پژوهشگران واحد علوم و تحقیقات موفق به ساخت دستگاه  سنجش آلودگی های محیطی شدند

پژوهشگران واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی پس از ساخت دستگاه سنجش آلودگی‌های محیطی با ثبت و کنترل از راه دور، توانستند با ارتقای این دستگاه، آن را به تکنولوژی هوشمند (IOT) مجهز کنند.

به گزارش ایسکانیوز، فروزان فقیری، مجری طرح با بیان اینکه امروزه آلاینده‌های ناشی از حمل‌ونقل و صنایع، دو عامل مهم ایجاد آلودگی هوا در محیط‌های شهری و صنعتی هستند، گفت: هوایی که تنفس می‌کنیم ارتباط مستقیمی با سلامتی ما دارد. افزایش عوارض قلبی و عروقی از جمله اثرات آلودگی هوا بر سلامت انسان است.

او، حذف و کاهش ریزگردها و آلودگی هوا در محیط‌های شهری و صنعتی را از جمله دغدغه‌های اصلی امروز دنیا دانست که بدون ارزیابی علمی و داشتن اطلاعات کامل مرتبط با سنجش آلودگی‌ها دشوار خواهد بود و گفت: برای این منظور با بررسی و تحقیقاتی که انجام دادیم، اقدام به ارتقاء و تجهیز دستگاه قبلی خود با عنوان «سنجش آلودگی‌های محیطی با ثبت و کنترل از راه دور» به تکنولوژی هوشمند (IoT) کردیم.

فقیری ادامه داد: با استفاده از تکنولوژی (IoT) در دستگاه سنجش آلودگی‌های محیطی، موفق به ارائه یک سیستم سنجش آلودگی‌های محیطی با هزینه کمتر نسبت به نمونه خارجی و قابلیت‌های حمل آسان، اندازه‌گیری غلظت آلودگی هوا و گازهای تولید شده در صنعت بصورت لحظه‌ای و همچنین قابلیت اندازه گیری پارامترهای دیگری نظیر دما، فشار، رطوبت و گردوغبار شدیم.

مجری طرح با تاکید بر این که در این سیستم اطلاعات اندازه‌گیری شده توسط بلوتوث به صورت آنی به یک دستگاه گوشی اندروید منتقل شده و نمایش داده می‌شود، یادآور شد: کارآیی مهم، جدید و قابل توجه این نمونه تولید شده نسبت به تمام نمونه‌های موجود در بازار جهانی، هوشمندسازی (IoT) و ارتباط گوشی همراه با این دستگاه از طریق اینترنت است، به طوری که ارتباط بین دستگاه و گوشی (هر دو با قابلیت تحرک) و در هر فاصله‌ای امکان‌پذیر است.

او بیان کرد: این دستگاه را علاوه بر استفاده شخصی در منازل و محیط‌های کاری، سازمان‌ها و مراکز عمومی شامل بیمارستان‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها می‌توان در اندازه‌گیری گازهای تولید شده در واحدهای صنعتی و کارخانجات نیز مورد استفاده قرار داد.

بر اساس این گزارش، طراحی و ساخت این دستگاه با راهنمایی دکتر محمود قرآن نویس، رییس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما و دکتر هومن اخوان عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است.

101

کد خبر: 683023

وب گردی

وب گردی