خسروتاج:ارزش صادرات کالا امسال باید به ٥٠ میلیارد دلار برسد

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان امسال ٥٠ میلیارد دلار صادرات کالا و ١٦ میلیارد دلار صادرات خدمات داشته باشیم که باید درآمدهای حاصل از بخش خدمات ٢ برابر شود.

به گزارش ایسکانیوز از شانا، مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، در همایش تجاری‌ سازی خدمات ترانزیت و حمل‌ و‌ نقل بین‌المللی، گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان امسال ٥٠ میلیارد دلار صادرات کالا و ١٦ میلیارد دلار صادرات خدمات داشته باشیم که باید درآمدهای ناشی از بخش خدمات ٢ برابر شود.

وی صادرات خدمات فنی و مهندسی، گردشگری، صنعت آی.تی و ترانزیت را ٤ حوزه فعالیت در بخش صادرات خدمات برشمرد و افزود: یکی از نکات مهم در توسعه اقتصاد کشور توجه به چگونگی کسب درآمد از محل ترانزیت است.

خسروتاج با تاکید بر لزوم تدوین سند راهبردی ترانزیت کشور، تصریح کرد: توجه به میزان سود و ضرر استفاده سایر کشورها از ظرفیت‌های ترانزیتی ایران، میزان ارزش افزوده ایجاد شده، میزان عرضه در هر بخش ترانزیتی، میزان تقاضای داخلی و خارجی، بازارهای هدف، ظرفیت منابع انسانی و بنگاه‌‌های اقتصادی نکاتی است که نیاز است در این برنامه مورد ارزیابی قرار گیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به موضوع‌هایی مانند نهاد متولی در بخش حمل و نقل، تعداد و تنوع نهادها در این بخش، الزام‌های پیوستن به سازمان تجارت جهانی در زمینه توسعه ترانزیت، عنوان کرد: آمایش سرزمینی، بررسی قطب‌های ترانزیتی کشور، تعریف خوشه‌‌های ترانزیتی استان‌ها و راهبرد کاهش فقر در مناطق مرزی از موضوع‌هایی است که باید در سند راهبردی به آنها توجه شود.

وی با بیان این که یکی از مضرات اقتصاد نفتی این است که تمرکز بر روی سایر منابع درآمدی کمتر می‌شود، گفت: این مسئله بر دولت، بخش خصوصی و کارآفرینان نیز اثر منفی می‌گذارد و کمتر به نوآوری و خلاقیت می‌پردازند، مقایسه کارآفرینی در ایران و سایر کشورها نیز نشان می‌دهد که رمز موفقیت در آن‌ها نوآوری و خلاقیت و در ایران منابع نفتی است.

خسروتاج با بیان این که بازاریابی حلقه مفقوده ترانزیت ایران است، افزود: همسو با ایجاد نام و نشان ملی در زمینه ترانزیت فعالیتی انجام نشده و لازم است بازاریابی خدمات ترانزیتی در سطح ملی و بین‌المللی دنبال شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان این که تعریف نوع ارتباط سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با حوزه حمل و نقل از اهمیت بالایی برخوردار است، تاکید کرد: نوع این ارتباط به عنوان یکی از سیاست‌های غالب در اقتصاد کشور تعریف شده و باید بررسی شود که چطور می‌توان از محل ترانزیت، تراز تجاری کشور را به سمت اقتصادی با ارزش افزوده بالاتر توسعه داد.

وی با اشاره به این که در بحث مبارزه با قاچاق کالا یکی از چالش‌ بر‌ انگیزترین مسائل نبود اشتغال، وجود بیکاری و فقر در مناطق مرزی است، تصریح کرد: اگر طرح و برنامه‌ های اشتغال‌زا تدوین نشود پاسخ مستدلی برای برخورد با قاچاق در این مناطق نخواهیم داشت.

607/602

کد خبر: 682737

وب گردی

وب گردی