ذوالفقاری: بازگشایی مرز سومار-مندلی منوط به تامین امنیت زائران اربعین حسینی است

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی بازگشایی مرز سومار - مندلی در ایام اربعین حسینی را مستلزم فراهم شدن زیرساخت‌ها و تعیین امنیت زائران اربعین دانست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، حسین ذوالفقاری در شانزدهمین جلسه ستاد مرکزی اربعین گفت: مرز سومار - مندلی نیز می‌تواند به عنوان مرکز کمکی مهران در ایام اربعین حسینی مورد توجه زائران قرار گیرد، اما بازگشایی آن منوط به فراهم آمدن زیرساخت‌ها و تامین امنیت زائران اربعین در این مرز است.

او در خصوص مرز سومار - مندلی گفت: نقطه‌نظرات مختلفی اعلام شده و برخی اظهارنظرها به صورت بخشی است که در این زمینه به جمع‌بندی‌هایی دست یافته‌ایم؛ طرف عراقی نیز به صورت کلی درباره این مرز اعلام آمادگی کرده است، اما ما فراهم شدن زیرساختها و اعلام تأمین امنیت یکی از ضروریات برای اعزام زائران از این مرز است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی تاکید کرد: باید این موضوع که خطری زائران ما را از مرز سومار - مندلی تهدید نمی‌کند، اعلام شود که در این باره جلسه‌ای را برای تعیین تکلیف بازگشایی یا عدم بازگشایی مرز سومار - مندلی برگزار خواهیم کرد.

ذوالفقاری مرز سومار - مندلی را به عنوان مرز کمکی مهران نامید و گفت:هم‌اکنون به استانداری کرمانشاه اعلام شده که زیرساخت‌ها را آماده‌سازی کند تا اگر این مرز برای ایام اربعین حسینی آماده شد، زیرساخت‌ها فراهم باشد.

او به سفر هفته اخیر وزیر کشور برای بازدید از مرزهای ایران و عراق اشاره کرد و افزود: هفته گذشته سفری به مرزهای شلمچه، چزابه و مهران داشتیم و تمامی برنامه‌ها به همراه زیرساخت‌ها مورد بررسی وزیر کشور و سایر مسئولان ذیربط قرار گرفت.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین تاکیدات در این سفر آماده‌سازی زیرساخت‌ها و رفع مشکلات برای زائران اربعین حسینی بود که به همین منظور نیز اقدامات خوبی امسال صورت گرفته است.

ذوالفقاری گفت: در حوزه پارکینگ‌ها و تعیین مکان موکب‌ها نسبت به سال قبل تحول جدی خواهیم داشت و مصوبات سفر هفته گذشته نیز بزودی به تمام کمیته‌های زیرمجموعه اعلام خواهد شد تا تمامی دستگاه‌های مربوطه آن را اجرایی کنند.

او تاکید کرد: حداکثر زمان برای کارهای اجرایی ایام اربعین حسینی 35 تا 40 روز آینده است و باید کارها به سرعت انجام پذیرد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی خاطرنشان کرد: به استانداران معین مرزهای شلمچه، چزابه و مهران تاکید کرده‌ایم که جلسات خود را در استان‌های مرزی تشکیل دهند و تمام برنامه‌ها را برای آرامش و آسایش زائران اربعین حسینی فراهم کنند.

بیمه زائران اربعین حسینی الزامی است

ذوالفقار موضوع بیمه زائران اربعین حسینی را الزامی دانست و گفت: امسال تمامی زائرانی که قصد سفر به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی را دارند باید مراحل ثبت‌نام و بیمه را به طور کامل انجام دهند.

او تصریح کرد: قرارداد بیمه با شرکت بیمه‌گذار نهایی شده و این شرکت به تعهدات خویش نسبت به درمان‌های سرپایی، بستری و حوادث عمل خواهد کرد.

کمیته بحران برای شرایط غیرعادی تشکیل می‌شود

ذوالفقاری یکی از مصوبات ستاد مرکزی اربعین را تشکیل کمیته بحران در شرایط غیرعادی دانست و گفت: ما باید پیش‌بینی یک وضعیت غیرعادی را داشته باشیم که به همین منظور کمیته بحران در شرایط غیرعادی و با مسئولیت هلال احمر تشکیل خواهد شد والبته همه دستگاه‌ها با این کمیته همکاری خواهند داشت.

او از تمام کمیته‌های زیرمجموعه ستاد مرکزی اربعین خواست تا در حیطه وظایف خود اطلاع‌رسانی کنند و به سایر پرسش‌هایی که به حوزه آنها مربوط نمی‌شود، پاسخ ندهند.

روادید برای زائران اربعین حسینی الزامی است

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه طبق توافقات انجام گرفته با طرف عراقی ارائه روادید از سوی زائران اربعین حسینی الزامی است، گفت: تمامی متقاضیان سفر به عتبات عالیات در ایام ربعین حسینی باید با ثبت نام در سامانه سما و طی کردن مراحل تعیین شده روادید سفر اربعین حسینی را دریافت کنند.

ذوالفقاری درباره وضعیت اتباع ساکن در ایران که تمایل به سفر اربعین حسینی دارند، اضافه کرد: امسال اتباع قانونی نیز می‌توانند با ارائه مدارک و دریافت روادید به این سفر اقدام کنند و هیچ بهانه‌ای برای عدم دریافت ویزا وجود ندارد.

او گفت: تمامی مردمی که قصد سفر برای ایام اربعین را دارند از هم اکنون مراحل نامنویسی و دریافت ویزا را تکمیل کنند و برنامه‌های خود را به روزهای آخر موکول نکنند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی تصریح کرد: هرچقدر بتوانیم اعزام‌های زائران اربعین حسینی را به صورت کاروانی و گروهی انجام دهیم بهتر از اعزام‌های متفرقه و انفرادی خواهد بود.

ذوالفقاری افزود: مردم به صورت متفرقه به سفر اربعین حسینی عزیمت نکنند چرا که اعزام‌های کاروانی و گروهی باعث کاهش مشکلات برای زائران خواهد داشت.

او ثبت‌نام در سامانه سماح را مهم و الزامی دانست و گفت: تمامی سازوکارها و زیرساخت‌های ثبت‌نام، تاریخ اعزام و خروج از مرز برای زائرانی که قصد سفر به عتبات را دارند مشخص شده است.

لغو روادید سفر رابعین حسینی انجام نمی‌گیرد

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با تاکید بر اینکه زائران اربعین حسینی باید روادید سفر را دریافت کنند، گفت: بنابرتوافقی که با چهارشنبه گذشته با طرف عراقی داشتیم موضوعی به نام لغو روادید امسال وجود نخواهد داشت.

ذوالفقاری تصریح کرد: اگر برخی مسئولان گفته‌اند که به دنبال لغو روادید هستیم اما این موضوع منوط به مطرح شدن در دولت کشور طرف مقابل است و هنوز چیزی در این مورد طرح نشده است.

او تاکید کرد: زائران اربعین حسینی به طور حتم باید روادید داشته باشند و لغو آن به هیچ عنوان صورت نمی‌گیرد؛ زائران اربعین حسینی از هم اکنون ثبت نام و مرحله دریافت روادید را آغاز کنند تا کارهای آنها هر چه زودتر انجام پذیرد.

703

کد خبر: 682630

وب گردی

وب گردی