کشف راز اختفای سلول‌های سرطانی در بدن

محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا موفق به کشف مکانیزم جدیدی شده‌اند که سلول‌های سرطانی از آن برای اختفا در بدن و متاستاز استفاده می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، زمانی که یک تومور بدخیم به بدن حمله می‌کند، سلول‌های ایمنی به مبارزه با آن می‌پردازند. اما زمانی که همان تومور در بدن گسترش می‌یابد، سلول‌های سرطانی از نگاه سیستم ایمنی ناپدید شده و با استفاده دفاع طبیعی بدن بدون مانع متاستاز می‌کنند.

محققان در تحقیقات خود که در مجله Scientific Reports منتشر شده، مکانیزمی را کشف کردند که چگونگی فریب سیستم ایمنی توسط تومورهای متاستاز شده را توضیح می‌دهد و می‌تواند به رویکردهای جدید برای مبارزه با این بیماری ختم شود.

محققان با استفاده از این دانش جدید، این فرآیند را معکوس کردند تا تومورها بار دیگر برای سیستم ایمنی آشکار شوند.

این کشف به پروتئینی به نام اینترلوکین 33 اشاره دارد که در تومورهای اولیه وجود دارد. زمانی که تومورها این پروتئین را منتشر می‌کنند، باعث فعال شدن مجموعه پروتئین دیگر به نام مجموعه سازگاری بافتی اصلی (MHC) می‌شود که به سلول‌های سرطان یک برچسب حضور بد در بدن زده و سیستم ایمنی را برای تخریب آن‌ها هدایت می‌کند.

محققان دریافتند که با تکامل یافتن سلول‌های سرطانی، آن‌ها ممکن است توانایی تولید اینترلوکین 33 را از دست بدهند که به سلول‌ها اجازه می‌دهد بدون تحریک سیستم ایمنی نسبت به حضورشان، در سراسر بدن گسترش یابند. محققان دریافتند سرطان‌هایی که در پوشش اندام اصلی مانند پروستات،‌ کلیه، ریه و پانکراس آغاز می‌شدند و به سرطان اپیتلیال موسوم هستند، فاقد پروتئین اینترلوکین 33 بودند.

با فعالسازی مجدد این پروتئین در سرطان‌های متاستاز شده، سیستم ایمنی توانست آن‌ها را مجددا تشخیص دهد.

101/103

کد خبر: 682185

وب گردی

وب گردی