خشونت در فیلم ها و بازی های رایانه ای  رابطه مستقیمی با پرخاشگری کودکان دارد

به اعتقاد بسیاری از محققان خشونت موجود دربازی های رایانه ای می تواند به عامل تهدیدکننده در سلامت همگانی تبدیل شود و به نظر می رسد باید به آن توجه ویژه شود چرا که خشونت در رسانه های مختلف و فیلم ها رابطه مستقیمی با پرخاشگری در کودکان دارد و از آنجایی که بر اساس تحقیقات حدود 90 درصد از بازی های رایانه ای محتوای خشنونت بار دارند باید خانواده ها و مسئولان آموزشی و تربیتی به این موضوع وارد شوند و بهترین راهکار را ارائه دهند .

نیوشا یعقوبی: با فرا رسیدن فصل پاییز و بازگشایی مدارس اوقات فراغت کودکان کاهش پیدا کرده است و دانش آموزان بیشتر وقت خود را در مدرسه می گذرانند و زمانی که در خانه هستند نیز والدین باید با هزاران ترفند آن ها را وادار کنند تا از بازی کردن و تماشای تلویزیون دست بکشند و تکالیف خود را انجام دهند اما گاهی فیلم ها و سریال ها آنقدر جذاب است که علاوه بر کودکان بزرگسالان را جذب می کند .
در بسیاری از این فیلم ها خشونت عنصر اصلی است. مرد عنکبوتی با دشمنانش می جنگد، و مردم برای بقا و مسائل مالی به جان یکدیگر می افتند . آیا تا به حال توجه کرده اید تماشای فیلم و سریال های اکشن و حاوی خشونت چه تاثیری روی رفتار کودکان دارد؟ یا از آن دسته والدینی هستید که با فرزندانشان به تماشای این گونه فیلم ها می نشنینند؟ ایسکانیوز در همین زمینه گقت و گویی با حمید فتاحی انجام داده است که مشروح آن را در زیر می خوانید.

والدین باید به برنامه هایی که کودکان می بینند توجه کنند
حمید فتاحی معتقد است :والدین می توانند با استفاده از راه های زیادی کودکان خود را از خشونت های فیلم ها و سریال های اکشن محافظت کنند.

او در این باره می گوید:والدین باید به برنامه هایی که کودکان می بینند توجه کنند و در برخی موارد کودک خود را در تماشای این برنامه ها همراهی کننددر این صورت می توانند زمانی که کودک دچار ابهامی شد آن را رفع کنند و از کج فهمی های احتمالی جلوگیری کنند.
فتاحی او ادامه می دهد: والدین باید زمان مشخصی را برای تماشای تلوزیون کودکان در نظر بگیرند و با بازگشایی مدارس باید این زمان را کاهش دهند تا فرزندانشان از لحاظ درسی با مشکل مواجه نشوند.

کودکان نباید در اتاقشان تلویزیون داشته باشند
فتاحی معتقد است والدین نباید تلویزیون را در اتاق خواب فرزندانشان قرار دهند زیرا کودکان تا دیر وقت به تماشای فیلم های اکشن و ترسناک می نشینند یا ممکن است با پلی استیشن بازی های خشونت آمیز انجام دهد که باعث می شود در خواب آن ها اختلالاتی به وجود بیاید و فردا برای رفتن به مدرسه و یادگیری دروس انرژی کافی را نداشته باشند.
او ادامه می دهد: هنگامی که با کودکانتان به تماشای فیلم و سریال نشسته اید به او بفهمانید هنرپیشه در حقیقت مجروح نشده یا به قتل نرسیده است ، اما این گونه خشونت ها در دنیای واقعی یا بسیار دردناک است یا منجر به مرگ می شود.
هنگام پخش فیلم های اکشن کانال را عوض کنید!
این جامعه شناس معتقد است : هنگامی که برنامه های خشونت آمیز از تلویزیون پخش می شود والدین باید کانال را عوض کنند. او در این باره می گوید: در این هنگام والدین باید کانال را عوض کنند یا تلویزیون را خاموش کنند و به فرزندشان بفهمانند که مشکل آن برنامه چیست به طوری که با منطق و قوه فهم کودک باشد ، آسیب و ضرر موجود در آن برنامه را بیان کنند تا تمایل و اصرار کودک برای تماشای این گونه برنامه ها کاهش پیدا کند.
او ادامه می دهد:والدین نباید در حضور فرزندانشان صحنه های خشونت آمیز را تأیید کنند بلکه باید به آن ها بفهمانند که بدترین شیوه برای حل یک مشکل، روش خشونت آمیز است.
فتاحی می افزاید: در این زمینه والدین باید سعی کنند تا تأثیر همسن و سالان و دوستان و همکلاسی ها را باید به حداقل برسانند. به این منظور با والدین بچه های دیگر در تماس باشند و در مورد نوع برنامه های تلویزیون و مدت زمان مناسب برای تماشای تلویزیون توافق کنند.
او در پایان تاکید کرد:مدت تماشای تلویزیون توسط کودکان ، جدا ازمحتوای آن باید کم شود چون کودکان را از پرداختن به فعالیت های مفید دیگر از قبیل مطالعه، بازی با دوستان و رشد و پرورش علائق خود باز می دارد.

خشونت در رسانه های اجتماعی یک عامل تهدیدکننده در سلامت همگانی است

با مروری بر خروجی بسیاری از مطالعات انجام شده می بینیم که خشونت در برخی از فیلم ها با بروز پرخاشگری در کودکان ارتباط مستقیم دارد و مهمترین تاثیرات منفی را رسانه های دیداری مانند تلویزیون ،کامپیوتر ، تلفن همراه، بازی های ویدئویی، اینترنت و... بر روی کودکان و نوجوانان می گذارد.

به اعتقاد بسیاری از محققان خشونت در رسانه های اجتماعی یک عامل تهدیدکننده در سلامت همگانی است و باید به آن توجه شود چرا که خشونت در رسانه های مختلف رابطه مستقیمی با پرخاشگری در کودکان وجوددارد و از آنجایی که بر اساس تحقیقات حدود 90 درصد از بازی های رایانه ای محتوای خشنونت بار دارند باید خانواده ها و مسئولان آموزشی و تربیتی به این موضوع وارد شوند و بهترین راهکار را ارائه دهند .

105/106

کد خبر: 683279

وب گردی

وب گردی