تولید علم و اندیشه دینی و تمدن سازی با آزادی بیان و گفتگوی آزاد امکان پذیر است

دبیر شورای عالی آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بدون فضای انتقادی سالم و بدون آزادی بیان و گفتگوی آزاد با هدایت علما و صاحب‌نظران و حمایت حکومت اسلامی، تولید علم و اندیشه دینی و تمدن سازی و جامعه پردازی، امری ناممکن یا بسیار مشکل است.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام امیرعلی لطفی در کارگاه یک‌روزه دانش‌افزایی با موضوع آزاداندیشی دینی که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان برگزار شد، یکی از روش‌های مؤثر قرآنی برای خروج از واپس‌گرایی و دگم‌اندیشی را شنیدن حرف‌های دیگران و انتخاب بهترین آنها بیان کرد و افزود: طی دو دهه اخیر، مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) اهتمام ویژه‌ای به مسئله آزاداندیشی دینی داشته و دارند.

لطفی گفت: مقام معظم رهبری آزاداندیشی و آزادی‌خواهی را یک مطالبه اسلامی و یکی از اهداف انقلاب اسلامی مطرح کرده و می‌فرمایند: "نباید از آزادی ترسید و از مناظره گریخت و نقد و انتقاد را به کالای قاچاق و یا امری تشریفاتی تبدیل کرد.

وی یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را محقق شدن توصیه‌ها و منویات مقام معظم رهبری در عرصه فرهنگ و سیاست دانست و افزود: با رهنمودهای ایشان شورای عالی آزاداندیشی دینی در هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس گردید و برخی اهداف این شورا عبارت است از: ترویج و توسعه آزاداندیشی دینی و آزادی بیان مبتنی بر تعقل و تدین، برنامه‌ریزی و برگزاری حلقه‌های علمی آزاداندیشی دینی در سطح نخبگان، پشتیبانی مادی و معنوی شخصیت‌های آزاداندیش پایبند به اخلاق اسلامی و انسانی و تلاش برای رفع موانع و محدودیت‌های آزاداندیشی در همه زمینه‌های علوم و فنون. روش‌های مؤثر قرآنی برای خروج از واپس‌گرایی و دگم‌اندیشی را شنیدن حرف‌های دیگران و انتخاب بهترین آنها است.

این مدرس سطوح عالی حوزه از تشکیل حلقه‌های آزاداندیشی دینی و تضارب آراء و برگزاری نشست‌های تخصصی آزاداندیشی با حضور اساتید و صاحب‌نظران به‌عنوان یکی از سازوکارهای نیل به اهداف فوق خبر داد و تصریح کرد: حلقه آزاداندیشی فقه و حقوق، اخلاق و تربیت، فرهنگ و تمدن، ادیان و مذاهب، دانش و فن‌آوری و بانوان ازجمله‌ی این موارد است.

لطفی تأکید کرد: مأموریت شورای عالی آزاداندیشی، تقویت و گسترش گفتمان آزاداندیشی دینی و تضارب آراء در جامعه علمی، ایجاد فضای مناسب برای نقد، نواندیشی و ارائه نظریه‌های جدید و بسط آزاداندیشی و گفتگوی آزاد حکیمانه به‌عنوان ارزش مبنا است.

وی با اشاره به مبانی قرآنی آزاداندیشی دینی گفت: مبانی انسان‌شناختی مشتمل بر عقلانی بودن انسان، دانش‌پایه کمال انسان و اختیار و آزادی انسان است و مبانی معرفت‌شناختی نظیر حجیت و اعتبار یافته عقلی و خطاپذیری عقل و اندیشه انسان و تقدم وبرتری عقلانیت جمعی به همراه مبانی جامعه‌شناختی نظیر اجتماعی بودن انسان و تفاوت و اختلاف طبیعی انسان‌ها، ازجمله مبانی قرآنی آزاداندیشی دینی است.

101

کد خبر: 683351

وب گردی

وب گردی