بازار از نگاه آمار/رویدادهای مهم اقتصادی در هفته اول مهر ماه

حمیدرضا دهقان*

در پایان معاملات هفته منتهی به 7 مهر ماه 95، شاخص کل با 849 واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم 77 هزار و 300 واحد رسید.

شاخص بازار اول با 442 واحد افزایش به رقم 53 هزار و 837 واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با 2754واحد افزایش عدد 170 هزار و 549 واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 8 / 0 درصد و 6 / 1 افزایش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

در 5 روز کاری این هفته ارزش کل معاملات اوراق بهادار به 10423 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل با 9 درصد افزایش یافته است.

در ضمن تعداد 4215 میلیون سهم و حق تقدم در 342 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 43 درصد و 81 درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

براین اساس تعداد 1 میلیون برگه اوراق مشارکت به ارزش 712 میلیارد ریال معامله شد که 78 درصد کاهش نسبت به هفته گذشته را نشان می دهد.

این درحالی است که تعداد 2 میلیون واحد از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 22 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

شایعات و شنیده های هفته

شکلر:

بر اساس شنیده ها تاپیکو جهت تامین هزینه های پروژه خلیج فارس ,بلوک خود در شکلر را به قیمت 150 میلیارد تومان بفروش می رساند تا چند هفته اینده ,همچنین توافقاتی از شرکت با سرمایه گذار خارجی به گوش می رسد که به زودی اعلام خواهد شد.

سایپا :

یک مقام مسئول صنعت خودرو با بیان اینکه رنو خواستار ( بن رو ) سایپا است ، گفت توافقات اولیه با سایپا بر سر انتقال انجام شده است . شنیده میشود در قرارداد سیتروئن با سایپا مقرر شده که ٣٠ درصد از تولیدات سایپا کاشان به صادرات اختصاص یابد موضوعى که میتواند موجب دگرگونى فرآیند تولید خودرو در این خودروساز شود .

شتوکا :

بر اساس شنیده ها شرکت با یک شرکت خارجی جهت تولید محصول مشترک و صادرات به کشورهای اروپایی به توافق رسیده استمدیرعامل شرکت خبر از آمادگى براى ساخت تمامى قطعات و مخازن کروى لازم براى صنعت نفت و پتروشیمى خبر داد که در گذشته از چین و کره وارد میشد که میتواند به زودى شاهد سودآورى و درآمد شگرف در این شرکت باشیم .

خنصیر :

شنیده ها حکایت از تعدیل مثبت ناشى از افزایش تیراژ تولید در دستور کار است .

مهمترین اخبار اقتصادی

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم حوزه کلان اقتصادی حامل خبرهای متفاوتی بود. بانک مرکزی و مرکز آمار ایران طی این هفته با انتشار آمارهای مختلف اقدام به ارائه اطلاعاتی در خصوص نرخ تورم، نقدینگی و بدهی‌های خارجی کردند. اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، تورم نقطه به نقطه در شهریور به ٦.٧ درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل ٠.٧ درصد کاهش یافته است. همچنین تورم ١٢ ماهه شهریور نیز به ٨.٣ درصد رسید که نشان‌دهنده کاهش ٠.٤ درصدی نسبت به مرداد است. در همین حال تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی گویای این است که حجم نقدینگی در پایان تیرماه سال جاری از مرز ۱۰۸۱ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان گذشته است. بر این اساس، نقدینگی رشد ۳۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه می‌کند. بر اساس آمارها، رشد پول در دوازده ماهه منتهی به تیرماه ۲۴.۲ درصد و در ۴ ماهه اول امسال ۲ درصد رشد داشته که در نهایت حجم پول ۱۳۹ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان محاسبه شده است؛ ضمن اینکه حجم شبه‌پول نیز ۹۴۲ هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان است که بیانگر سهم عمده این متغیر از نقدینگی است. آمارهای بانک مرکزی همچنین نشان آمارهای بانک مرکزی نشانگر این است که میزان بدهی‌های خارجی(تعهدات بالفعل) کشور در پایان تیرماه سال جاری در مجموع به ۷ هزار و ۵۴۲ میلیون دلار رسیده است. بر اساس سررسیده اولیه بدهی‌ها، میزان بدهی کوتاه مدت ایران در تیرماه به ۲ هزار و ۳۳۶ میلیون دلار و در میان مدت و بلندمدت به ۵ هزار و ۲۰۶ میلیون دلار رسیده است. همچنین در اواخر این هفته هیأت دولت آیین‌نامه حذف یارانه نقدی خانوارهای با درآمد سالانه ۳۵میلیون تومان را برای اجرا به وزارت تعاون ابلاغ کرد. بر اساس این آیین‌نامه رقم ۳۵میلیون تومان شامل خانوارهای ۴نفره به پایین است و برای خانوارهای بالاتر این رقم افزایش می‌یابد.

