کنفرانس دو روزه بروکسل و کمک‌های چند میلیارد دلاری اتحادیه اروپا به افغانستان

اتحادیه اروپا طی برنامه‌ای موافقت خود را برای کمک سالانه 1.1 میلیارد دلار به افغانستان اعلام کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، نمایندگانی از 70 کشور جهان در کنفرانس دو روزه بروکسل به منظور موافقت درباره کمک‌های جدید به افغانستان گرد هم می‌آیند. در این کنفرانس، اتحادیه اروپا قراردادی را برای بازگرداندن پناهجویان افغان ناموفق برای پذیرش در این اتحادیه ارائه خواهد کرد.

بر این اساس، انتظار می‌رود در کنفرانس دو روزه بروکسل که امروز آغاز می‌شود، اتحادیه اروپا تا سال 2020، هر سال نزدیک به یک میلیارد یورو (معادل 1.1 میلیارد دلار) به افغانستان کمک کند. کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین از موافقت برای اعطای سالانه 200 میلیون یورو (224 میلیون دلار) کمک بیشتر برای تقویت ساختار دولت در مناطق جنگ زده خبر داد. همچنین سران اتحادیه اروپا می‌کوشند برای چهار سال آتی (2017 تا 2020) رقم کمک‌های سالانه خود را به 2.68 میلیارد یورو افزایش دهند.

کمیسیون اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این منابع مالی می‌تواند از سوی دولت کابل برای تامین مالی اولویت‌های راهبردی در توسعه افغانستان هزینه شود.

انتظار می‌رود در کنفرانس بروکسل ده‌ها کشور دیگر از جمله آمریکا، روسیه، چین و هند نیز میزان کمک‌های خود به کابل را افزایش دهند. واقعیت این است که چهار دهه جنگ در افغانستان و نیز احیای مجدد گروه طالبان، توانایی این کشور را برای سرپا نگاه داشتن خود از میان برده است.

پیشتر اتحادیه اروپا روز گذشته (دوشنبه) با دولت افغانستان توافق کرد روند اخراج پناهجویان افغانی که صلاحیت پذیرش در این اتحادیه را ندارند، تسریع کند. براساس این برنامه، اتحادیه اروپا هزینه‌های بازگشت پناهجویان افغان را متحمل می‌شود.

براساس آمارها، نزدیک به 1.2 میلیون نفر در داخل خاک افغانستان آواره هستند. همچنین بیش از 3 میلیون مهاجر در ایران و پاکستان زندگی می‌کنند و یا برای پناهجویی در اروپا آواره هستند.

کد خبر: 683429

وب گردی

وب گردی