لزوم سرمایه‌گذاری در مقطع کارشناسی در تقویت نوآوری

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه خلاقیت و نوآوری در مقطع کارشناسی ایجاد می‌شود، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا برای تقویت این مقطع سرمایه‌گذاری‌های زیادی صورت گرفته است به گونه‌ای که یکی از دانشگاه‌های بزرگ آمریکا، از بزرگان صنعت را به عنوان مشاور انتخاب کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر وحید احمدی در مراسم رونمایی از سه دستاورد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه دانشگاه تهران مادر دانشگاه‌ها و پیشگام در حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین است، افزود: ما در تلاش هستیم تا فضای دانشگاه‌ها را به یک فضای علمی زنده تبدیل کرده و استاد و دانشجو با رویکرد آینده‌نگر تربیت کنیم.

وی با اشاره به برخی انتقادها از وزارت علوم درخصوص تربیت استاد و دانشجوی تاجرمعاب خاطرنشان کرد: ما معتقد هستیم که دانشگاه‌ها باید رسالت علمی داشته باشند و در کنار آن نیز فضایی ایجاد کنیم که خروجی آن تبدیل علم به ثروت و ارزش افزوده باشد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه این امر در مراکز رشد پارک‌های علم و فناوری در حال اجراست، گفت: از جمله ملزومات دستیابی تبدیل علم به ثروت، شکل‌گیری حلقه میان نیازها و ظرفیت‌های موجود کشور است.

احمدی با اشاره به اقدام پارک علم و فناوری دانشگاه تهران درخصوص حمایت از پایان‌نامه‌ها با قابلیت تجاری‌سازی یادآور شد: در گذشته دانشگاه‌ها با این ادبیات آشنا نبودند ولی در حال حاضر دفتری فراهم شده است که دانشجویان باید زندگی علمی خود را رونق دهند که این امر نیاز به کار زیاد دارد تا سازوکارهای آن نهادینه شود.

وی خاطرنشان کرد: براین اساس از مسوولان مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی تقاضا دارم تا در کنار فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود، به ایجاد ارتباطات بین‌المللی نیز توجه کنند و تنها متمرکز بر تولید محصولات فناورانه نشوند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه این اقدام در حال حاضر در پارک‌های علم و فناوری در حال شکل‌گیری است، خاطرنشان کرد: تقویت ارتباطات بین‌المللی مراکز تحقیقاتی موجب معرفی دستاوردهای کشور در مجامع‌ بین‌المللی خواهد شد.

احمدی با تاکید بر اینکه خلاقیت و نوآوری در مقطع کارشناسی ایجاد می‌شود، اضافه کرد: براین اساس در بسیاری از کشورهای دنیا سرمایه‌گذاری‌های کلانی در مقطع کارشناسی شده است و در کشور ما نیز از طریق دفاتر ارتباط دانشگاه با صنعت باید اقدام به تقویت دانشجویان در مقطع کارشناسی کنیم.

وی با تاکید برضرورت تقویت ارتباط میان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی با حوزه صنعت یادآور شد: یکی از دانشگاه‌های بزرگ آمریکا از بزرگان صنایع برای انجام مشاوره دعوت به عمل آورده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین اضافه کرد: امتیازاتی که دانشگاه‌های بزرگ کسب می‌کنند، تنها از طریق کسب جایگاه در رتبه‌بندی‌ها نیست بلکه در گرو ایجاد فضای کسب و کار است.

206

کد خبر: 682888

وب گردی

وب گردی