معاون پرستاری وزیر بهداشت:در حال حاضر 295 هزار نفر در گروه پرستاری کمبود داریم

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پرستار باید بتواند برای درک بهتر شرایط بیماران و همراهان آنها، خود را به جای آن ها بگذارد و تنها با این راهکار است که می توان نسبت به شرایط بیماران و همراهان آنها آگاهی پیدا کرد و متوجه شد که آن ها انتظار چه خدماتی از شما دارند و این نیز یکی دیگر از مصداق های پرستار هنرمند، حرفه ای و عالم است.

به گزارش ایسکانیوز، محمد میرزابیگی در جمع دانشجویان پرستاری ورودی سال تحصیلی جدید دانشگاه های مستقر در تهران، ضمن خیر مقدم به آنها برای ورود به عرصه مقدس حرفه پرستاری و قدردانی از تمامی نمایندگان نهادهای پرستاری اعم از بورد، معاونت ، سازمان و تشکل های مختلف که به نوعی در هویت بخشی به حرفه پرستاری نقش دارند، گفت: پرستاری در عین حال که علم و حرفه است، هنر نیز هست.
او افزود: شاید تا دو دهه قبل ابهاماتی نسبت به این مسئله که پرستاری علم، حرفه و هنر است، وجود داشت ولی الان پرستاری هر سه آیتم را شامل می شود. علم است چون در عرصه دانشگاه هستیم و نه تنها مسیر دانشگاه را طی می کنیم بلکه در مرز دانش حرکت می کنیم و وجود دانشمندان واساتید برجسته در این رشته به روشنی گویای این مطلب است.
معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: اساتید برجسته ای که در حرفه پرستاری خدمت رسانی می کنند، امروز مایه مباهات این حرفه هستند و گستردگی دانشکده های پرستاری به تعداد181 دانشکده پرستاری در سراسر کشور و به همین نسبت اعضای هیئت علمی و دانشجویان زیاد در این رشته نشان از این دارد که پرستاری مسیری علمی و آکادمیک را به درستی طی می کند.

او تاکید کرد: پرستاری حرفه است، چون در حال حاضر این رشته مقررات حرفه ای دارد و هر کسی نمی تواند بیاید و مدعی انجام خدمات پرستاری شود و باید دروسی را فراگیرد و در مسیر یادگیری این خدمات ممارست و تمرین داشته باشد. پرستاری هم اکنون دارای قوانین و مقررات حرفه ای و آیین اخلاق حرفه و صلاحیت حرفه ای است و نظام، انتظام و مقررات حرفه ای بران حاکم است.
میرزابیگی افزود: وجود معاونت پرستاری، سازمان نظام پرستاری و تشکل های مختلف فرهنگی، اجتماعی اقتصادی، حرفه ای، سیاسی و علمی در رشته پرستاری جملگی گویای وجود چارچوب حرفه مندی در پرستاری است.
او اضافه کرد: پرستاری در عین حال هنر است زیرا به طور مثال یک پرستار در یک لحظه خاص ممکن است با دو صحنه متضاد مثل مرگ یک انسان از یک طرف و تولد یک نوزاد از طرف دیگر مواجه شود و باید بتواند هنرمندانه وجودنقیضین و این دو ضد را با هم جمع کرده و صحنه های مربوطه را به گونه ای مدیریت کند که هر دو طرف، خدمت واقعی را از یک پرستار در این دو صحنه دریافت کنند و به راستی این هنر می خواهد که انسانی بتواند در آن واحد با خانواده ای عزادار و خانواده ای در اوج شادی به گونه ای ارتباط برقرار کند که حد تعادل را رعایت کرده باشد و این جز از یک هنرمند بر نمی آید.
معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: پرستار باید بتواند برای درک بهتر شرایط بیماران و همراهان آنها، خود را به جای آنها بگذارد و تنها با این راهکار است که می توان نسبت به شرایط بیماران و همراهان آنها آگاهی پیدا کرد و متوجه شد که آنها انتظار چه خدماتی از شما دارند و این نیز یکی دیگر از مصداق های پرستار هنرمند، حرفه ای و عالم است.
او افزود: زمانی یادم می آید در سال 75 با تعداد معدودی از دانشجویان پرستاری، مدعی تأسیس سازمان نظام پرستاری، معاونت پرستاری و تشکل های مختلف حرفه ای برای رشته پرستاری بودیم آن زمان نه معاونت داشتیم و نه سازمان و تحقق این مسائل به تحقق یک رویا و یک آرزو شبیه تر بودند اما امروز همه این شرایطی که در زمانی آرزوی ما بود، با عزم راسخ، همت واحد و پیگیری مستمر محقق شده است، اگر چه از یک طرف کار شما که تازه پا به این عرصه گذاشته ایدف با وجود این نهادها تسهیل شده است اما بی شک وظیفه ها برای همه ما در قبال مردم، نظام سلامت و مسئولین کشور سنگین تر شده است و باید برای پیشبرد و تعالی همه جانبه این حرفه با اتکا به داشته هایمان متعهد باشیم.
میرزابیگی با اشاره به فرصت های بی بدیلی که اکنون به ویژه بعد از تشکیل معاونت و فعالیت آن در این دوره از وزارت در رشته پرستاری وجود دارد، گفت: به عنوان مثال شاید در هیچ رشته ای نداشته باشیم که بعد از مقطع کارشناسی به اندازه رشته پرستاری، انتخاب های متعدد پیش روی فارغ التحصیلان وجود داشته باشد به گونه ای که فقط در خود پرستاری بیش از 12 رشته و گرایش در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد و اخیرا نیز به آن اضافه شده و این یعنی دروازه گسترده علمی پیش روی کارشناسان پرستاری گشوده شده است.

