توانایی قابل توجه پلیس ایران در زمینه شناسایی قربانیان حوادث

متخصص آثار انگشت، چهره نگاری وافسر ویژه دی وی آی در برزیل با اشاره به توانایی قابل توجه پلیس ایران درزمینه شناسایی قربانیان حوادث گفت: ایران توانایی بسیار خوبی در زمینه رسیدگی به جرایم دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری مهر، سردار مسعود منفرد در بازدید مدیران ارشد دپارتمان «دی وی آی» در دبیرخانه کل سازمان اینترپل از مرکز تشخیص هویت آگاهی ناجا، گفت: این مرکز، بخش های مختلفی دارد که اداره بررسی صحنه جرم یکی از قسمت های آن است که تیم های دی وی آی در این اداره مستقر و مشغول فعالیت هستند.

او با اشاره به اینکه این تیم ها در سطح کشور مستقر و آموزش دیده هستند، افزود: تیم های «دی وی آی» وظیفه دارند در صحنه های احتمالی حوادث حاضر شوند و اقداماتی را در خصوص شناسایی اجساد انجام دهند.

جانشین رئیس پلیس آگاهی ناجا، در ادامه با اشاره به فرایند، توانمندی و دستوالعمل های عملیاتی حوزه «دی وی آی» گفت: حدود ۱۷۵ تیم آماده در اقصی نقاط کشور اعم از کارشناسان زن و مرد و متخصصان با بهترین تجهیزات و امکانات، در راستای اجرای ماموریت ها فعالیت می کنند.

او افزود: با توجه به برنامه ریزی و هماهنگی های انجام شده این تیم ها آمادگی اعزام به اقصی نقاط کشور را دارند و حتی در صورت نیاز با هماهنگی سازمان اینترپل، به سایر کشورها یاری می رسانند.

این مقام عالی رتبه انتظامی گفت: تجارب علمی بسیار زیاد در این مرکز، این ظرفیت را ایجاد کرده که در بحث تبادل تجارب برای کشورهای مختلف با هماهنگی و نظر اینترپل، تعامل صورت بگیرد.

او با اشاره به حضور کارشناسان عالی رتبه تیم «دی وی آی» مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی ناجا در مجامع علمی و کنفرانس های بین المللی نظیر؛ همایش تخصصی کمیته دائمی دی وی آی در دبیرخانه مرکزی پلیس بین الملل در فرانسه، بازدید از آزمایشگاه علوم جنایی در آلمان و ... افزود: در حوزه بین الملل سعی شده از آخرین دانش ها بهره مند شویم.

وی با اشاره به برخی اقدامات تیم های «دی وی آی» در داخل و خارج از کشور گفت: این تیم ها به عملیات های مختلف در داخل و خارج از کشور نظیر حادثه بم، حادثه قربانیان خطوط انتقال گاز در خراسان رضوی و بررسی حادثه دلخراش جان باختگان و شهداء منا اعزم شده اند.

تجهیزات ایران در راستای ماموریت های «دی وی آی» استاندارد هستند

در ادامه این نشست، کارلوس کمپلس متخصص آثار انگشت، چهره نگاری و افسر ویژه دی وی آی در برزیل، ضمن تاکید بر لزوم تعامل کشورها در راستای تبادل اطلاعات، گفت: ما همواره باید تیم های آماده داشته باشیم و کارهای لازم، مانورهای مختلف و اقدامات بین المللی را انجام دهیم.

افسر ویژه دی وی آی در برزیل، افزود: در اینترپل آموزش های لازم و کنفرانس های مختلف وجود دارد که در این کنفرانس ها از مشارکت کشورها بهره می جوییم ولی اینترپل امکانات عملیاتی خاصی ندارد.

وی ادامه داد: خوشحالم که می شنوم ایران نه تنها توانایی ارائه خدمات به قربانیان داخل کشور را دارد بلکه با دیگر کشورها نیز در تعامل است.

کارلوس کمپلس بیان کرد: تجهیزات و امکاناتی که در راستای ماموریت های دی وی آی در ایران وجود دارد بسیار استاندارد هستند.

پلیس ایران توانایی قابل توجهی در زمینه شناسایی قربانیان حوادث دارد

آنتوان کاستیلانی رئیس بخش بهداشت و سلامت پلیس و مدیر بخش دی وی آی اندونزی، نیز اظهار کرد: تجهیزات و دستاوردهای مرکز تشخیص هویت ایران به ویژه حوزه دی وی آی در راستای شناسایی قربانیان جرم در سطح بسیار قابل توجهی است.

وی با اشاره به اینکه پرسنل در این بخش، از توانمندی های بسیار بالایی برخوردار هستند، افزود: ایران توانایی بسیار خوبی در زمینه رسیدگی به جرایم جنایی و شناسایی قربانیان دارد.

سردار مسعود منفرد جانشین رئیس پلیس آگاهی ناجا در حاشیه این بازدید هدف از این بازدید را پیشرفت های روزافزون حوزه دی وی آی در مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی ناجا عنوان کرد و گفت: امیدواریم با عرضه توانمندی هایمان در این بخش بتوانیم زمینه میزبانی نشست های آتی را در سازمان اینترپل فراهم کنیم.

وی افزود: امید آن را داریم که در راستای این بازدیدها به یک جمع بندی قابل قبول در بخش شناسایی قربانیان حوادث و اتفاقات که بخشی از وظایف اداره بررسی صحنه جرم می باشد، برسیم.

جانشین رئیس پلیس آگاهی ناجا اضافه کرد: همچنین امیدواریم در آینده همکاری های دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و اینترپل در حوزه انتقال تجربیات و تبادل اطلاعات در این زمینه افزایش پیدا کند.

گفتنی است مدیران ارشد دپارتمان دی وی آی در دبیر خانه کل سازمان اینترپل ضمن بازدید از مرکز تشخیص هویت آگاهی ناجا در خصوص شناسایی قربانیان حوادث، اتفاقات طبیعی و انسان ساخت که بخشی از شرح وظایف این مرکز است به گفتگو و تبادل اطلاعات پرداختند.

در این دیدار سردار مسعود منفردجانشین پلیس آگاهی ناجا، دکتر افشین خارا رئیس مرکز تشخیص هویت، سرهنگ یونس معروفی رئیس اداره بررسی صحنه جرم، کارلوس کمپلس متخصص آثار انگشت و چهره نگاری و افسر ویژه دی وی آی در برزیل و آنتوان کاستیلانی رئیس بخش بهداشت و سلامت پلیس و مدیر بخش دی وی آی اندونزی حضور داشتند.

703

کد خبر: 681837

وب گردی

وب گردی