نیازآذری: تاسیس موسسات غیرانتفاعی با اهداف اقتصادی مغایر با کار علمی و ماهیت دانشگاهی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با هدف توسعه علمی و فرهنگی در جامعه تاسیس شده است، تصریح کرد: بسیاری از این دانشگاه‌های غیرانتفاعی که در چند سال گذشته سریع تاسیس شده و رشد کردند با اهداف اقتصادی بوده که این موضوع مغایر با کار علمی و ماهیت دانشگاهی است.

به گزارش ایسکانیوز، کیومرث نیازآذری در آیین تکریم و معارفه مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران که روز گذشته در واحد ساری برگزار شد، در مورد برخوردهای دوگانه برخی مسئولان بین دانشگاه آزاد اسلامی و موسسات غیرانتفاعی عنوان کرد: متاسفانه بسیاری از افراد مسئول خود صاحبان مراکز و موسسات آموزشی غیرانتفاعی هستند و یا به نوعی سهامدار و یا ذی‌نفع هستند و بر خلاف قوانین و مقررات وزارت علوم بدون داشتن فضای آموزشی، کارگاهی مناسب و حتی عضو هیات علمی رشته محل های جدید اخذ کرده و نسبت به جذب دانشجو اقدام می‌کنند که این تخلف محرز و مشخص است و باید با آن برخورد شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران با بیان اینکه بیش از سه دهه از تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی گذشته است، ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه خصوصی و صددرصد خودگران است و عملکرد و دستاوردهای آن نیز شفاف و غیرقابل انکار است.

وی افزود: در استان مازندران 136 مرکز دانشگاهی فعالیت دارند که حدود 210 هزار دانشجو در آن مشغول تحصیل هستند که نزدیک به یک سوم این تعداد در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تحصیل می کنند و بیش از نیمی از اعضای هیات علمی دانشگاه ها در سراسر استان را اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل می دهند که نشان دهنده توجه این دانشگاه به مسائل آموزشی و کیفیت بالای خدمات آموزشی و پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی است.

نیازآذری با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک نهاد نو که مبنای آن مدبرانه پایه گذاری شده است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک سند ماندنی و برتر در نظام آموزشی جمهوری اسلامی است و توانست یک سیستم موفق آموزشی را برای رشد و اعتلای علمی و فرهنگی کشور پیاده سازی کند و امروز همه موسسات و مراکز غیرانتفاعی از این الگو بهره می‌برند.

دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران با اشاره به بیانات حضرت امام (ره) در مورد امانتداری و دینداری گفت: «برخورد سیاسی با این مجموعه بزرگ آموزشی دقیقا برخلاف بیانات حضرت امام(ره) است تا به آنجا که امروز واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با رعایت همه قوانین و مقررات و جذب هیات علمی تمام وقت نمی تواند رشته محل های مورد نظر خود را مصوب و دانشجو اخذ کند ولی در برخی از دانشگاه های غیرانتفاعی بدون یک استادیار در چند گرایش مختلف رشته به تصویب می رسد که این یک ظلم بزرگ به جامعه علمی و برخلاف عدالت است.

نیازآذری فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی را در راستای تبیین و حفظ دستاوردها و ارزشهای نظام عنوان و اظهار کرد: دروسی مانند دفاع مقدس که نه به عنوان خاطرات جنگ بلکه به عنوان یک ارزش مقدس در این دانشگاه تدریس می شود و جزو درس‌های آموزشی است اما در دانشگاه‌های دولتی و غیرانتفاعی چنین موضوعی نیست.

وی با بیان اینکه شاخص ارزیابی در حوزه فرهنگی اقدام و عمل است، ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فرهنگ موثرترین و پرثمرترین فعالیت‌ها را داشته است که اعزام دانشجویان، اساتید و کارکنان به اردوهای راهیان نور وکسب مقام اول استانی در بین کلیه دانشگاهها و سازمانها و ادارات یک نمونه بارز آن است.

نیازآذری در مورد برخوردهای ناعادلانه و یکسویه با مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این تفکر تعلیم و تربیت و پیشرفت و توسعه نیست بلکه تفکر سیاسی است و این تفکر هم از منظر امام خمینی(ره) و هم از منظر مقام معظم رهبری طرد شده است.

رئیس واحد ساری گفت: تعامل و همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری بسیار خوب و سازنده و در راستای اجرای برنامه ها و تبیین سیاست‌های این دفتر در واحدهای استان بوده است.

وی با بیان اینکه اولین و مهمترین مولفه برای یک مدیریت موفق، تعامل و هماهنگی است، اظهار کرد: سیاست‌های دانشگاه نیز همواره بر مبنای تعامل سازنده و راهبردی با دفتر نهاد برای اجرای سیاست‌های مقام معظم رهبری در زمینه های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی بوده است و این دفتر نیز همکاری خوبی در زمینه اجرای این سیاست‌ها با دانشگاه داشته است.

نیازآذری در پایان از زحمات 15 ساله دکتر ابراهیمیان و همکارانشان در دفتر نهاد نمایندگی دانشگاه آزاد اسلامی تشکر و قدردانی و عملکرد ایشان را در دوران مسئولیت شان بسیار خوب و ارزنده عنوان و به دکتر حسینی نیز تبریک و برای ایشان آرزوی موفقیت کرد.

در این مراسم حجت الاسلام مسعودی معاون امور دفاتر و مبلغان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور، حجت الاسلام رحیمیان رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران، روسای شوراهای تخصصی استان، مسئولین دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، و برخی از مقامات استانی حضور داشتند.

101

کد خبر: 683144

وب گردی

وب گردی