خانم ها این 5 نشانه را جدی بگیرند/ تغییرات هورمونی می تواند به سرطان منجر شود

عقب‌افتادن عادت ماهیانه از نظر روحی- روانی می‌تواند روی بسیاری از زنان تأثیر منفی بگذارد و متابولیسم بدن آنها را تغییر دهد و گاهی مشکلات جبران ناپذیری مانند نازایی و سرطان رحم را برای یک خانم به همراه داشته باشد . برای جلوگیری از افزایش سرطان های زنانه توصیه می‌شود این افراد حتما با یک متخصص زنان مشورت کنند در این باره با یک متخصص زنان به گفت و گو پرداخته ایم .

به گزارش ایسکانیوز به نقل از جام جم ،دکتر فرناز مشیری متخصص زنان و زایمان گفت : مشکلات هورمونی اولین عامل در اختلالات قاعدگی است . اکثر زنان بین ۲۱ تا ۳۵ روز یک بار دچار قاعدگی می‌شوند. اگر خانمی هم در یک چنین بازه زمانی در ماه دچار قاعدگی می‌شود یا آنکه چند ماه به چند ماه قاعده نمی‌شود‌، نشان‌دهنده میزان زیاد یا کم برخی هورمون‌ها در بدنش است . اگر در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی این مشکل برای زنان بیافتد ، دلیل آن می‌تواند دوران نزدیک به یائسگی باشد.

وی می افزاید : سن شروع قاعدگی معمولاً حدود 11 تا 13 سالگی است. اگر قاعدگی قبل از 9 سالگی یا پس از 16 سالگی ظاهر شود باید به پزشک مراجعه شود. در 1 تا 2 سال اول پس از شروع، وجود بی‌نظمی در قاعدگی امری طبیعی است که بعدا به تدریج منظم می‌شود. پریود نامنظم نوعی خونریزی است که در مقایسه با قاعدگی‌های قبلی غیرطبیعی است و می‌تواند شامل هر مشکلی اعم از دیر شدن یا زود رسیدن عادت‌ماهیانه ، خونریزی بسیار کم تا خونریزی خیلی شدید باشد.

مشیری در رابطه با علل نامنظمی عادت ماهیانه اظهار کرد : مشکلات هورمونی ، اولین و شایع ترین عامل در بروز این عارضه است اما مواردی چون استرس ، رژیم غذایی ، ورزش ، قرص های ضد بارداری ، مصرف الکل ، سندروم پلی کیستیک و مصرف برخی از داروها از عوامل شایع دیگری است که می توان به آن اشاره کرد .

در رابطه با شایع ترین علت اختلالات قاعدگی می توان گفت ، تغییرات هورمونی نشانه های متعددی دارند اما شایع ترین علامت های این عارضه که می توان آن اشاره کرد کاهش میل جنسی ، تغییرات در خلق و خو ، تغییر در کیفیت خواب ، افزایش و کاهش وزن ، ریزش مو و خستگی مداوم است .

این متخصص زنان یادآور شد : ریزش موی سر، افزایش موهای زائد ، بروز جوش و آکنه ، کدری پوست و چاق شدن بالا تنه در خانم‌ها علل بسیار زیادی می‌تواند داشته باشد اما اگر هر 5 نشانه با هم اتفاق بیفتد مهم‌ترین علت آن افزایش هورمون‌های مردانه است که این عامل خود می تواند عامل اختلالات پریودی باشد همچنین کاهش هورمون هم در زنان مشکلاتی را بوجود می آورد که مهم ترین آنها نامنظمی عادت ماهیانه است .

اما در صورتی که خانمی دچار اختلالی در قاعدگی اش وجود داشته باشد و علامت ظاهری در خود نبیند سریعا باید به متخصص زنان مراجعه کند چرا که مشکوک به سرطان رحم و التهاب زیر رحم است و باید جدی تحت نظر قرار بگیرد.لازم به ذکر است زنانی که یائسه شده اند در مواجه با مشاهده حتی کوچک ترین لکه و خون ریزی باید به پزشک مراجعه کنند چراکه ممکن است سرطان رحم در این اینجا مطرح باشد و حتما باید نمونه برداری صورت گیرد .

وی در پایان خاطرنشان کرد : علت اختلالات پریودی چون تغییرات هورمونی است در حقیقت این زنان در معرض عوارض جدی مانند نازایی ، افزایش خطر سرطان دیواره رحم و پستان، اختلال در چربی های خون، افزایش فشارخون، بیماری های قلبی عروقی و دیابت قرار دارند.

برای درمان اختلالات هورمونی و مرتب شدن عادت‌ماهانه‌ها می‌توان از داروهایی مثل قرص‌های ضدبارداری LD، یاسمین، مارولون، یاز، دیان و. . . استفاده کرد. داروهای دیگری نیز وجود دارند که ضد هورمون‌های مردانه هستند؛ از جمله سیپروترون استات و فلوتامید. گروه دیگری از داروها از جمله فیناستراید نیز تبدیل هورمون مردانه را به فرم فعالی که باعث ریزش موی مردانه یا رشد موهای زائد می‌شود، مهار می‌کنند بنابراین خانواده‌های دارویی در درمان اختلالات هورمونی بسیار متنوع هستند و حتما توصیه می شود خانم ها برای اختلالات بوجود آمده به هیچ عنوان نباید خودسر قرصی را مصرف کنند چرا که پزشک باید با توجه به شرایط بیمار نوع مناسب آنها را تجویز کند.

704

کد خبر: 683723

وب گردی

وب گردی