جان‌فرانکو رُزی میهمان دهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» شد

جان‌فرانکو رُزی مستندساز برجسته ایتالیایی که مستندهای سینمایی‌اش، جوایز اصلی مهمترین جشنواره‌های جهان را برده‌ است، به دعوت دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به تهران می‌آید.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، همزمان با سفر «جان‌فرانکو رُزی» به تهران برای شرکت در دهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، چند اثر برجسته این فیلمساز بویژه تازه‌ترین مستند او با عنوان «آتش در دریا» هم به نمایش درمی‌آید. این مستند که به موضوع مهاجران می‌پردازد، در جشنواره اخیر برلین موفق به کسب خرس طلا شد.
فیلم «SACRO GRA» وی که به عنوان اولین فیلم مستند در تاریخ جشنواره ونیز، موفق به کسب شیر طلا شده نیز در سینماحقیقت روی پرده می‌رود.
جان‌فرانکو رُزی Gianfranco Rosi فیلمنامه‌نویس، فیلمبردار، کارگردان و تهیه‌کننده 52 ساله، متولد کشور اریتره، شهروند ایتالیا و فارغ‌التحصیل دانشکده سینمایی نیویورک است. وی از سال 1993 با فیلم مستند «قایقران» قدم به دنیای سینما گذاشت که در جشنواره‌های مهمی نظیر لوکارنو، ایدفا و ساندنس به نمایش درآمد. وی با شروع سده جدید، آثاری چون صحبت‌های بعدی (2001)، زیر سطح دریا (2008) و El Sicario اتاق 164 (2010) را کارگردانی کرد.
وی با مستند «زیر سطح دریا» موفق به دریافت جایزه Orizzonti جشنواره ونیز شد.
در سال 2013 رُزی با فیلم SACRO GRA (آزادراه مقدس) جایزه شیر طلایی هفتادمین دوره جشنواره ونیز را بدست آورد. این فیلم زندگی شهری در امتداد آزادراه GRA واقع در کمربندی شهر رم ایتالیا را به تصویر می‌کشد.
این فیلمساز در سال 2016 با فیلم آتش در دریا Fire at Sea برنده خرس طلایی شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم برلین و نماینده سینمای ایتالیا در جایزه اسکار 2017 شد.
در خلاصه موضوع این فیلم آمده است: «جزیره لامپدوسا واقع در 150 مایلی جنوب سیسیلی، به عنوان اولین بندر مقصد صدها هزار پناهنده آفریقایی و خاورمیانه‌ای خبرساز شده است. پس از چند ماه زندگی در این جزیره و تعامل با ساکنان آن، رُزی حجم باورنکردنی از تصویر را جمع آوری کرد تا فرهنگ، تاریخ و زندگی روزمره‌ی این افراد را به تصویر بکشد. وی همزمان با کاوش در جزیره و تلاش برای آموختن راه و رسم دریا، با تمرکز بر زندگی ساموئله 12 ساله تلاش می‌کند پرتره‌ای طبیعت‌گرایانه از مردم لامپدوسا و رویدادهای پیرامون زندگی مردمان آن ارائه کند...»
امسال جشنواره سینماحقیقت، میزبان جان‌فرانکو رُزی و دو فیلم برجسته‌اش SACRO GRA (آزادراه مقدس) و آتش در دریا Fire at Sea خواهد بود. او تنها مستندساز تاریخ سینما است که با این دو فیلم مستند، جوایز اصلی دو جشنواره سینمایی معتبر اروپا (ونیز- برلین) را بدست آورده است.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای 14 تا 21 آذرماه 1395، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.
503502

کد خبر: 683249

وب گردی

وب گردی