او افزود: علاوه بر امکان ادامه تحصیل در پرستاری تا مقطع دکتری تخصصی، در مقطع کارشناسی ارشد امکان تحصیل در رشته های مدیریتی غیر پرستاری هم در همین دوره بوجود آمده که فارغ التحصیلان ما در مقطع کارشناسی امکان ادامه تحصیل در آن رشته ها را نیز دارند و این فرصتی است که برای شما دانشجویان جوان وجود دارد که امید است ضمن رسیدن به قله های علمی از طریق طی مدارج ارشد و دکترا بتوانید به همان نسبت نیز در عمل برای کشور عزیزمان و مردم خوبمان نیز خدماتی موثری را ارائه دهید.
معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: برای هیچ رشته ای به اندازه پرستاری لایه های خدمت رسانی به مردم پیش رو نیست و پرستار از سرپنجه های نظام سلامت که از خدمت در روستا شروع می شود و تا پایتخت ادامه می یابد، نقش های بسیار مهمی دارد و از طرفی پرستار نقطه اولیه ارتباط و تماس مردم با نظام سلامت است.
او وجود بیش از 14 هزار مدیر پرستاری در سراسر کشور را از دیگر فرصت های حرفه پرستاری خواند و گفت: در کمتر رشته ای این حجم از مدیران به صورت تخصصی و همزمان ایفای نقش می کنند و از همین رو نیز اخیرا مقطع اختصاصی ارشد مدیریت پرستاری برای ادامه تحصیل دانشجویان پرستاری با حمایت شخص وزیر بهداشت احیاء شد.
او ادامه داد: به لحاظ زمانی نیز پرستاری دارای میزان حضور خدمت رسانی بی نظیری است و فضای خدمتی برای پرستاران در عرصه کاری حرفه پرستاری 24 ساعته است کما اینکه پرستاری یکی از محوری ترین، پرحضور ترین و گسترده ترین رسالت ها را در بین اعضای تیم سلامت به عهده دارد و همه اعضای تیم سلامت نیز به این امر اذعان دارند.
میرزابیگی افزود: طبق اسناد تاریخی قدمت پرستاری به بیش از 6 قرن پیش از میلاد مسیح بر می گردد و پرستاری به لحاظ ریشه ای در تاریخ جوامع، همیشه دارای تاریخ درخشانی در دنیا و ایران بوده که خواهش بنده از شما دانشجویان این است که حتما نسبت به تاریخ کهن و معاصر پرستاری مطالعه کنید تا بدانید سطح، عمق، عظمت و رسالت پرستاری تا چه میزان است و این گونه ذخیره هاست که داشته های مارا تشکیل می دهند.
معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به دستاوردهای مهم حوزه پرستاری در سالهای اخیر گفت: با عنایت به نیاز مردم ، نظام سلامت و پیشرفت علم و تکنولوژی و در تناسب آنها لزوم تامین و تربیت نیرو، امروزه ما شاهد سطح بندی خدمات پرستاری در کشورمان هستیم و به سمت پرستاری «حرفه ای تخصصی» حرکت می کنیم و این اتفاق خوشبختانه به وقوع پیوسته است و اکنون جزو دستاوردهای 22 گانه ماست همچنین در بحث بالینی نیز سالها شاهد چاله و فاصله بین آموزش و بالین بودیم که با تصویب آیین نامه هیئت علمی بالینی و نیز بالینی سازی آموزش از این پس شاهد آموزش های بالینی تر و بیمار محور خواهیم بود و شما دانشجویان جدید الورود مشمول این گونه طرح های جدید خواهید بود و این را درک خواهید کرد.
