غذایی مناسب و پرهیز از مصرف غذاهای مضر و پرکالری توصیه کند اما چنین توصیه‌ای در کار نیست. این بار خانمی به صحنه می‌آید و قرص‌هایی را به مخاطب معرفی می‌کند که کاملاً گیاهی است و بدون هیچ عوارضی ماهی چهار تا هشت کیلو شما را لاغر می‌کند، بدون اینکه نیازی به تغییر رژیم غذایی یا افزایش فعالیت بدنی داشته باشید. از همه مهم‌تر اینکه این دارو مجوز وزارت بهداشت را هم دارد. پیگیری رسانه‌ها از وزارت بهداشت نشان می‌دهد این دارو مجوزی از وزارت بهداشت ندارد و اصولاً تبلیغ هر دارویی از رسانه‌ها ممنوع است.

فضای آگهی چند دقیقه‌ای که مدتی است از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود، مخاطب را در فضای تبلیغات ماهواره‌ای قرار می‌دهد تا جایی که با چند بار بالا و پایین کردن کانال‌های تلویزیون می‌خواهید مطمئن شوید که بیننده یکی از کانال‌های داخلی هستید. صحبت از چاقی و مضرات آن ابتدا مخاطب را به خود جلب می‌کند و وقتی کار به جایی می‌رسد که شما می‌توانید بدون رژیم غذایی و ورزش ماهی چهار تا هشت کیلوگرم لاغری بدون بازگشت داشته باشید به طور یقین بیشتر به طرف این برنامه بازرگانی جلب می‌شوید.

فیلم کوتاه بازرگانی برای محصولی بدون مجوز
مصاحبه با یکی از مصرف‌کنندگان این دارو که به طرز معجزه‌آسایی لاغر شده و علاوه بر لاغری زندگی‌اش از این رو به آن رو شده هم حکایت جذابی است که نمی‌توان از آن گذشت. از همه مهم‌تر اینکه به گفته مجری این برنامه داروی مذکور از چند گیاه تهیه شده و کاملاً بی‌عارضه است. شاهد این ادعا هم مجوز وزارت بهداشت و گارانتی مرجوعی این داروست. درست شبیه داروهای ماهواره‌ای کافی است شما عدد شش را به شماره‌ای که زیرنویس شده پیامک کنید تا دارو را در منزل تحویل بگیرید. تازه به 5 هزار نفر اولی که این دارو را سفارش بدهند تخفیف ویژه هم تعلق می‌گیرد. اما این بار هم درست شبیه داروهایی که در ماهواره تبلیغ می‌شود خبری از مجوز وزارت بهداشت نیست. شاهد این ادعا هم نامه‌ای رسمی از سوی وزارت بهداشت است که اعلام کرده هیچ‌گونه مجوزی برای تولید و توزیع کپسول لاغری مهزل از سوی اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل این وزارتخانه صادر نشده است.

بعید است مجوز نداشته باشد!
تبلیغات پر تعداد قرص لاغری و تأکید بر داشتن مجوز از وزارت بهداشت انگار مسئولان این وزارتخانه را هم غافلگیر کرده است. این را می‌توان از پاسخ دکتر ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت به مجوز داشتن یا نداشتن این قرص‌های لاغری دریافت که گفته بود «گرچه نمی‌توان درباره یک مورد خاص بدون اطلاعات کافی اظهار نظر کرد، اما به طور کلی داروی بدون مجوز تبلیغ نمی‌شود. »‌بنا به تأکید وی، برای تبلیغ هر ماده غذایی یا خوراکی معمولاً تأییدیه و مجوز آن توسط اصحاب رسانه بررسی می‌شود و بعید به نظر می‌رسد بدون بررسی، این نوع از قرص‌ها تبلیغ شوند.
قائم‌مقام وزارت بهداشت تصریح کرده بود: «با توجه به سیاست‌های صدا و سیما و رسانه ملی هیچ قرص یا دارویی بدون بررسی مجوز آن تبلیغ نمی‌شود و در صورت مشاهده تبلیغ بدون تأییدیه به سرعت با آن برخورد می‌شود.»

تبلیغاتی خلاف قانون
قانون مربوط به ممنوعیت تبلیغ دارو و محصولات پزشکی یکی از قدیمی‌ترین قوانین حوزه تبلیغات در کشور است. بر این اساس تبلیغات عمومی فرآورده‌های مکمل تغذیه‌ای در مجلات و انتشار عمومی آنها، بیلبوردهای تبلیغاتی، رسانه‌های جمعی و تبلیغات هواپیمایی ممنوع است و در صورت مشاهده، با متخلفان برخورد می‌شود. دو سال پیش حتی تبلیغ مکمل‌های غذایی هم ممنوع شد.

قائم‌مقام معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در این باره می‌گوید: معرفی و تبلیغ دارو و مکمل‌های غذایی فقط در نشریات تخصصی سلامت و برای صاحبان علمی رشته‌های مربوطه مجاز و تبلیغ این اقلام در نشریات عمومی ممنوع است.
دکترعبدالرضا معادی با استناد به دستورالعمل ساماندهی تبلیغات پزشکی و نشستی مشترک با معاون غذا و داروی وزارت بهداشت می‌افزاید: تنها نشریات تخصصی سلامت مجاز به انتشار این قبیل تبلیغات هستند. از دوسال پیش با هماهنگی اتحادیه‌های مربوط به اقلام دارویی و مکمل‌های غذایی، مجوز تبلیغات این کالاها فقط برای انتشار در مجلات تخصصی سلامت صادر می‌شد. این عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی نتیجه این اصلاحات را اجرای بهینه طرح ساماندهی تبلیغات پزشکی عنوان و اضافه می‌کند: بر این اساس نه تنها تبلیغات خدمات درمانی، بلکه معرفی و تبلیغ داروها، مکمل‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی نیز بر اساس موارد قانونی صورت می‌گیرد.
تبلیغات داروهای لاغری و رفع ریزش مو در رسانه ملی با وجوداین قوانین همچنان ادامه دارد. در این بین معلوم نیست اگر اتفاقی برای یکی از مصرف‌کنندگان این داروها بیفتد چه سرنوشتی در انتظار اوست. به خصوص اینکه اغلب متخصصان معتقدند نمی‌توان به قرص‌های لاغری اعتماد کرد.

704

کد خبر: 681683

وب گردی

وب گردی