رشد اقتصادی کشور درسال 95 از شرایط خوبی بهره می برد/ اقتصاد ایران در سالهای بعد نیاز به توجه دارد

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه در سال 95 کشورمان از شرایط خوبی بهره می برد گفت: این رشد در سال های بعد نیاز است تا به بخش توسعه اقتصادی توجه زیادی صورت گیرد.

به گزارش ایسکانیوز، مسعود نیلی در نوزدهمین نشست اتاق تهران اظهار کرد: رشد اقتصادی کشور در سال 95 به دو مولفه مهم از جمله چه عواملی اثر گذار درسال 95 اثر گذار بوده و استمرار خود نیز در سالهای 96 و بعد از آن خواهد داشت نیز اشاره کرد.
وی ادامه داد: در موسسه نیاوران نیز در دوسال گذشته توانسته ایم دو امکان را برسی اطلاعات آماری تجارت خارجی و فراهم کردن امکانات میان مدت 5 ساله برای کشور بود.
وی با بیان کرد: اطلاعات منتشر شده مرکز آمار ایران رشد اقتصادی کشور را رشد 4.4 درصدی اعلام کرد.

وی همچنین در خصوص برنامه های خروج از رکود که در سال 93 منتشر شد اظهار کرد: این برنامه ها بیشتردر زمینه عرضه و تقاضا بود که قبل از این سالها رشد منفی بزرگی را در اقتصاد کشور داشتیم.

وی ادامه داد: رشد اقتصادی فعلی، حداکثر رشدی است که از دل اقتصاد ایران با شرایط امروز حاصل می شود، اگر رشد بیشتری می خواهیم باید سرمایه گذاری بیشتری انجام شود که برای تحقق آن هم باید منابع بلندمدت خارجی به کشور وارد شود.

نیلی در مورد نرخ ارزگفت: فعلا در مرحله یکسان سازی نرخ ارز هستیم، بودجه سال ٩٦ براساس ارز واحد نوشته می شود که باید نظام انعطاف پذیر ارزی در کشور ایجاد شود که امیدواریم تا پایان سال به نرخ ارز واحد برسیم.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: مهم ترین اتفاقی که در اقتصاد کشور رخ داد، رفع تحریم های نفتی بود که این موضوع مربوط به ماهها اخیر در برجام و وزارت نفت بود که منجر به تولید نفت کشور بود.

وی با بیان اینکه عوامل تولید و رشد اقتصادی اسل 95 نمی تواند در سال آینده برای کشور تکرار شود گفت: مهم ترین اتفاقی که در امسال رخ داد را می توان ازیش جهش تولید نفت عنوان کرد.

نیلی ادامه داد: میزان درآمد ارزی صادرات نفت و گاز طبق آمار موجود اشاره کرد و افزود: میزان فورش محصولات نفتی در سال 94، 34 میلیارد دلار بود که در سال جاری 36میلیارد دلار است.

*ثبات اقتصادی در کشور حاکم است

مشاور اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: مهم ترین موضوعی که اقتصاد کشور از سال 92 به بعد آن را تجربه می کند، ثبات اقتصادی و اقتصادی بدون تورم است که این موضوع به صورت نقطه به نقطه در حال کاهش است.

مشاور اقتصادی رییس‌جمهور در اتاق تهران با بیان اینکه بیماری اقتصاد ما رکود نیست، رشد کم است خاطر نشان کرد: ما مانند پزشک نیاز داریم که بیماری را درست تشخیص دهیم تا بتوانیم راهکار درمان درست را ارائه دهیم.

وی اظهار کرد: اگر ما روی رکود تاکید کنیم سیاستگذار را سوق می‌دهیم به سوی استفاده از سیاست‌های کوتاه‌مدت برای خروج از رکود و

در حالی که بیماری رشد پایین، سخت‌تر و عمقی‌‌تر است و نیاز دارد سیاست‌های بلندمدت و بنیادی تری اتخاذ شود.

نیلی ادامه داد: یکی از عواملی که در سال 95 توانست در اقتصاد کشورمان نقش به سزایی داشته باشد، افزایش تولید گاز بود که این مورد توانست تحولات فراگیر را در اقتصاد ایران داشته باشد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه رشد پنج تا 6 درصدی امسال برای اقتصاد پیش بینی می شود گفت: به واقع در حال حاضر اقتصادی کشور دیگر بیمار و در رکود نیست، بلکه رشد پایین است و انتظار می رود رشد اقتصادی پنج تا 6 درصدی امسال تحقق یابد.

وی خاطر نشان کرد: امسال در بزنگاه تاریخی قرار داریم و سرنوشت سالهای بعد به این امر وابسته بود که سال 95 چطور عمل شود.

نیلی اظهار کرد: بعد از دوره ای از سال 1386 به بعد، که رشد های منفی قابل توجهی داشتیم، سال 95 از نظر رشد اقتصادی، تورم و اشتغال، با توجه به عملکرد پایین سالهای قبل، سال نسبتا شاخصی خواهد بود.

نیلی کشورهای صادرکننده نفت را شامل کشورهایی که صادرکننده نفت و اقتصادی متنوع همانند کشور مانند امارات، کشورهایی که اقتصاد آنها متنوع نیست، اما صندوق های خود را در دوران وفور تجهیز کردند و کشورهایی که نه اقتصادشان تنوع دارد و نه در دوران وفور توانستند صندوق های خود را تجهیز کنند تقسیم بندی کرد.

وی اظهارکرد: در بخش کشورهایی که نه اقتصادشان تنوع دارد و نه اینکه در دوران وفور توانستند صندوق های خود را تجهیز کنند کشورهایی از جمله ونزوئلا، روسیه و ایران را تقسیم بندی کرد.

به گفته نیلی کشور به رشد اقتصادی مستمر و بالا نیاز دارد و سهم افزایش فروش نفت در ایجاد رشد ارزش افزوده سال 95 را در سال 96 جبران نخواهیم کرد، زیرا در سال 95 افزایش تولید نفت زیادی نسبت به سال 94 داشتیم و این امر یک بار اثر خود را در سال 95 نشان داده است.
وی گفت: بخشی از آثار برجام در سال 95 ظاهر شد و چنانچه بتوانیم از این مرحله عبور کنیم و ارتباطات نظام بانکی را بهبود بخشیم، می توان استمرار رشد را در سال 96 نیز مشاهده کنیم.

وی همچنین از تحرک ملائم در بازار مسکن کشور اشاره کرد و امیدوار شد که با پرداخت تسهیلات بتوانیم تحرکی را به این بخش ایجاد کنیم.

402/602

کد خبر: 683414

وب گردی

وب گردی