بهترین راه نگهداری از مواد غذایی

قبل از منجمد کردن میوه و سبزیجات برای حفظ رنگشان، آنها را کمی در آب جوش بپزید و بعد فریز کنید. برای کنسرو کردن مواد غذایی نیز بهترین جنس ظروف، شیشه ای است زیرا این نوع ظروف مواد غذایی را آلوده نمی کنند و داخل آنها از بیرون مشخص است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از هفته نامه سلامت ،گاهی به دلیل ارزان بودن یک ماده غذایی یا در حراج بودن آن یا حتی صرفا به دلیل برگزاری میهمانی یا جشنی بزرگ، مواد غذایی بیشتری در مقایسه با میزان نیازمان تهیه می کنیم.تاسف آور است که با وجود کمبود جهانی غذا و گسترش گرسنگی و خشکسالی، یا نگهداری اشتباه مواد غذایی زمینه فسادشان را فراهم کنیم.

در این مطلب، 18 نکته را به شما یادآور خواهیم شد که با به کار بستن آنها می توانید میزان ضایعات مواد غذایی را به حداقل ممکن برسانید.

کیک
برای اینکه کیک باقیمانده در یخچال خشک نشود و تزیین آن هم به هم نخورد، بعد از برش دادن کیک، روی ناحیه برش زده نان تست بگذارید و آن را با خلال دندان ثابت کنید.

گوشت چرخ کرده
گوشت چرخ کرده را باید به سرعت فریزر کرد اما برای اینکه هر بار مجبور نشوید حجم زیادی از گوشت را از انجماد درآورید، توصیه می کنیم آن را در نایلون های زیپ دار بریزید و بعد از اینکه هوای آن را گرفتید تقسیم بندی کنید تا هر بار به راحتی تکه مورد نیاز را بردارید و بقیه گوشت را از انجماد خارج نکنید.

گوجه فرنگی
بهترین محیط برای نگهداری گوجه فضایی خنک اما بیرون از یخچال است. یادتان باشد گوجه فرنگی در یخچال پژمرده می شود. گوجه را در کاسه ای بریزید و سرسبز آن به سمت بالا قرار دهید و در ظرف را با روزنامه بپوشانید.

سیب زمینی
برای اینکه سیب زمینی مدت بیشتری تازه بماند و از سبز یا سیاه شدن آن پیشگیری کنید باید آن را در مکانی تاریک ،دور از نور و رطوبت قرار دهید. یخچال به هیچ عنوان محیط مناسبی برای نگهداری سیب زمینی نیست. بهتر است آن را در یک جعبه چوبی یا سبد حصیری بریزید و در محلی که خیلی گرم یا سرد نیست و رطوبت و نور هم به آن نمی رسد، نگه دارید. کابینت آشپزخانه یا زیرزمین خانه محیط مناسبی است.

جالب است بدانید اگر یک سیب وسط سیب زمینی ها قرار دهید آنها هرگز سبز نخواهند شد زیرا سیب گاز اتیلین از خود منتشر می کند که باعث تازه ماندن سیب زمینی ها می شود. به علاوه، هرگز نباید سیب زمینی و پیاز را کنار هم بگذارید زیرا روند فاسد شدن هم را پرسرعت می کنند. حتی سیب زمینی را باید در جایی دورتر از سایر میوه و سبزی ها قرار دهید زیرا گازی که از آن متصاعد می شود باعث خرابی سریع تر سایر محصولات خواهدشد.

پنیر
ظرف پنیر یا خامه را باید برعکس در یخچال بگذارید. این کار کمک می کند میزان جریان هوا در آن کمتر شود، باکتری وارد آن نشود و مدت بیشتری تازه بماند.

موز
اگر دور ساقه موز پوشش نایلونی ببندید ،موز تا 5 روز سالم و زرد باقی خواهدماند.

پیاز
پیاز را باید در محیطی خشک و دور از رطوبت و نور نگه دارید. برای نگهداری پیاز از جوراب های شیشه ای کهنه استفاده کنید. به این ترتیب که پیاز را داخل جوراب کنید و گره بزنید. بعد پیاز بعدی را قرار دهید.

