نهادهای مدنی کنگو: دادگاه لاهه قتل عام در کنگو را فوری بررسی کند

گروه های عضو انجمن مدنی جمهوری دمکراتیک کنگو روز سه شنبه خواستار رسیدگی فوری و قاطع به قتل عام فجیع در شهر بنی این کشور از سوی دیوان کیفری بین المللی لاهه شدند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تارنمای خبری آفریکا نیوز، گروه های عضو انجمن مدنی جمهوری دمکراتیک کنگو روز سه شنبه از دیوان کیفری بین المللی لاهه درخواست رسیدگی فوری و قاطع به قتل عام فجیع در شهر بنی این کشور دادند.

گروه های عضو انجمن مدنی کنگو بر ضرورت توقف این گونه حملات مسلحانه تاکید کرده و گفتند: دادگاه لاهه می تواند با رسیدگی قاطعانه و دقیق به این اتفاقات دردناک، از تکرار فجایع جلوگیری کند.
پیشتر «تدی کاتالیکو» عضو ائتلاف محلی سازمان های مردم نهاد و اتحادیه های فعال در شهر آشوب زده بنی تاکید کرده بود که اجساد 51 نفر را که با قمه کشته شدند را شناسایی کرده اند.
«ادموند ماسومبوکو» مقام محلی کنگو نیز اعلام کرد که 42 نفر در حمله شهر بنی کشته شدند و این در حالی است که دولت مرکزی کینشازا پیشتر آمار کشته ها را 36 نفر اعلام کرده بود.
موج جدید حملات مسلحانه در این کشور از سال 2014 بیش از 1200کشته در این شهر و اطراف آن برجا گذاشته است.
ارتش کنگو یک گروه مسلح از شورشیان با اصلیت اوگاندایی موسوم به نیروهای دمکراتیک متحد را مسئول این قتل عام دانسته است.
این گروه بیش از دو دهه در کنگو حضور داشته و به موارد گسترده نقض حقوق بشر متهم شده است.
کشتار شهر بنی، خشم ساکنان محلی که دولت را به ناکامی در حمایت از مردم متهم می کنند، برانگیخته است.
برخی از خانواده های کشته شدگان از انتقال اجساد اقوام خود به سردخانه خودداری کردند و تصمیم گرفتند با برگزاری مراسم خاکسپاری خصوصی، دولت را از این مراسم دور نگه دارند.
قتل عام مردم در شهر بنی سه روز پس از بازدید «ژوزف کابیلا» رئیس جمهوری کنگو از منطقه روی داد.

202/602

کد خبر: 683575

وب گردی

وب گردی