نمایش دوران دفاع مقدس در قلب پایتخت

باغ موزه دفاع مقدس جایی در قلب پایتخت، یادآور سلحشوری ها و رشادتهای شهدا و رزمندگان است. اینجا نمایش تصاویر و تندیس شهدا و سپس تجهیزات و ادوات جنگی، صحنه عینی جنگ را برای هر بازدیدکننده ای تداعی می کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، 36 سال از جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس می گذرد، افرادی که آن روزها را ندیده و یا به یاد ندارند به دنبال آثار و نشانه های واقعی از آن دوران هستند. کتاب ها، تلویزیون و سینما آنچنان که باید و شاید نتوانسته رسالت خود را انجام دهد این در حالی است که کشورهایی که در برهه ای از تاریخ خود درگیر جنگ بودند آنچنان داستان سرایی و حماسه سرایی می کنند گویی که قهرمانان آنان قدرت های ماورایی داشتند در صورتی که با مرور ایثارگری های رزمندگان ایران به این نتیجه می رسیم که دلاورمردی ها و خلوص نیت آنان مثال زدنی و بی مانند بوده و ما باید سعی کنیم با تمام توان یاد همه آنها را زنده نگه داریم و نسل به نسل منتقل کنیم.
باغ موزه دفاع مقدس یکی از مکان هایی است که سعی در انتقال این ارزش ها دارد و فضایی متفاوت نسبت به دیگر موزه های دفاع مقدس که در آن ها تانک ها و تجهیزات زنگ زده و غنیمت گرفته شده از عراقی ها را به نمایش می گذارند، دیده می شود.
در ابتدای ورود به این باغ موزه با دره ای مملو از درختان و گل و گیاه که میان آن حوضی بزرگ با فواره های مکانیزه قرار دارد مواجه می شویم که با انواع ادوات جنگی تزئین شده و اطراف آن سالن های بزرگی برای برگزاری همایش ها و پخش فیلم های دفاع مقدس ساخته شده است.
ساختمان اصلی باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت هفت تالار دارد، این هفت تالار هر کدام بخشی از تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی تا بعد از هشت سال دفاع مقدس را روایت می کنند، این هفت مرحله تالار در واقع هفت مرحله سلوک را نشان می دهند نمادی برگرفته از هفت دولت عشق، هفت دور طواف کعبه و هفت آسمان تا ملکوت است. از درب که وارد می شوی تا انتهای این دالان برگ برگ تاریخ 80 سال قبل تا امروز ایران به تصویر کشیده می شود بعد از این هفت مرحله است که بازدیدکنندگان به مسجد جامع خرمشهر می رسند.

