ارتباط دانشگاه، سازمان دامپزشکی و صنعت دامی به ساختار جدید نیاز دارد

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: پیوند دانشگاه ها و دانشکده های دامپزشکی با این سازمان و صنعت دام طیور و آبزیان به ارتقای افزایش بهره وری، تامین امنیت غذایی و دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی منجر می شود.

به گزارش ایسکانیوز، مهدی خلج شامگاه چهارشنبه در نشست مشترک مدیران کل دامپزشکی استان ها با رییسان دانشکده های دامپزشکی کشور افزود: برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی باید علم محور، علمگرا و درونزا بود و از سرمایه های ملی و ظرفیت های علمی کشور استفاده کرد؛ بنابراین به ساختاری جدید برای ارتباط بین دانشگاه، سازمان دامپزشکی و صنعت دام، طیور و آبزیان نیاز است تا این روابط مستحکم شود.
وی اضافه کرد: براساس ساختار جدیدی که مدل های اولیه آن از یک ماه آینده اجرا می شود مدیران کل دامپزشکی استان ها و رییسان دانشکده های دامپزشکی در زمینه های علمی و اجرایی همکاری می کنند و دانشگاه های دامپزشکی و سازمان از ظرفیت بکدیگر بهره مند می شوند تا اقدام های سازمان دامپزشکی علم محور شود.
به گفته رییس سازمان دامپزشکی کشور، در این طرح گروه های اعزامی برای کنترل بیماری شامل کارشناسان و دکترهای دامپزشکی این سازمان و استادان و دانشجویان دوره دکترا و دکترای عمومی خواهند بود.
وی اضافه کرد: در واقع دانشجویان دکترا و عمومی دامپزشکی ما می توانند با کمک سازمان های دامپزشکی استان ها به عرصه های کنترل بیماری دام، طیور آبزیان، زنبور عسل، کشتارگاه ها، صیدگاه ها، کارخانه های خوراک دام، مرکزهای بسته بندی و... وارد شوند که زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور است.
خلج به کمبود اعتبارات سازمان دامپزشکی کشور اشاره کرد و افزود: در اجرای این طرح باید در موارد خاص که به تحقیقات و پژوهش های کاربردی و صحرایی نیاز است صنعت، تشکل ها و اتحادیه و بخش سرمایه گذار از لحاظ هزینه ای کمک برسانند.
به گفته وی، خانواده دامپزشکی کشور سالیانه 25 درصد سودآوری برای بخش صنعت دام، طیور و آبزیان دارد.

** سالیانه 1200 نفر دکترای دامپزشکی مازاد بر نیاز کشور فارغ التحصیل می شوند
خلج گفت: اکنون در کشور سالیانه یک هزار و 700 دکترای دامپزشکی فارغ التحصیل می شود؛ درحالی که نیاز ما حداکثر 500 نفر است.
به گفته وی، طبق آمارها در فرانسه فقط چهار دانشکده دامپزشکی فعال است و در رومانی سالیانه 250 فارغ التحصیل دوره دکترای دامپزشکی وجود دارد.
به گفته رییس سازمان دامپزشکی کشور، هر چقدر شمار فارغ التحصیلان رشته های دامپزشکی افزایش یابد افزون بر کاهش کیفیت کار، بی انگیزگی نیز ایجاد می کند.
وی اعلام کرد دانشگاه ها، سازمان دامپزشکی کشور و سازمان نظام دامپزشکی محدود کردن دانشگاه های دامپزشکی را خواستارند و براساس مکاتبات وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم طبق ماده 21 بهره وری بخش کشاورزی تلاش داریم دستکم شمار دانشگاه های دامپزشکی افزایش پیدا نکند.
وی گفت: انسان، محور توسعه است بنابراین باید بهداشت دامی و دیگر وظایف را در سطح گسترده و متنوع به خوبی اعمال کنیم و فارغ التحصیلانی داشته باشیم که نیازهای آتی کشور را در این عرصه تامین کنند؛ یعنی فارغ التحصیل دامپزشکی ما افزون بر دانش تئوریک در عرصه کاربردی نیز توانایی های لازم را داشته باشد.
نشست مشترک مدیران کل دامپزشکی استان ها با رییسان دانشگاه های دامپزشکی کشور شامگاه چهارشنبه با حضور رییس سازمان دامپزشکی کل کشور، رییس دانشکده دامپزشکی تهران، رییسان 12 دانشکده دامپزشکی و سه دانشکده پیرادامپزشکی دولتی و مدیران دامپزشکی استان ها برگزار شد.
در روزشمار هفته دامپزشکی که از هشتم مهرماه آغاز شده، پنجشنبه روز دامپزشکی، اخلاق حرفه ای و حقوق حیوانات نامگذاری شده است.
جمعه «دامپزشکی، اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات»، شنبه «دامپزشکی، پژوهش و نوآوری برپایه تفکر جهان واحد سلامت» و یکشنبه «دامپزشکی، سلامت غذا از مزرعه تا سفره» نام دارند.
دوشنبه «دامپزشکی، آموزش، کارآفرینی و اشتغال پایدار»، سه شنبه «دامپزشکی، توسعه خدمات در مناطق روستایی و عشایری» و چهارشنبه «دامپزشکی، سلامت و توسعه پایدار» نامگذاری شده است.

402/602

کد خبر: 682062

وب گردی

وب گردی