عبدالرضا اکبری: اگر شکارچیان سلاح های خود را زمین بگذارند زندگی زیباتر خواهد شد

جشنواره ملی صلح و محیط زیست با عنوان آشتی با طبیعت ، ازمجموعه جشنواره‌ها ، همایش ها و کارگاه های آموزشی صلح و سلام است که برنامه‌ریزی برای اجرای آن از زمستان سال گذشته و به دستور دکتر سیدطه هاشمی در معاونت دانشجویی و فرهنگی آزاد اسلامی و واحد دانشگاهی رشت آغاز شده بود. فاز عملیاتی جشنواره نیز از ابتدای مرداد امسال کلید خورد و قرار است آیین اختتامیه آن ، روز شنبه دهم مهر در رشت برگزار شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی جشنواره ملی صلح و محیط زیست، عبدالرضا اکبری با حضور در این جشنواره درباره ارتباط انسان و طبیعت، گفت: محیط زیست ، محل زندگی انسانهاست و به نوعی خانه و خانواده ما محسوب می شود. ما یک پیوند ناگسستنی با طبیعت ، هوا، زمین ، دریا ، جنگل و محیط پیرامون خود داریم و همین ارتباط دو جانبه انسان و طبیعت است که زندگی را ممکن و زیبا می کند.

وی افزود: ما وظیفه داریم که از محیط پیرامون خود محافظت کنیم ؛ از دریا و رودخانه ، هوا ، جنگل ، کوه ، دشت ، حیوان ها و پرندگان و به طور کلی هرآنچه مربوط به طبیعت می شود اما در کمال تاسف می بینیم که حال طبیعت خوب نیست و علت اصلی آن نیز خود انسانها هستند.
این بازیگر پیشکسوت ادامه داد: دود سیگار ، دود کارخانه ها و سایر آلاینده های صنعتی و گازهای سمی، تخریب جنگل ها و آلوده کردن دشت ، کوهستان ، دریا و غیره ، ارتباط مستقیم با سلامتی دارد و باعث کاهش میزان عمر انسانها شده است و نباید فراموش کنیم که خود ما مسوول هستیم.
اکبری خاطرنشان کرد: ما باید زمین را پاک نگه داریم و به طبیعت احترام بگذاریم اما نمی دانم چه طور امکان دارد که دلمان به حال خود و همنوعانمان نمی سوزد و با دست خودمان محیط زیست و طبیعت را به سمت نابودی سوق می دهیم.
وی تاکید کرد: احترام به درخت و طبیعت و به طور کلی محیط زیست باید در وجود انسانها نهادینه شود. همچنین باید به حق حیات دیگر موجودات زنده در طبیعت احترام گذاشت و به آموزه های دینی در این زمینه توجه کرد تا کیفیت زندگی مان ارتقا یابد.
این بازیگر اضافه کرد: اگر شکارچیان سلاح های خود را زمین بگذارند زندگی زیباتر خواهد شد. به خصوص به حیوان هایی که نسل آنها در حال انقراض است باید بیش از پیش توجه و در قوانین مربوط به شکار غیرمجاز بازنگری شود تا قاطعیت و قدرت بازدارنده بیشتری داشته باشند.
اکبری گفت: گاهی انسانها به اندازه ای خودخواه می شوند که تصور می کنند کره زمین فقط متعلق به آنهاست؛ درحالی که طبیعت در واقع رکن اصلی زندگی است و زندگی زمانی معنا پیدا می کندکه ما محیط زیست سالمی داشته باشیم. خلاصه اینکه باید مجموعه ای از عوامل دست به دست هم دهند تا به نتیجه مطلوب برسیم و فراموش نکنیم وقتی حال محیط زیست خوب باشد حال همه مردم خوب خواهد بود.
وی اذعان داشت: آشتی ملی با طبیعت ، نیاز به برنامه ریزی اصولی دارد. بایدکارشناسان بنشینند و راهکارهایی ارائه دهند که توجه به حفظ محیط زیست در اولویت قرار گیرد. یک بخش از این کار ، فرهنگ سازی است و بخش دیگر آن ، سیاست گذاری که البته به مدیران مربوط می شود.
این بازیگر افزود: وقتی طبیعت تخریب می شود و جای درختان را آسمانخراش ها می گیرند چه باید کرد؟ شاید یکی از راهکارها این باشد که به ازای ساخت هر برج مسکونی چندین اصله درخت در اطراف همان بنا ساخته شود. این کار اگر اجباری شود به نوعی می تواند به احیای طبیعت سبز کمک کند.
اکبری با بیان اینکه اختصاص بودجه برای تولید فیلم ها و سریال های جذاب با مضمون محیط زیست و آشتی با طبیعت ، یکی از کارهای مهم فرهنگی برای سوق دادن افکار عمومی به این مقوله حیاتی است ، خاطرنشان کرد: معتقدم صرفا با شعار دادن و برگزاری چند سمینار و همایش نمی توان به نتیجه مطلوب رسید ؛ بلکه باید اقدام و عمل کرد. برای عمل نیز باید از محیط پیرامون خود یعنی از خانه مان شروع کنیم.
وی ، اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در برگزاری جشنواره ملی آشتی با طبیعت و به ویژه فاز آموزشی آن در قالب پاکسازی میدانی محیط زیست در استان گیلان را قابل تقدیر دانست و اظهار کرد: این اقدام تاثیرگذار می تواند الگویی برای سایر نهادها در ارتقای فرهنگ زیست محیطی باشد.
اشاعه فرهنگ صلح و دوستی، تقویت ایده همزیستی مسالمت‌آمیز با طبیعت و فرهنگ زیست محیطی در جامعه دانشگاهی، تبیین فرهنگ محیط زیست از دیدگاه اسلام، قرآن کریم، پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع)، تبیین فرهنگ آشتی با طبیعت و نفی آلودگی زیست محیطی از منظر قانون اساسی، امام (ره) و مقام معظم رهبری از جمله اهداف مهم برگزاری جشنواره ملی آشتی با طبیعت بود. در بخشنامه مربوط به این جشنواره نیز بر استفاده از ظرفیت‌های دانشجویی در انجام برنامه‌های میدانی و فعالیت‌های پویای دانشجویی، موضوع پاکسازی و حفاظت از محیط زیست به عنوان یکی از برنامه های مهم جنبی جشنواره تاکید شده بود.

503

کد خبر: 682044

وب گردی

وب گردی