از  عزاداری  عاشقان امام حسین (ع) تا باید و نبایدهای محرم

شهر سیاه پوش شده. پارچه نوشته های 'یا حسین مظلوم' ،'یا سالار شهیدان'و ' یا سیدالشهدا' چند روزی است بر کوی و برزن همه شهرهای کشور نصب شده است. محرم بار دیگر از راه رسیده و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) تکایا را برافراشته اند برای عاشقان حسین و برای دلدادگانش.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا،با فرا رسیدن ماه محرم ، عاشقان حسین دست به کار شده اند و با برپایی تکایا و حسینیه ها در شهرها و با راه اندازی هیات های مذهبی حتی در منازلشان دلها را روانه کربلا کرده اند. این روزها طنین دلنواز صلوات و یا حسین به همراه عطر خوش گلاب فضا را معنوی تر کرده است. این ایام، ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) است. ایامی که در تمام کشورهای مسلمان از ارزش زیادی برخوردار است.

غلام سید هستم
زنجیرش را بر روی شانه اش گذاشته و سینی چای در دست دارد. از لابه لای ماشین ها عبور می کند و همه را به نوشیدن آن دعوت می کند و به فرستادن صلواتی هم. گاهی صلوات ها گروهی فرستاده می شوند و فضای معنوی تری را به وجود می آید. فضایی که ناخواسته هر رهگذری را برای لحظاتی درکنار آن تکیه میخکوب می کند برای ذکر صلوات.
اینجا شهران است و امید 26 ساله بی وقفه در حال پذیرایی از مهمانان امام حسین در تکیه کوچکی است که توسط هم سن و سال های خودش برافراشته شده است. امید نذر دارد این را خودش می گوید و اضافه می کند: مادامی که زنده هستم در خدمت حسین (ع) و عزاداران حسین (ع) هستم.
وقتی از ارادتش به حسین (ع) می پرسم بغض راه گلویش را می بندد و اشک در چشمهایش حلقه می زند. انتظار چنین صحنه ای را نداشتم به ظاهر جوانتر از آن است که اینگونه منقلب شود اما او طور خاصی مخلص حسین(ع) است. امید می گوید: برادرم را از سیدالشهدا دارم. درست 5 سال پیش امیر در یک سانحه رانندگی به شدت مجروح شد و نخاع او دچار مشکل شد . در آن زمان امیر 14 سال بیشتر نداشت اما... .
امید با انگشت اشاره جوانی را نشان می دهد که در داخل تکیه مشغول کار است و می گوید: الان امیر 19 سال دارد و درحال دم کردن چای برای میهمانان حسین (ع) است.
امید که حالش از چند دقیقه قبل بهتر شده است نگاهی به امیر می اندازد و ادامه می دهد: امیر را سیدالشهدا به ما داد و من تا عمر دارم غلام سید هستم.

اینجا همیشه محرم است
اینجا شهرک غرب است. در یکی از خیابان های معروف منطقه به سمت خانه ای ویلایی راه می افتم. درب این خانه همه ساله در ماه محرم به روی همه عاشقان حسین ( ع) باز است. آخر، اهالی این خانه نیز حاجت گرفته اند از سیدالشهدا. آنها فرزند مریضشان را از حسین (ع) گرفته اند و اکنون آن کودک ' حسین' که زمانی ' رامتین ' نام داشت ،خود یکی از خادمین امام است. او نام جدیدش را بیشتر دوست دارد و با وجود 16 سال سن، پابه پای خانواده اش به کمک کودکان بیمار می رود و همدوش آنها در برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین تلاش می کند.
همسایه ها می گویند: محرم از دو هفته قبل به اینجا آمده است. ساکنین آن خانه از دو هفته قبل بیرق سیاه را به تن ساختمان کرده اند و دیگ و ظروف پذیرایی را در گوشه حیاط آماده کرده اند. اینجا محرم خیلی زودتر از موعد سر می رسد و عطر آن زودتر از همیشه به مشام می رسد حتی در ایامی غیر از این ماه، طنین عزاداری و یا صدای 'یاحسین' با برگزاری مراسم های ویژه شنیده می شود. اینجا همیشه محرم است.


