ایران و 9 کشور دیگر میزبان بیش از نیمی از پناهجویان جهان

سازمان عفو بین الملل امروز با محکوم کردن خودخواهی کشورهای ثروتمند خبر داد که ایران به همراه 9 کشور دیگر که اقتصاد آنها تنها 2.5 درصد تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهد میزبان بیش از نیمی از پناهجویان هستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، سازمان عفو بین الملل که مقر آن در لندن است روز دوشنبه در مورد آخرین وضعیت بیش از 21 میلیون آواره در جهان گزارش داد: که کشورهای همسایه مناطق بحران زده بار اصلی میزبانی پناهجویان را بر دوش می کشند. 56 درصد پناهجویان دنیا در 10 کشور به سر می برند و عفو بین الملل چاره این وضعیت را در اسکان سالانه 10درصد از کل پناهجویان در دیگر کشورها می داند.
بر اساس گزارش سازمان عفو بین الملل که بر اساس آمار کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تنظیم شده است، بیشترین تعداد پناهجویان (2.7 میلیون نفر) در اردن زندگی می کنند. پس از اردن کشورهای ترکیه (بیش از 2.5 میلیون پناهجو)، پاکستان (1.6 میلیون پناهجو) و لبنان (1.5 میلیون پناهجو) قرار دارند.
کشورهای دیگری که بیشترین پناهجویان را اسکان داده اند عبارتند از: ایران (979400 نفر)، اتیوپی (736100 نفر)، کنیا (553900 نفر)، اوگاندا (477200 نفر)، جمهوری دمکراتیک کنگو (383100 نفر) و چاد (369500 نفر).
به گفته عفو بین الملل، بسیاری از کشورهای ثروتمند دنیا 'کمترین تعداد پناهجویان را میزبانی کرده و کمترین اقدام را در این مورد انجام می دهند.'
به نوشته عفو بین الملل، کمک به پناهجویان تنها ارسال پول نیست و کشورهای غنی نمی توانند پناهجویان را دور از خود نگاه دارند و خودخواهی این کشورها به بدتر شدن بحران پناهجویان منجر می شود.
عفو بین الملل در پایان گزارش خود نوشت: 'اگر هر کدام از کشورهای غنی به نسبت مساحت، ثروت و نرخ بیکاری خود به پناهجویان پناه می داد، اسکان پناهجویان چالشی حل شدنی بود.'
به گزارش خبرگزاری فرانسه با وجود آنکه برخی از کشورهای اروپایی و به ویژه آلمان مدعی میزبانی بیش از یک میلیون پناهجو و مهاجر در 18 ماه گذشته هستند، نام هیچ کشور اروپایی در فهرست سازمان عفو بین الملل دیده نمی شود.

304/201

کد خبر: 683520

وب گردی

وب گردی