افزایش تنوع زیستی با استفاده از روش‌های ارگانیک کشاورزی

نماینده اداره کل محیط زیست استان تهران در سازمان نظام مهندسی با اشاره به اینکه استفاده از روش‌های ارگانیک کشاورزی به افزایش و حفظ تنوع زیستی در کشور کمک می‌کند، گفت: روش‌های سنتی و قدیمی در کشاورزی باید جای خود را به روش‌های جدید دهند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، محمد رستگاری در این باره گفت: با توجه به افزایش جمعیت در دهه‌های گذشته انقلاب سبز پیش آمد که در بحث انقلاب سبز استفاده از مواد کودپذیر زراعی مانند استفاده از کودهای شیمیایی، حشره کش‌ها و علف کش‌ها مطرح بود.

او ادامه داد: انقلاب سبز سبب افزایش دخالت انسان در طبیعت شد و باعث شد که فشار بر روی اکوسیستم‌های طبیعی زیاد شود، بطوریکه سبب به خطر افتادن محیط زیست شد.

رستگاری با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب سبز افزایش تولید محصولات کشاورزی را شاهد بودیم گفت: استفاده از این روش‌ها پس از گذشت چند سال کاهش، سرعت رشد در بخش کشاورزی را سبب شد.

نماینده اداره کل محیط زیست استان تهران در سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه باید روش‌های جدیدی را برای کشاورزی پیدا کنیم گفت: در دنیا روش‌های جدیدی مانند کشاورزی ارگانیک، کشاورزی اکولوژیک، کشاورزی زیستی و کشاورزی کم نهاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روش‌ها فشار کمتری را به محیط زیست وارد کرده و به محیط زیست با هدف تولید غذا با کیفیت بالا کمک می‌کند. در واقع با استفاده از روش‌های ارگانیک در حدی غذا تولید می‌کنند که می‌تواند پاسخگوی نیازهای جمعیت رو به افزایش باشد و به جای غلبه بر طبیعت با طبیعت همگام می‌شوند.

او تقویت چرخه‌های زیستی در سیستم‌های زراعی مثل تقویت میکروارگانیک‌ها را از هدف‌های دیگر کشاورزی ارگانیک دانست.

رستگاری با بیان اینکه تنوع زیستی باعث آسیب پذیری اکوسیستم می‌شود، گفت: وقتی از روش‌های ارگانیک استفاده کنیم به افزایش و حفظ تنوع زیستی در کشور کمک می‌کنیم.

نماینده اداره کل محیط زیست استان تهران در سازمان نظام مهندسی ادامه داد: نگهداری حاصلخیزی خاک، بهره برداری از منابع طبیعی و حفظ تنوع ژنتیکی در سیستم‌های کشاورزی از هدف‌های اصلی استفاده از محصولات ارگانیک است.

او گفت: اگر به جای استفاده از کودهای شیمیایی از کودهای سبز و به جای استفاده از سموم مدیریت تلفیقی، آفات و بیماری‌ها را داشته باشیم از روش‌های ارگانیک استفاده کرده‌ایم.

رستگاری با بیان اینکه استفاده از روش‌های ارگانیک کشاورزی به کاهش گازهای گلخانه‌ای کمک می کند گفت: در حال حاضر با توجه به امضای توافق نامه پاریس ملزم هستیم که انتشار گازهای گلخانه‌ای را کم کنیم.

105106

کد خبر: 682213

وب گردی

وب گردی