رونمایی لکسوس از خودروی مفهومی UX  /عکس

لکسوس پس از چند بار نمایش جزیی شاسی بلند جدید UX‌ در رویداد‌های مختلف، بالاخره این خودروی مفهومی را درنمایشگاه خودرو پاریس ۲۰۱۶ به طور کامل معرفی کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از زومیت، لکسوس با معرفی مدل مفهومی UX، مشتریان جوان‌تر و ساکن شهر را هدف قرار داده است. این حرکت لکسوس که به برند مورد علاقه‌ی افراد میان‌سال و مسن شناخته می‌شود، قابل تحسین است.

با توحع به جامعه‌ی مورد نظر لکسوس UX،‌ نباید توقع طراحی محافظ‌کارانه‌ای داشته باشیم. در همین راستا نیز استودیو‌ی طراحی لکسوس در جنوب فرانسه، پا را از پروژه‌های NX و RX نیز فراتر گذاشته است و با حفظ المان‌های این شرکت، طراحی فوق‌العاده‌ای ارایه کرده است.

خطوط زاویه‌ای هنوز هم بزرگ‌ترین مشخصه‌ی خودروهای نسل جدید لکسوس است؛ اما در UX شاهد حضور کاپوت کشیده‌تر و قوس انتهایی آرام کابین است. تمامی تلاش لکسوس در طراحی این خودرو، تولید محصولی بود که در لحظه‌ی اول یادآور کوپه‌‌های دیفرانسیل عقب باشد. رینگ‌های بسیار بزرگ با طراحی شکسته، جلوپنجره‌ی غول‌پیکر، چراغ‌‌‌های ال‌ای‌دی جلو و عقب با پیروی از زبان طراحی فعلی و سقف کوتاه، برخی از مهم‌ترین وجوه طراحی بدنه‌ی لکسوس UX هستند.

لکسوس در خصوص قوای حرکتی UX‌ اطلاعاتی ارایه نکرده است اما بعید است که خودرویی که برای مصارف شهری و قشر جوان‌ طراحی شده است، از پیشرانه‌های توانمند و قابلیت‌های حرکتی بالایی برخوردار باشد.

سایمون هامفریس مدیر استودیوی طراحی ED2 لکسوس در فرانسه در خصوص UX‌ گفت:

بزرگ‌ترین چالش طراحی، خلق محصولی است که در عین حال که جدید است، اصیل نیز باشد و مشخصه‌های اصلی برند را به همراه داشته باشد. UX یکی دیگر از نشانه‌های توانایی استودیو‌های طراحی لکسوس برای رسیدن به اهداف ایده‌آل مورد نظر است. طراحی این خودرو به خوبی توصیف‌کننده‌ی نهایت تکنولوژی، قدرتمند و در عین حال هنری و همچنین محصولی لوکس و بی‌نظیر است. UX یکی از محصولاتی است که جایگاه بالای لکسوس را به تمام جهانیان نشان خواهد داد.

کابین UX‌ یکی از بخش‌هایی است که تفاوت‌های گسترده‌ای با نمونه‌های متداول دارد. لکسوس در طراحی این بخش از تار عنکبوت و همچنین توسعه‌ی رابط کاربری (User Experience) اپلیکیشن‌ها بهره برده است. لکسوس که کابین UX را رابط کاربری انسان و ماشین نامیده است، از تمام توان خود استفاده کرده است تا در عین تولید محیطی متفاوت، تجربه‌ی راحتی را برای سرنشینان به ارمغان بیاورد.

به عنوان مثال می‌توان به استفاده از نمایشگرهای سه بعدی برای بخش نشانگر‌های سرعت و وضعیت خودرو و همچنین نمایشگر اطلاعات و سیستم چندرسانه‌ای اشاره کرد که منجر به ایجاد فضا متفاوت‌تری شده است. گوی هولوگرافیک تعبیه شده در بخش نشانگر‌های سرعت و دور موتور، برای نمایش اطلاعات در دو حالت دیجیتال و آنالوگ به کار می‌روند.

در بخش میانی داشبورد نیز گوی هولوگرافیک دیگری تعبیه شده است که برای نمایش سیستم اطلاعاتی، چندرسانه‌ای و تهویه‌ی مطبوع به کار می‌رود. کلید‌های کنترل لمسی نیز برای اعمال دستور‌های مورد نظر به کار می‌رود.

از دیگر امکانات تعبیه شده در کابین UX می‌توان به شیشه‌های الکتروکرومیک اشاره کرد که میزان شفافیت خود را با توجه به شدت تابش محیط تغییر می‌دهند. اهرم تعویض دنده‌ی الکترواستاتیک و دوربین‌های تعبیه شده در اطراف خودرو که در کنار نمایشگر‌های مخصوص درون داشبورد، وظیفه‌ی آینه‌ها را ایفا می‌کنند، برخی دیگر از سیستم‌های نوین به کار رفته در شاسی بلند مفهومی UX‌ است.

استفان راسموسن که مسئول تعیین تیم طراحی UX است، در خصوص این پروژه گفت که مدیران لکسوس دستور توسعه‌ی خودرویی منحصر به فرد از دید مشتری را به وی داده بودند که در عین نوآوری، تجربه‌ی ایده‌آلی برای سرنشینان به ارمغان بیاورد.

شاسی بلند UX‌ با ابعاد ۴۴۰۰ میلی‌متر طول و ۲۶۴۰ میلی‌متر عرض، در طول ۲۳۰ و در عرض نیز ۲۰ میلی‌متر از برادر بزرگ‌تر خود مدل NX کوچک‌تر است.

با این که لکسوس هنوز صحبتی از نسخه‌ی نهایی و زمان عرضه‌ی UX‌ به بازار به میان نیاورده است، اما احتمال می‌رود نسخه‌ی نهایی این خودرو البته با طراحی به مراتب ساده‌تر، بر پایه‌ی تویوتا C-HR عرضه شود.

101/103

کد خبر: 682189

وب گردی

وب گردی