چند می گیری لایک کنی؟!/حواستان باشد چه در شبکه های اجتماعی منتشر می کنید!

یک روانشناس معتقد است: انتشار تصویر های خصوصی و خانوادگی در اینستاگرام و فضای مجازی بیشتر در سنین جوانی و نو جوانی بر اثر هیجانات لحظه ای رخ می دهد. این افراد با انتشار این عکس ها سطح امنیت خود و اعضای خانواده خود را پایین می آوردند و ممکن است آبروی آنها را به خطر بیاندازند.

نیوشا یعقوبی: زمان زیادی نگذشته، همین دو سه دهه پیش بود که جای عکس های خانوادگی در آلبوم ها بود و آن را در صندوقچه و نقاط دور از دسترس قرار می دادند تا مبادا نگاه نامحرمی به آن ها بیافتد آن روزها بدترین کابوس یک دختر این بود که عکس سه در چهار با حجاب کاملش گم شود یا به هر دلیلی به دست غریبه ها بیفتد.

مدتی گذشت و دوره چت روم ها و یاهو مسنجر رسید و برخی تصمیم گرفتند عکس هایی که با حجاب کامل و زاویه بسیار دور که در دشت وصحرا گرفته بودند را روی پروفایل هایشان بگذارند اما با گذشت زمان و با آمدن شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام ورق برگشت و عکس های خانوادگی وسیله ای شدند برای لایک گرفتن.

این روزها تب گرفتن عکس و فیلم های اینستاگرامی به قدری افزایش یافته که زندگی افراد را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار داده به گونه ای که ممکن است برخی به هنگام سفر تنها دغدغه شان عکس گرفتن در حالات مختلف و آپلود کردن آن دراینستاگرام و سایر شبکه های مجازی باشد و کمتر خوش بگذرانند حتی در مواردی عکس ها و کپشن هایشان باعث ایجاد سوتفاهم میان دوستان و اطرافیان می شود به عنوان مثال برخی تصور می کنند اگر فرد خاصی عکس نامزدی شان را لایک نکند با او کدورت دارد ! اما چه چیزی باعث چنین رفتاری و عکس العملی شده است؟ اثرات مخرب منتشر کردن عکس ها در اینستاگرام و فضای مجازی چیست ؟ سجاد موسوی روانشناس در گفتگو با ایسکانیوز به این سوالات پاسخ می دهد.

برخی متوجه نیستند چه چیزی را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند

در برخی از موارد افراد متوجه نیستندچه عکس ها و نکاتی از زندگیشان را در شبکه های اجتماعی قرار می دهند. موسوی با بیان این مطلب به ایسکانیوز می گوید: تب عکس گرفتن های سریع و لحظه به لحظه و به اشتراک گذاشتن آنها به قدری افزایش یافته است که افراد برای اینکه از قافله عقب نمانند با یکدیگر سخت رقابت و چشم و هم چشمی می کنند.

او ادامه می دهد: این چشم و هم چشمی ها به گونه ای است که شاید در برخی موارد پول های بسیاری صرف کنند تا در یک رستوران گران قیمت تهران در حال خوردن یک غذای خاص عکس بگیرند و در شبکه های اجتماعی منتشر کنند تا به بقیه ثابت شود چقدر خاص و لاکچری هستند.

موسوی اضافه می کند: در برخی موارد افراد عکس های خود را در مهمانی های خانوادگی با لباس های نامناسب منتشر می کنند ، ممکن است در این عکس ها کسانی از اقوام و دوستان هم باشند که تمایل به انتشار عکس هایشان داشته باشند اما معمولا خواسته های آن ها در اولویت قرار نمی گیرد در واقع می توان گفت برخی افراد متوجه نیستند چه عکس ها و نکاتی از زندگیشان را در شبکه های اجتماعی به معرض نمایش دیگران قرار می دهند و این رفتارشان تا چه اندازه می تواند در زندگیشان تاثیر سوء داشته باشد.

انتشار عکس های خصوصی بر اثر هیجانات لحظه ای رخ می دهد

انتشار تصویر های خصوصی و خانوادگی بیشتر در سنین جوانی و نو جوانی بر اثر هیجانات لحظه ای رخ می دهد.این روانشناس معتقد است: این افراد با انتشار این عکس ها سطح امنیت خود و اعضای خانواده خود را پایین می آوردند و ممکن است آبروی آن ها را به خطر بیاندازند.

او ادامه می دهد: همگی ما معتقدیم باید حریم خصوصی افراد محترم شمرده شود و لازم نیست با سایرین به اشتراک گذاشته شود زیرا در این حالت ممکن است یکی از اعضای خانوادهحس ناامنی کند یا خجالت بکشد و یا نکاتی بازگو شود که جزئی از اسرار خانواده باشد و والدین تمایل نداشته باشند که رازشان را دیگران بدانند.

او با اشاره به دیگر مشکلاتی که ممکن است در اثر انتشار عکس ها در فضای مجازی رخ دهد می گوید: ممکن است با انتشار این عکس ها موقعت شغلی و وجهه اجتماعی اعضای خانواده به خطر بیافتد و در زندگی شخصی این افراد تنش و اختلال ایجاد کند حتی در مواردی انتشار این عکس ها باعث ایجاد ناراحتی و کدورت میان زوجین شده و آن ها را تا مرز طلاق بکشاندو برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است با اعضای خانواده و دوستانی که در عکس حضور دارند مشورت کنیم.

تصویر هر فرد معرف شخصیت و تربیت خانوادگی او است

تصویر هر فرد می تواند معرف شخصیت و نحوه زندگی یک فرد باشد. این روانشناس با بیان این مطلب می افزاید: برخی افراد سعی می کنند با انتشار عکس ها با لوکیشن های خاص و پوشش نامناسب به بقیه بفهمانند که بسیار خاص و به روز هستند در صورتی که ممکن است اصلا عکس را در آن محل نگرفته باشد و با نحوه لباس پوشیدنش تظاهر به زندگی ای کند که متعلق به او نیست.

او ادامه می دهد: تصویر هر شخص معرف شخصیت و تربیت خانوادگی او است کسی که از تربیت خانوادگی برخوردار است می داند که لباس نامناسب و تظاهر به زندگی لاکچری شاید باعث جلب توجه و افزایش تعداد فالور ها شود اما در حقیقت شخصیت انسان هاست که لایک واقعی می گیرد.

105/106

کد خبر: 681888

وب گردی

وب گردی