علاقه مندان صلح بین هند و پاکستان،بر اجرای قطعنامه سازمان ملل بکوشند

نمایندگان پارلمان پاکستان ضمن استقبال ازتاکید برخی کشورها برضرورت رفع تنش میان هند و پاکستان، اعلام کردند هرگونه تلاش کشورهای مختلف برای کمک به رفع این تنش، باید در جهت اجرایی شدن قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل برای حل مناقشه کشمیر باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا نخستین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای حل مناقشه کشمیر میان هند و پاکستان، در سال 1948، درست یک سال بعد از اعلام استقلال پاکستان تصویب شد اما این قعطنامه با وجود گذشت دهها سال، همچنان در قفسه های این شورای بین المللی بایگانی شده است.
اخیرا سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد در گفت و گو با رسانه های این کشور در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا ایران قصد میانجی گری میان هند و پاکستان دارد یا نه، تصریح کرد که اگر دو کشور از ایران در این زمینه درخواست کنند، ایران از هیچ تلاشی برای کمک به صلح و ثبات منطقه دریغ نخواهد کرد.
برخی نمایندگان مجلس پاکستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تاکید کردند که از هرگونه اقدام کشورهای مختلف جهان برای حل مسئله کشمیر وکاهش تنش میان اسلام آباد و دهلی نو 'براساس قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل' استقبال می کنند و ایران هم با توجه به قابلیت ها و ویژگی هایی که دارد، می تواند یکی از این کشورها باشد.
'تاج حیدر' نماینده مجلس سنای پاکستان از 'حزب مردم' این کشور در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تنها راه کاهش تنش میان هند و پاکستان، حل مسئله کشمیر است و مسئله کشمیر هم تنها از طریق اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و اعطای حق انتخاب آزاد به مردم این سرزمین، قابل حل و فصل است.
وی افزود: هر کشوری که بخواهد در جهت کمک به تحقق این موضوع گام بردارد، پاکستان از آن استقبال می کند.
این سناتور پاکستانی همچنین تاکید کرد: جامعه جانی باید موارد نقض حقوق بشر در کشمیر تحت کنترل هند را محکوم کند.
'غلام سرور خان' عضو مجلس ملی پاکستان از حزب 'تحریک انصاف' نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مسئله میان هند و پاکستان، مسئله کشمیر است . ما این مسئله را یک موضوع بین المللی می دانیم که شورای امنیت سازمان ملل درباره آن قطعنامه تصویب کرده و اگر کشوری بخواهد در جهت کمک به اجرا شدن این قطعنامه به عنوان تنها راه حل مسئله کشمیر وارد عرصه شود، اقدامی پسندیده خواهد بود.
وی افزود: این که سفیر ایران تاکید کرده است این کشور درصورت درخواست هند و پاکستان، از هیچ تلاشی برای کمک به صلح و ثبات در منطقه دریغ نخواهد کرد، نشانه خوبی است.
این نماینده مجلس ملی پاکستان تاکید کرد که تلاش برای اجرایی شدن قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، وظیفه تمام کشورهای عضو سازمان ملل است.
'سراج الحق' نماینده مجلس سنا و رهبر حزب 'جماعت اسلامی' پاکستان نیز گفت: تمام مردم، نهادها و احزاب و گروهای پاکستان، صرف نظر از اختلاف سلیقه درخصوص مسائل داخلی کشور، درباره موضوع کشمیر کاملا اتفاق نظر دارند و هرگونه میانجی گری بین هند و پاکستان را که شامل مسئله کشمیر نباشد، موثر نمی دانند.
وی افزود: تصور نمی کنم پاکستان در شرایط کنونی تصمیم به درخواست از کشورها برای میانجی گری میان این کشور با هند داشته باشد. با این وجود، ابراز تمایل کشورها برای کمک به حل مسائل میان اسلام آباد و دهلی نو را نشانه حسن نیت می دانیم و معتقدیم مسائل جاری میان هند و پاکستان فقط از طریق اجرای قطعنامه شورای امنیت قابل حل است.
از بیش از سه ماه پیش که دور جدید از ناآرامی در کشمیر تحت کنترل هند آغاز شد، تنش ها میان هند و پاکستان بار دیگر سیر صعودی به خود گرفت و باحمله دو هفته پیش گروهی از شبه نظامیان به پایگاه نظامی هند در منطقه کشمیر و کشته شدن حدود 20 سرباز هندی، این تنش بطور بی سابقه ای در سال های اخیر، تشدید شد.
خط کنترل مرزی میان هند و پاکستان در منطقه کشمیر نیز در یک هفته اخیر، بارها شاهد تبادل آتش میان نیروهای مرزی دو طرف بوده است.

304/201

کد خبر: 683513

وب گردی

وب گردی