آشنایی با نفرات برگزیده باشگاه پژوهشگران جوان/سه دانشجوی نخبه از یک خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی

باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان مؤسسه ای با هدف شناسایی، جذب، پرورش، حمایت و هدایت و اعتلای سطح علمی دانش آموزان و دانشجویان و جوانان با استعداد کشور، از طریق تشکل بخشیدن به آنها در قالب گروه های پژوهشی علمی و تشکیل شده است.

به گزارش ایسکانیوز، شناسایی جذب دانش آموزان، دانشجویان و جوانانی که دارای استعداد سرشار در رشته های علمی مختلف باشند، یکی از بندهای اصلی اساسنامه این باشگاه محسوب می شود.

هانا حقیقت فرد به همراه دوبرادر خود عضو باشگاه پژوهشگران جوان هستند که ویژگی اصلی آنها ورود به دانشگاه آزاد اسلامی پس از پشت سر گذاشتن کنکور در سن 10 و11 سالگی است.

با هانا حقیقت فرد خواهر این خانواده نخبه از چگونگی حمیات از نخبگان، حضور آن ها در سن کم در دانشگاه و... گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه آن را می خوانید:

3 فرزند از یک خانواده نخبه در دانشگاه آزاد اسلامی

هانا حقیقت فرد درباره نحوه آشنایی خود با دانشگاه آزاد اسلامی می گوید: من در 10 سالگی و دو برادرم در سن 11 سالگی وارد دانشگاه آزاد اسلامی شده ایم. دلیل اینکار هم این بوده که درس خواندن من و برادرانم از ابتدا متفاوت بود. بدین معنا که ما به مدرسه نمی رفتیم و در خانه درس هایمان را می خواندیم و فقط در زمان امتحانات مدارس با مجوز وزارت آموزش و پرورش همزمان با بقیه دانش آموزان در امتحانات شرکت می کردیم. به همین دلیل در سن پایین تر پیش دانشگاهی و دیپلم گرفتیم و پس از شرکت در کنکور در دانشگاه قبول شدیم.

او در ادامه گفت: پس از حضور در دانشگاه آزاد و در مقطع کارشناسی من به همراه برادر بزرگتر خود آرش حقیقت فرد در دو رشته حقوق و میکروبیولوژی به صورت همزمان تحصیل کردیم. سپس برادرم در مقطع ارشد حقوق جزا شرکت کرد و هم اکنون هم دانشجوی دکترای شهید بهشتی است. بنده هم ارشد خود را از دانشگاه تهران گرفتم و هم اکنون هم در رشته حقوق بین الملل مشغول به تحصیل هستم. برادر کوچکتر خانواده ما نیز مقطع کارشناسی خود را در رشته میکروبیولوژی گذارنده و هم اکنون نیز در مقطع دکتری مشغول به تحصیل است.

وی در ادامه درباره آشنایی خود با باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد می گوید: زمانی که قصد داشتیم وارد باشگاه شویم به دلیل اینکه شرط سنی وجود داشت، دکتر زارع زحمت زیادی برای حل این مشکل انجام داد و پس از مذاکرات فراوان توانستیم به عضویت باشگاه در بیاییم و هم اکنون هم عضو استعدادهای درخشان باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد محسوب می شویم.

او در ادامه می گوید: برادر کوچکتر من 2 بار جایزه ملی طب اعتیاد (ایزوما) را برای باشگاه پژوهشگران بدست آورده است. این جایزه یک جایزه ملی است که به همه پژوهشگرانی که در حوزه طب اعتیاد پژوهش هایی داشته باشند و مقالات خود را ارسال می کنند هرساله به نفر برتر اهدا می شود.

وی افزود: بیشتر مقالات من هم در حوزه اخلاق زیستی بوده که همکاری هایی را با نهاد های مختلف داشته ام.

فرار نخبگان; با حمایت از نخبگان به وجود نمی آید

او در ادامه درباره اینکه چرا دانشگاه آزاد را برای ادامه تحصیل در سن 10 و 11 سالگی انتخاب کرده اند می افزاید: کسی که موفقیتی کسب می کند که در سن کمتر از بقیه وارد دانشگاه می شود، طبیعتا انتظار دارد قوانین نسبت به اون سختگیرانه نباشد. چرا که قوانین دست و پا گیر خواهند بود. فرض کنیم دانشگاه آزاد برای ادامه تحصیل ما در دورشته همزمان حمایت های لازم را انجام نمی داد و ما نمی توانستیم به این صورت ادامه تحصیل دهیم. مطمئن باشید اگر موانعی جلوی نخبگان باشد بدون شک فرد نخبه برای برداشتن سد جلوی راهش تلاشی نمی کند، چون می تواند با شرایط بهتر در کشور های دیگر فعالیت خود ر ادامه دهد. و این موضوع متاسفانه همان فرار مغزها است که در سال های گذشته شاهد آن بوده ایم. به همین دلیل ما دانشگاه آزاد را انتخاب کردیم که به نوعی این موضوع در جهت حمایت از نخبگان محسوب می شود.

او در ادامه درباره تفاوت های دانشجویان دانشگاه آزاد با دانشگاه دولتی گفت: نباید منکر تلاش های فردی شویم. به همین سبب نمی توانیم مقایسه بین دانشجویان دانشگاه آزاد و دانشجویان دانشگاه های دولتی شویم. بسیاری از هم ورودی های من در دانشگاه آزاد حائز رتبه های بسیار خوب دانشگاه های دولتی در مقاطع بالاتر شده اند. در کنار این موضوع بسیاری از دانشجویان کارشناسی دانشگاه های دولتی را دیده ام که در مقاطع بالاتر پذیرفته نشده اند. به نظر من تلاش های فردی بسیار مهم است.

باید خودباوری در بین دانشجویان دانشگاه آزاد ایجاد شود

وی افزود: موضوع دیگر که در این ارتباط وجود دارد این است که دانشجویان دانشگاه آزاد به خاطر اینکه خودشان هزینه تحصیل خود را می دهند سعی می کنند پرتلاش تر باشند. مسئولان دانشگاه آزاد هم باید این تلاش را بیشتر در نظر بگیرند و بر خودباوری دانشجویان دانشگاه آزاد تاکید کنند.

وی افزود: البته دانشگاه های ما باید رقابت علمی را در بین خود افزایش دهند. دانشگاه نباید مانند یک اداره گردانده شود . دانشگاه باید محل رقابت شدید علمی باشد. متاسفانه کم شاهد این موضوع هستیم که این رقابت در بین دانشگاه ها و بالطبع دانشجویان ما از بین رفته است.

101

کد خبر: 682986

وب گردی

وب گردی