مهر اعتراض دانشجویان بر سر در دانشگاه ها

دست اندازهای مالی برخی دانشگاه ها در جاده تحصیل دانشجویان ، راه را برای آنان پرفراز و نشیب کرد .

به گزارش ایسکانیوز،بازگشایی برخی دانشگاه‌ها امسال با خیر مقدم خاصی برای دانشجویانشان همراه شد . خیرمقدمی که شیرینی تحصیل علم و دانش را به کام مشتاقانش زهر کرد .

اخذ شهریه امری است که از دیر باز در همه جای دنیا در مراکز خاص و غیر دولتی متداول بوده است. اما اعمال این امر در مراکز و دانشگاه هایی که از بدو پیدایش شهریه محور نبوده اند قدری تامل برانگیز است.شهریه های نابه جا و ضربات مالی ای که همچون پتکی خانه تحصیل علم و دانش را بر سر مشتاقانش خراب کرد .

چند روزی است که موجی از اعتراضات دانشجویان به مبالغ سنگین شهریه سال‌های تحصیلی گذشته،بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کشور را فرا گرفته است.

چندی پیش مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در خصوص دانشجویان مشغول به تحصیل در نیمسال های تحصیلی ۵ و ۹ در نامه ای اعلام کرده بود:

با عنایت به محوریت آموزش و پژوهش در نظام آموزش عالی کشور و مبنا بودن تصمیم گیری های مختلف براساس اولویت های آموزشی و نیز باتوجه به بخشنامه های شماره ۱۳۲۱۵۹/۲ مورخ ۲۳ شهریورماه ۹۵ و شماره ۱۴۳۶۱۷/۲ مورخ ۶ مهرماه سال ۹۵ معاونت آموزشی وزارت علوم در مورد چگونگی بررسی سنوات مجاز(نیمسال های تحصیلی ۵ و ۹) و نیز پیرو مصوبه مورخ ۱۴ تیرماه سال ۹۵ هیات امنا صندوق رفاه دانشجویان به استحضار می رساند ارائه خدمات تغذیه و خوابگاه به دانشجویان(باتوجه به ظرفیت خوابگاها) در نیمسال های تحصیلی ۵ و ۹ مشابه سایر دانشجویان است.

در این نامه تاکید شده بود، تنها در صورتیکه دانشگاه دانشجویی را در سنوات غیر مجاز تشخیص دهد، موضوع تعرفه های سنوات اعمال خواهد شد.

براساس این قانون دانشجویانی که سنوات قانونی آنها به اتمام رسیده باشد علاوه بر پرداخت شهریه برای ادامه تحصیل خود نمی توانند از تسهیلات صندوق رفاه وزارت علوم و خدمات رفاهی مانند خوابگاه و تغذیه استفاده کنند.

دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی شریف، امیرکبیر و شهید بهشتی با تجمع در دانشگاه‌ها اعتراض خود را نسبت به قوانین سنوات و مشکلات صنفی اعلام کردند. که در این میان ، چهره های برخی از رتبه‌های برتر کنکور نیز خودنمایی می کند. تا جایی که عرصه چنان بر برخی دانشجویان برتر این دانشگاه‌ها به تنگ آمده،که عده‌ای از آنان اعلام کرده‌اند در صورت ادامه این شرایط، کشور دیگری را برای ادامه تحصیل انتخاب خواهند کرد.

داستان از تحصن سه‌روزه دانشجویان تربیت‌مدرس آغاز شد. تحصن‌کنندگان به پرداخت هزینه ترم‌هایی که به سنوات می‌خورد و تعداد ترم‌های دانشجویان را بالا می‌برد اعتراض داشتند. مطابق قانون براساس ماده ۱۵ آیین‌نامه تحصیل در دوره‌های کارشناسی وزارت علوم، سنوات مجاز تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته چهار سال است که بنا بر تشخیص دانشگاه، می‌تواند تا دو نیم‌سال افزایش یابد. در ماده ۱۳ آیین‌نامه مصوب سال ۹۱ هیأت امنای دانشگاه شریف هم آمده است که حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته دو سال و در دوره کارشناسی پیوسته پنج سال است. دانشگاه صنعتی شریف تصمیم گرفت از دانشجویانی که کارشناسی ارشد را به جای چهار ترم، پنج ترم گذرانده‌‌اند پول دریافت کند. مسئله‌ای که به گفته دانشجویان باعث شد بزرگ‌ترین تجمع ١٠ سال گذشته این دانشگاه رقم بخورد.

در شرایط فعلی که اوضاع جوی دانشگاه ها به خاطر مطالبات صنفی سخت متلاطم شده ،دانشجویان و مسئولین هیچ کدام حاضر نیستند از خواسته شان دست بکشند. از سویی مسئولان دانشگاه‌ها جواب مشخصی به دانشجویان نمی‌دهند و از سوی دیگر به نظر می‌رسد تهدیدها هم به جایی نخواهد رسید. تجربه نشان داده مسئولان از تهدید به خروج دانشجویان از کشور نمی‌ترسند و دانشجویان هم البته اثبات کرده‌‌اند در این ماجرا شوخی ندارند. آنها مهاجرت می‌کنند و دانشگاه هم سکوت پیشه می‌کند. این روند تعامل سالهاست که به بازی بی برنده تبدیل شده است .

101/107

کد خبر: 683258

وب گردی

وب گردی