غلامرضا رضایی:از نظر هویت کاری در شرایط خنثى به سر می بریم!

غلامرضا رضایی می گوید: در حال حاضر از نظر هویت کاری در شرایط بسیار بد و خنثى به سر می بریم. احساس بنده بر این است که یک مصرف گرایی سطحی رخ داده است که حتی بعضی از خواننده های نامدار نیز بر مبنای ذائقه شنونده و مخاطبین خود پیش می روند، در صورتی که همیشه صاحبان تفکر، هنر و ادبیات باید ذائقه پرور باشند.

غلامرضا رضایی، خواننده، در گفتگو با ایسکانیوز درمورد دوخوانی در آلبوم "گفت و شنید" که هفته گذشته منتشر شد گفت: آنچه در دو خوانی این اثر اتفاق افتاد به دلیل انس و الفت میان ما، توانستیم این دو شیوه را به هم نزدیک کنیم. زمانی که مخاطب اثر را می شنود، احساس می کند درعین حال که دو شیوه خوانندگی وجود دارد یک تعامل و یکدلی نیز در اثر است. تفاوت این دوشیوه یک در گویش شعرها، تلفیق شعر و موسیقی است. دو در جمله بندی های تحریری، تنوع ادوات تحریری، سرعت و ریتم آواز ها که این تفاوت ها را ما در این بخش شاهدش هستیم.

وی درباره همخوانی با سعید ادیب نیز بیان کرد: طی صحبتی با پیمان سلطانی حضور خواننده دیگر نیز به من پیشنهاد شد. با توجه به دوستی دیرینه من با سعید ادیب و نزدیک بودن حال و هوای مان قرار بر این شد اگر واقعا دوخوانی در این آلبوم باشد همکاری ما نتیجه بهتری دارد. روش آوازی من و دکتر ادیب کاملا متفاوت است. شیوه آوازی بنده به استاد شجریان نزدیک است ولی جناب ادیب با توجه به اینکه مدتی هم هنرآموز استاد شجریان بودند قالب نوع تفکر آوازی ایشان به اصفهان و جناب شاهزیدی نزدیک تر است.

رضایی درخصوص تولید اینگونه آثاز فاخر در موسیقی دستگاهی نیز اظهار داشت: در حال حاضر از نظر هویت کاری در شرایط بسیار بد و خنثى به سر می بریم. احساس بنده بر این است که یک مصرف گرایی سطحی رخ داده است که حتی بعضی از خواننده های نامدار نیز بر مبنای ذائقه شنونده و مخاطبین خود پیش می روند، در صورتی که همیشه صاحبان تفکر، هنر و ادبیات باید ذائقه پرور باشند و برای جامعه خط و فکر ارائه کنند . در تولید گفت و شنید هیچ حمایتى را نداشتیم اما ما سه نفر با هم پیش رفتیم. هدفمان این است بخشی فکری و فرهنگى که امروز فراموش شده را احیا کنیم و از نوع موسیقى بازاری دوری کنیم.

این خواننده همچنین در خصوص دلیل انتخاب نظامی گنجوی در این اثر گفت: بعد از بررسى های زیاد ، ما به نظامى رسیدیم . شعرایی را در نظر داشتیم مانند ابو سعید اما به دلیل منسوب بودن شعر ها به ایشان پرهیز کردیم و در نهایت به جناب نظامى رسیدیم .طراحی آواز هم در انتخاب شعر و شاعر بسیار موثر بود. حضور دکتر سعید ادیب که استاد ادبیات فارسی است در انتخاب اشعار به ما کمک کرد و در آخر تصمیم بر این شد ابیات و روش خوانشی متفاوت با اجرا های متداول امروز را در این آلبوم داشته باشیم.
وی همچنین درباره اجرای کنسرت این آلبوم گفت: از آنجایی که من و دکتر سعید ادیب و جناب سطانی سرمایه گذار این آلبوم هستیم و تا امروز نیز بسیار در فشار مالى برای تولید این اثربودیم بدون تردید اجرای زنده بدون وجود اسپانسر امکان پذیر نیست. زیرا اثر باید با ارکستر سمفونیک اجرا شود و به دلیل تعداد نوازندگان زیاد در ارکستر هزینه دارد و اگر حامى مالى داشته باشیم حتماً در تهران اجرا خواهیم کرد .
وی در پایان اظهار داشت: همان طور که می دانید نظامی گنجوی در هر خانه ای نیست ولی نسبت به آنچه توان ما سه نفر بود و تا امروز دیدیم بسیار بسیار خوب پیش می رود. امیدواریم اثری که بدون هیچ حمایت فرهنگی، دولتی و مالی تولید شده است مورد حمایت و توجه مردم و بخش های فرهنگی قرار بگیرد.

504502

کد خبر: 681901

وب گردی

وب گردی