در نهایت نیز جوراب را آویزان کنید. در این شرایط پیاز تا 2 ماه سالم می ماند. اگر این راه برایتان ممکن نیست می توانید از پاکت های کاغذی استفاده کنید. روی پاکت سوراخ هایی ایجاد کنید تا هوا جریان داشته باشد و پیاز را داخل آن بریزید و در آن را منگنه کنید. برای هر بار استفاده در یکی از پاکت ها را باز کنید.

شیر
اگر می خواهید شیر را برای مدتی طولانی نگه دارید، بهترین کار فریزکردن آن است. به این ترتیب که آن را به بخش های کوچک تقسیم و جداگانه فریز کنید.

آناناس
برای نگهداری آناناس برگ های ته آن را بکنید و سر و ته خارج از یخچال نگه دارید. با این کار قند موجود در میوه در سطح آن پخش می شود و آناناس دیرتر به سرحد رسیدگی خود می رسد.

عسل
معمولا عسل فاسدشدنی نیست اما برای این که باکیفیت تر باقی بماند حتما در ظرف را محکم ببندید.

پیازچه
برای تازه نگه داشتن پیازچه برای مدت طولانی آن را برعکس داخل لیوان آبی قرار دهید. هر بار به میزان نیاز بردارید و استفاده کنید.

سبزیجات ریشه ای
هرگز سبزیجات ریشه ای مثل هویج را نشویید. اگر دم سبز آن چیده نشده، حتما آن را ببرید و بعد در روزنامه بپیچید تا نم آن گرفته شود و در کیسه نایلونی در یخچال نگه دارید. به این ترتیب هویج بین 1 تا 3 هفته تازه می ماند. بهترین شیوه برای نگهداری بهتر از سبزیجات ریشه ای مثل هویج، زنجبیل و... استفاده از شن مرطوب است. برای این کار، کافی است داخل یک کارتن مقداری شن بریزید و هویج ها و سایر سبزیجات ریشه ای را در آن بچینید. هرازگاهی شن را کمی مرطوب کنید.

کاهو و اسفناج
برای نگهداری کاهو و اسفناج آن را در نایلون زیپ دار بریزید و یک دستمال کاغذی روی آن بگذارید تا رطوبت اضافه برگ ها گرفته شود.

نان
برای نگهداری نان هرگز آن را در هوای آزاد قرار ندهید زیرا به سرعت خشک می شود. بهتر است نان را در ساک پارچه ای قرار دهید. کیسه های نایلونی اصلا مناسب نگهداری نان نیست، مگر اینکه بخواهید آن را در فریزر قرار دهید. بهترین شیوه نگهداری نان فریز کردن آن است. قبل از این کار نان باگت یا صنعتی را برش نزنید تا رطوبت داخل آن خارج نشود. اگر نانی در جریان هوا خشک شد نیز کافی است کمی آن را نمناک کنید و داخل فر بگذارید تا گرم و تازه شود.

کرفس
برای تازه ماندن کرفس آن را در کاغذ آلومینیومی بپیچانید و در قسمت پایین یخچال نگه دارید.

سیب
سیب را می توان در محیطی خنک و کمی مرطوب به راحتی برای 6 ماه نگه داشت. جامیوه ای پایین یخچال هم جای مناسبی برای نگهداری سیب است. البته باید هراز گاهی سیب ها را بررسی کنید و اگر روی سیبی لک افتاده، آن را جدا کنید زیرا زمینه ساز بروز پوسیدگی و فساد سایر سیب ها خواهدشد.

جوانه
جوانه را می توان در یخچال برای 3 روز نگهداری کرد. برای بهتر ماندن جوانه ها آن را در نایلون های زیپدار بریزید و هراز گاهی در آن را باز و بسته کنید تا هوا در آن جریان یابد. می توانید از ظروف دربسته هم استفاده کنید اما نهایت زمان نگهداری جوانه 3 روز است و پس از آن خواص خود را از دست می دهد.

قارچ
برای نگهداری قارچ آن را هرگز نشویید و در پاکت های کاغذی برای 7-5 روز در یخچال نگه دارید.

یادآوری
قبل از منجمد کردن میوه و سبزیجات برای حفظ رنگشان، آنها را کمی در آب جوش بپزید و بعد فریز کنید. برای کنسرو کردن مواد غذایی نیز بهترین جنس ظروف، شیشه ای است زیرا این نوع ظروف مواد غذایی را آلوده نمی کنند و داخل آنها از بیرون مشخص است.

704

کد خبر: 683432

وب گردی

وب گردی