صدای نقاره را در شب عاشورا درمی آوردم
از غرب تهران خارج می شوم و به سمت شرق می روم. درست در یکی از خیابان های بزرگ نظام آباد و در مقابل هیاتی که همه ساله در آنجا برپا می شود توقف می کنم. تکیه با داربست های بلندی برقرار است و پارچه نوشته های زیادی بر درو دیوار نصب است. علم ها نیز درگوشه ای دیگر از هیات قرار گرفته اند. سنج و دهل و طبل شیپور و نقاره هم دیده می شود البته در گوشه آشپزخانه. هیات پرجنب و جوش و بزرگی است و در آشپزخانه آن رفت و آمد بیشتری دیده می شود چراکه صاحبان و خادمان هیات در تکاپوی راه اندازی آشپزخانه هستند . آشپزخانه این هیات هنوز آماده نیست، البته سماور و چای و شربت برقر ار است.
فرصتی برای گپ و گفت مفصل با پیر هیات نیست اما حاج محمود به طور خلاصه می گوید: این تکیه شاید بیش از 20 سال سن داشته باشد. از زمانی که به یاد دارم محرم را در این هیات زنجیر زده ام و از مهمانان امام پذیرایی کرده ام و به پای پند و اندرزهای حسین گونه روضه خوان ها نشسته ام. هم زنجیرزده ام هم طبل و هم نقاره آن هم در شب های نزدیک به شب عاشورا.
حاج محمود 68 ساله که در حال چیدمان آشپزخانه است. او ادامه می دهد: اینجا پارکینگ منزل پدری ام است. هم مراسم عزا برگزار می کنیم و هم عروسی اما چیزی که مهمتر است خیر و برکتی است که از جانب امام حسین(ع) به همه کسانی که دربرپایی این هیات نقش دارند می رسد.
فرزند این پیرغلام مبتلا به بیماری ام اس است و بیماری وی پیشرفتی نداشته و در همان مرحله باقی مانده است و او این حالت را معجزه حسین (ع) می نامد و می گوید: محرم غنیمت است ، محرم نعمت است، محرم برکت است، محرم را باید قدر دانست. من به وضوع برکت عزاداری اباعبدالله الحسین را در زندگی ام دیده ام.
او با یک استکان 'چای حسینی' از ما پذیرایی می کند و ما را برای گرفتن حاجت به آشپزخانه تکیه دعوت می کند.

چهار رکن اصلی راه اندازی هیات عزاداری
سید منصور مجد، رییس اداره فرهنگی شهرستان های سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران با اشاره به اینکه حدود 19 هزار و 500 هیات مذهبی دارای مجوز در شهر و شهرستان های استان تهران در برگزاری عزاداری محرم فعالیت می کنند می گوید: تراکم این هیات ها در مناطق جنوب شرقی و شرق تهران بیشتر و در مناطق شمیرانات کمتر است.
وی با تاکید بر این موضوع که تمامی هیات های مذهبی برای فعالیت خود باید از سازمان تبلیغات اسلامی استان مورد نظر مجوز فعالیت دریافت کنند ادامه می دهد: راه اندازی هیات مذهبی چهاررکن اساسی دارد. متقاضی باید یک روحانی را به عنوان متولی فرهنگی هیات ، یک مداح ، یک مربی قرآنی و یک رابط فرهنگی به همراه هیات امنا و مسوول هیات که عمده ترین فعالیت هیات را به عهده دارد به سازمان معرفی کند. در چنین شرایطی و طی بررسی مجوز لازم به فرد متقاضی داده می شود.
رییس اداره فرهنگی شهرستان های سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران به اهمیت نقش مجوز اشاره می کند و اضافه می کند: هیات های دارای مجوز می توانند در کارگاه های آموزشی که توسط این سازمان برگزار می شود شرکت کرده و با بایدها و نبایدهای برگزاری مراسم عزاداری آشنا شوند.
مجد می گوید: در این کلاس های آموزشی که در طول سال برگزار می شود مسایل بهداشتی در خصوص نذورات، جلوگیری از خطرات احتمالی از جانب افراد معاند و نکات مهم و ضروری امنیتی آموزش داده می شود. البته در آستانه محرم نیز با برگزاری همایش هایی خاص توسط سازمان تبلیغات اسلامی، مدیریت شهری، نیروی انتظامی ، ائمه جمعه و حتی اطلاعات نکاتی گوشزد می شود.
او به معرفی ستاد ساماندهی شئون فرهنگی می پردازد و در این زمینه می گوید: در این ستاد نیروی انتظامی، اطلاعات و مدیریت شهری عضو هستند و مسائل ایمنی از طریق این ستاد به هیات های مذهبی گوشزد می شود.
رییس اداره فرهنگی شهرستان های سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران توصیه ای به تمام هیات های مذهبی دارد: به منظور برگزاری هرچه بهتر مراسم پرفیض عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) بهتر است هیات های عزاداری از جابجایی 'علامت' یا همان نشان های فلزی بزرگ خودداری کنند چرا که در بسیاری از مواقع شاهد ایجاد ترافیک در زمان جابجایی این علامت ها در سطح شهر بوده و هستیم. از طرفی به منظور رعایت حال و احوال شهروندان مسن و مریض، مراسم را راس ساعت 30/11 به پایان برسانند و در آخر عزاداران امام حسین، نماز ظهر عاشورا را در هرکجا که هستند اقامه کنند.
703

کد خبر: 683718

وب گردی

وب گردی