کلید روشن‌شدن چراغ خانه عشایر در دست بارزسی کل کشور

رئیس سازمان امور عشایر ایران، از سازمان بارزسی کل کشور خواست به روشن شدن چراغ خانه عشایر کشور کمک کند.

به گزارش ایسکانیوز، کرمعلی قندالی در شورای عشایری استان سمنان با اشاره به تلاش دولت برای روشن شدن چراغ آغل‌ها و سیاه‌چادرهای عشایر ایران اظهار کرد: وزارت نیرو یک‌سالی است طرحی در دست اجرا دارد که با اجرای آن ۷۵ هزار پنل خورشیدی ظرف پنج سال بر بام خانه عشایر کشور ایجاد می‌شود که متاسفانه اجرای این طرح با ورود بازرسی کل کشور و برخی ایرادات قانونی معطل مانده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته اقداماتی برای نصب ۱۵ هزار دستگاه از این پنل‌ها شروع شد که برخی طرح‌ها نیز به مرحله اجرا درآمد افزود: با وجود ابلاغ اجرای این طرح به استان‌ها بارزسی کل کشور ایراداتی به مناقصه‌های برگزار شده وارد کرده و همین سبب شده که عشایر از روشنی و مزایای این طرح برخوردار نشوند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران، از باطل شدن تعدادی از مناقصه‌ها از سوی بازرسی خبر داد و با اشاره به موانع اجرایی شدن این طرح ملی گفت: به‌نظر می‌رسد باتوجه به شرایط موجود تنها راه اجرای این طرح، قانع‌کردن بازرسی کل کشور و رفع قانونی مشکلات و موانع قانونی است. باید به هر نحو ممکن بازرسی کل کشور را به تعامل بیشتر در اجرای این طرح قانع کنیم تا جمعیت مولد و تولیدکننده عشایر از این مزیت برخوردار شوند.

قندالی بااشاره به اینکه اکثر قریب به اتفاق شرکت‌های طرف مناقصه داخلی فاقد بسیاری از استانداردهای لازم در این بخش هستند اضافه کرد: به هر حال یا باید بازرسی کشور تعامل بیشتری کند یا اینکه تکنولوژی لازم از خارج از کشور وارد شود، لذا بهترین راه همان جلب رضایت و تعامل بازرسی کل کشور است چرا که توان داخلی در این بخش در حال حاضر محدود است.

رکودشکنی استان سمنان در توجه به عشایر

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تجلیل از مسئولان استان سمنان در خدمات‌دهی به عشایر استان افزود: باید در بخش زندگی عشایری جاذبه ایجاد کنیم، اگر می‌خواهیم به تولید در این بخش رونق بیشتری ببخشیم باید جاذبه‌ها را افزایش دهیم.

ساخت سرپناه و جان‌پناه منع قانونی ندارد

معاون وزیر جهادکشاورزی بااشاره به منع ساخت‌وسازها در مناطق ییلاقی گفت: در قانون به صراحت آمده که ساخت سرپناه و جان‌پناه منع قانونی ندارد و با توجه به اینکه سازه‌های عشایری واقعی سرپناه محسوب می‌شوند باید این مشکل در کشور رفع شود.

وی افزود: زندگی عشایر امروز با عشایر چند دهه پیش کاملا متفاوت شده است و باید این امر را بپذیریم.

دیگر بافت سیاه‌چادر به صورت قدیم مرسوم نیست

قندالی با بیان اینکه دیگر بافت سیاه‌چادر به آن صورت قدیم در بین عشایر مرسوم نیست، تصریح کرد: از همین رو به‌ویژه در مناطقی همچون استان‌های کویری باید اجازه ساخت سرپناه داده شود. البته ساخت آن در قشلاق هم‌اکنون هم منع قانونی ندارد اما در مناطق ییلاقی که با منع قانونی روبرو است باید چاره‌ای اندیشیده شود.

وی به سیلاب‌های مختلف مناطق عشایری در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: در سیل سال 85 در همین شهمیرزاد استان سمنان اگر وجود سرپناه نبود ما حتی تلفات جانی نیز می‌دادیم که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد.

رییس سازمان امور عشایر ایران، ادامه داد: اینک که بسیاری از عشایر چادر و سیاه‌چادر ندارند برای تداوم فعالیت‌های عشایری باید مجوز ساخت سرپناه داده شود.

بدهکاری بیش از 120 میلیاردی بیمه‌ها به عشایر کشور

وی به مشکل عدم پرداخت غرامت‌ها از سوی بیمه به عشایر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شرکت‌های بیمه بابت تلفات دامی بیش از 120 میلیارد ریال به عشایر کشور بدهکارند.

وی رفع این مشکل را خواستار شد و ادامه داد: نزدیک به هشت ماه است که غرامتی بابت این مهم به عشایر و دامداران داده نشده است.

قندالی با اشاره به طلب 200میلیارد ریالی عشایر از بیمه، تصریح کرد: تاکنون تنها 80 میلیارد این مبلغ پرداخت و 120 ملیارد آن پرداخت نشده است و این در حالی است که عشایر در تامین علوفه و جو مشکل دارند.

قندالی به افزایش هزینه‌های بیمه اشاره کرد و گفت: استفاده از روش پلکانی سبب شده که اقبال عشایر به بیمه دام‌ها در سال‌های اخیر کمتر شود.

وی بااشاره به جمعیت حدود 1.2 میلیون نفری عشایر در ایران اظهار کرد: عشایر از سختکوش‌ترین اقشار جامعه‌اند و باید متناسب با این تلاش به آنها خدمات‌دهی شود.

402/602

کد خبر: 682129

وب گردی

وب گردی