او افزود: همچنین ساماندهی شیوه مراقبت های پرستاری نیز نسبت به گذشته در حال تحقق است و از نظر شاخص های ملی که اکنون در حال تدوین و ابلاغ است در پرستاری تلاش می کنیم باید به سمت استانداردها حرکت کنیم.
میرزابیگی گفت: در حال حاضر 295 هزار نفر در گروه پرستاری کمبود داریم و اگر چه این مسئله از یک سو برای جوانان ما فرصت محسوب می شود، ولی از سوی دیگر به عنوان یک تهدید به شمار می آید و باعث می شود کیفیت خدمات هنوز تضمین نشود و نیاز اساسی به تربیت گسترده نیرو داریم که در این زمینه نیز از 5/2 سال پیش، ظرفیت دانشکده های پرستاری دو برابر شده است.
معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: کمبود شدید پرستار از این نظر فرصت است چرا که شما بازار کارتان تا دههای آینده تضمین شده است و هیچ پرستاری به لطف الهی این روزها بیکار نمی ماند و اما تهدید از این منظر که به هر حال وقتی تعداد پرستاران شاغل در حال حاضر حدود یک سوم استاندارد های دنیاست، این به این معناست که زحمات شما در بالین تا حدی طاقت فرسا خواهد بود.
وی افزود: در این شرایط ما مسئولان هستیم که بایستی قدر شما را بدانیم که می دانیم و شرایطی را فراهم کنیم که اول به صورت ریشه ای استانداردها را محقق کنیم و از دیگر سوی کاری کنیم که چه به لحاظ معنوی و چه مادی از این میزان خدمت و زحمتی که بر دوش پرستاران می افتد، به بهترین نحو قدردانی کنیم که حقیقتا در این مسیر شبانه روز تلاش می شود.
میرزابیگی با اشاره به استخدام های گسترده به صورت دولتی و غیر دولتی در طول سالهای اخیر در حوزه پرستاری گفت: در طول طرح تحول نظام سلامت استخدام های خوبی در رشته پرستاری صورت پذیرفته است و پیش بینی می شود این بکارگیری ها در سطوح مختلف مراقبتی در آینده نیز تداوم یابد.

او بهترین و بالاترین مدافع و مبلغ پرستاری را عمل علمی، حرفه ای و اخلاقی خواند و گفت: وقتی هر کسی سر جای خودش با اخلاق خوش، دقیق و عالمانه ارائه خدمت کند بی شک پرطرفدارترین رشته و انسان روی زمین می شود و اگر خدای ناخواسته اخلاقی، علمی و حرفه ای عمل نکنیم و تفسیر و تحلیل درستی از مسائل نداشته باشیم بروز مشکلات اجتناب ناپذیر خواهد بود.

105/106

کد خبر: 682791

وب گردی

وب گردی