در حوزه تجارت خارجی طی این هفته بر اساس دستورالعمل جدید ارزی دولت، نرخ انتقالات ارزی برای ورود، بکارگیری و خروج سرمایه‌های خارجی بر مبنای ارز آزاد خواهد بود. مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری ایران گفت: طی روزهای گذشته با هماهنگی صورت گرفته میان سازمان سرمایه‌گذاری خارجی ایران و بانک مرکزی، دستورالعملی ابلاغ شده که بر مبنای آن انتقالات ارزی برای ورود، بکارگیری و خروج سرمایه‌ سرمایه‌گذاران خارجی با نرخ ارز آزاد محاسبه شود. در این حوزه همچنین سرپرست وزارت تجارت عراق درباره ممنوعیت واردات سیمان ایران به این کشور این اقدام را در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی عراق دانست. سلمان الجمیلی در دیدار با رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به علاقه‌مندی این کشور برای تفاهمات بیشتر بین ایران و عراق اظهار کرد: مسئله مشخصات فنی کالاهایی که استاندارد عراق مورد تایید خود قرار می‌دهد یک مسئله ملی و مطابق با شرایط فعلی این کشور است و تفاوت خاصی بین این مشخصات فنی در اقلیم کردستان و دولت مرکزی وجود ندارد چرا که مشخصات فنی هر کالا در چارچوب یک قانون به تصویب می‌رسد.

در حوزه اخبار مرتبط با صنایع کشور نیز معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به استراتژی این وزارتخانه برای خودروهای مونتاژی، گفت: در ۴ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه پارسال سهم خودروهای مونتاژی کاهش یافته است. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه بنابراین سیاست ما بصورت کلان این است که تولیدکنندگانی که به سمت تولید براساس پلت فرم خودشان و تولید داخل و استانداردهای روز بروند بیشتر حمایت شوند، افزود: این موضوع در مورد سهم خودروهای چینی که سهم بالایی در خودروهای مونتاژی دارند، بیشتر صدق می‌کند. وزیر همچنین گفت: ٨٠ هزار میلیارد ریال تسهیلات حمایتی از ابتدای سال جاری تاکنون در قالب شیوه های مختلف از جمله طرح احیای واحدهای صنعتی به ١٠ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط کشور پرداخت شده است. نعمت زاده گفت: ٤ هزار و ٥٠٠ فقره از این تسهیلات در قالب طرح احیای واحدهای صنعتی راکد و نیمه فعال و مابقی نیز به صورت مستقیم به ٥ هزار و ٥٠٠ واحد تولیدی و صنعتی دیگر پرداخت شده است. در عین حال در حوزه اخبار صنایع معدنی نیز اعلام شد میزان سرمایه گذاری مورد نیاز بخش معدن وصنایع معدنی کشور ٥١ میلیارد دلار است که نزدیک به ٦٠ درصد این رقم به طرح جامع فولاد

مربوط می شود. براساس اطلاعات اعلام شده در مجمع عمومی سالیانه سازمان ایمیدرو قرار است برپایه سند چشم انداز ١٤٠٤ ظرفیت تولید فولاد خام کشور به ٥٥ میلیون تن برسد که نزدیک به ١٥ میلیون تن آن سهم صادرات است. بر پایه اطلاعات ارایه شده در این مجمع عمومی، میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای طرح های توسعه زنجیره آلومینیوم ١١ میلیارد دلار است که ٢١.٥ درصد از کل سرمایه‌گذاری را دربر می‌گیرد. علاوه بر این، سایر پروژه های بخش معدن و صنایع معدنی برای توسعه خود به سرمایه گذاری ١٠ میلیارد دلاری نیازمند است.

در حوزه اخبار مربوط به حوزه نفت و انرژی نیز بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه اجلاس مجمع بین‌المللی انرژی در الجزیره اعلام کرد: ایران در نشست مشورتی اوپک به دنبال امضای توافق نیست و عرضه نفت خود را محدود نخواهد کرد. وی با بیان اینکه این کشور تولید نفت خود را در سطح کنونی تثبیت نمی‌کند، تصریح کرد: ایران قصد دارد تولید روزانه نفت خود را به چهار میلیون بشکه برساند.. در همین حال معاون وزیر نیرو با اشاره به سفر چند شرکت فعال آمریکایی در صنایع آب و فاضلاب به تهران، گفت: ایران در چارچوب قوانین کشور محدودیتی برای همکاری با شرکت‌های آمریکایی در صنایع آب و فاضلاب ندارد. این مقام مسئول با تاکید بر اینکه پیش شرط ایران برای همکاری و مشارکت با شرکت‌های آمریکایی در صنایع آب و فاضلاب در قالب قوانین موجود سرمایه گذاری کشور است، تصریح کرد: بر این اساس در صورتی که شرکت‌های آمریکایی به قوانین ایران پایبند باشند محدودیتی برای همکاری و فعالیت آنها در صنایع آب و آبفای کشور وجود ندارد.

602/401

کد خبر: 682173

وب گردی

وب گردی