هفت تالار باغ موزه دفاع مقدس
هفت تالار باغ موزه دفاع مقدس عبارتند از آستانه، حیرت و حقانیت، دفاع، آرامش و مقابله، شهادت، پیروزی و سرانجام. تالار پروانه تالار مجزایی است که بیشتر جنبه حجمی دارد و در آن تندیس هایی از فرماندهان و موثرین در جنگ همچون شهیدان چمران، باکری، آبشناسان، خرازی، آوینی و نامجو و دیگر موثرین در دوران دفاع مقدس وجود دارد. نحوه چیدمان تندیس در کنار 313 پروانه به گونه ای است که عروج آسمانی این شهیدان را به نمایش می گذارد. بر روی دیوارهای این تالار باکس هایی از آثار و وسایل شخصی شهیدان جنگ تحمیلی به نمایش گذاشته شده است.
در منزل اول (آستانه) شرح مختصری از وقایع انقلاب و تصویر گذرایی از تاریخ 50 سال قبل از انقلاب ایران ( قیام مردم قم تا پیروزی و رفراندوم سال 58 ) روایت و ایران سال 42 تا 57 را با هولوگرام و تصاویر سه بعدی و متحرک به همراه فیلم نمایش داده می شود. در این سالن مجموعه ای از تصاویر ثابت و متحرک سخنرانی ها، نامه ها، قراردادهای بین المللی، عزل و نصب ها، ترورها و وقایع ایران قاجاریه و پهلوی ورق می خورد تا بیننده قبل از ورود به تاریخ دفاع مقدس نیم نگاهی به وضعیت ایران دهه 40 داشته باشد.
هنگام ورود به منزل دوم (حیرت و حقانیت) با تصویر پاره کردن مصوبه شورای امنیت در رابطه با حریم مرزی ایران به دست صدام؛ مساله ای که موجب آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران شد آغاز می شود. صدای مهیب و بلند بمباران ها، هواپیماها و صدای مهیب آژیر خطر شما را سر جایتان میخکوب می کند و وارد دنیای واقعی سالهای دهه 60 می شوید. صدای فریادها، شلیک و ترور شخصیت های سیاسی و مذهبی، اعزام رزمندگان به جبهه و هزاران اتفاق دیگر که انسان را مجذوب خود می کند.
منزل سوم (دفاع) روایتگر روزگاری است که مردم ایران یکپارچه به دفاع از کیان مملکت پرداختند تا ذره ای از خاک ایران به دست دشمنان نیفتد. هوا به سرعت و به طور ناگهانی سرد می شود مثل شب های سرد کوهستان های کردستان و دشت های غرب کشور، صدای بمباران، تصاویر انفجار و لرزش های محیط اطراف ترس واقعی که در روزهای جنگ همه مردم احساس می کردند را به خوبی در تمام وجود انسان ایجاد می کند.
تالار آرامش به دلیل حضور فرماندهان در اتاق فرماندهی و آرامش قبل از طوفان حملات ایران بر رژیم بعثی به این نام می خوانند و مقابله حس پیشروی و پیروزی از راه تجدید سازماندهی نیروها، وفاق ملی، انتظام شهرها و اقتدار در جبهه و شهرها را به بازدیدکننده انتقال می دهد و بازدیدکننده به صورت کاملا ملموس ایجاد روحیه را در جبهه ها مشاهده می کند. مهندسی جنگ، طراحی و اجرای عملیات جنگی، جنگ شهرها و اسرا و آوارگان عراقی از مهمترین موضوعات مورد پیگیری در این تالار است.
تالار شهادت با قدم نهادن بر روی پل معلقی از جنس چوب و پلاستیک آغاز می شود. پلی که به منزله پل صراط است و انسان با ترس و اضطراب بر روی آن قدم میگذارد. هر قدمی که بر روی این پل برمی داری تصاویر شهدای دوران دفاع مقدس در اطراف تالار نمایان می شود و تصویر سه بعدی شهید آوینی ظاهر می شود که روایت خرمشهر و مجنون و اروند را بازگو می کند.
تالار پیروزی نقشه ای از ایران قدیم را نمایش می دهد و به این نکته اشاره می شود که در همه جنگ های سده های اخیر، پاره ای از سرزمین ایران به دست تجاوزگران افتاده و تنها در جنگ هشت ساله عراق علیه ایران است که ذره ای از خاک مقدس کشورمان هم در چنگال متجاوزان نمانده است. ایران و جنگ، آخرین سال جنگ و پیامدهای آن، جلوه های پیروزی پس از جنگ و سرانجام صدام، دیکتاتور عراق از موضوعات نمایشی تالار پیروزی است.
تالار سرانجام با شرح واقعه جان سوز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و نمایی از بالکن حسینیه جماران در حالی که نوری زیبا و چشم نواز بر آن تابیده آغاز می شود. در ادامه قرائت وصیت نامه سیاسی- الهی حضرت امام توسط آیت الله خامنه ای و مباحثی مربوط به انتخاب رهبری در اجلاس فوق العاده مجلس خبرگان که با رای اکثریت قاطع نمایندگان خبرگان منجر به انتخاب حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان ولی امر مسلمین و رهبر معظم انقلاب اسلامی شد و آشنایی با زندگی ایشان به نمایش در می آید.
اکنون دیگر هفت تالار را پشت سر گذاشته و سرما و گرما، تصاویر و صدای انقلاب و دفاع مقدس و پیروزی از مقابل دیدگان بازدیدکنندگان گذشته است. منزل آخر یا همان هشتمین تالار، مکانی که یادگاری برای تمام هشت سال است جایی است کاملا شبیه مسجد جامع خرمشهر جایی با بوی مردان مردی چون شهید محمد جهان آرا.

مسجد جامع خرمشهر در قلب تهران
یکی از مهم ترین مساجدی که در طول دوران دفاع مقدس، در واقع مقدس ترین نقطه خرمشهر، مرکز ثقل و گرانیگاه دفاع جانانه این شهر بوده است. پس از آزادی خرمشهر نیز مسجد جامع نقطه امید رزمندگان در تصرف و پاکسازی شهر بود و با عملیات بیت المقدس جاودانه شد.
مدیران شهری پایتخت در سال 89 و در ایام سالگرد آزادسازی خرمشهر خبر از شبیه سازی مسجد جامع خرمشهر به عنوان نمادی از مقاومت در باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت با همان شکل و مساحت واقعی در خرمشهر، خبر داند. این بنای یادبود صرفا برای تماشا نیست بلکه وجه کارکردی دارد و محلی برای برپایی نماز و برگزاری مراسم های معنوی و مذهبی باغ موزه دفاع مقدس است.
اینجا دیگر پایان این سفر معنوی و روحانی بود. سفری که در آن می توان با بسیاری از صحنه ها و حوادث تاریخ ایران همراه شد و صدایی را که قرن ها در کتابها، خاطرات و صفحات تاریخ جا خوش کرده بود شنید. در این سفر می شود دمی با شهدا تنها ماند و آرزوی شهادت کرد...
باغ موزه دفاع مقدس در میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، خیابان سرو واقع شده است.

703

کد خبر: 682581

وب گردی

وب گردی