آموزش و ساماندهی عطاری‌های استان تهران آغاز می‌شود

با امضای تفاهم‌نامه همکاری میان دفتر طب سنتی ایرانی- اسلامی و چند نهاد رسمی مرتبط کشور، آموزش و ساماندهی عطاری‌های استان آغاز می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمود خدادوست، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب سنتی ایرانی- اسلامی، در نشست خبری شش‌جانبه آموزش و ساماندهی عطاری‌های استان تهران که با حضور معاون غذا و دارو و رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، رییس انجمن علمی طب سنتی ایران، رییس اتحادیه صنف عطاران و سقط‌فروشان تهران، نماینده کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران، برگزار شد، گفت: عطاری با قدمت چندهزار ساله طب ایرانی ما، تاریخچه بسیار غنی دارد و جزوی از تاریخ تمدن ماست.

او با اشاره به اینکه عطاری ظرفیتی است برای توسعه طب ایرانی با پشتوانه حکمت، افزود: در دوران فترت 150 ساله طب ایرانی، پرچم این طب توسط حکما و برجستگان حرفه مقدس عطاری و عطاران خوش‌نام، باسابقه و با تجربه،‌ افراشته نگه داشته شد و امروز ما از این میراث گرانقدر، ‌بهره‌مند می‌شویم.

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به اقبال روزافزون مردم به استفاده از خدمات طب ایرانی و استفاده از گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و فراورده‌های طبیعی، گفت: از آنجا که این حوزه با سلامت مردم در ارتباط است، می‌طلبد تولیت سلامت کشور توجه ویژه‌ای به این مهم داشته باشد.

او افزود: وظیفه وزارت بهداشت، رساندن خدمات ایمن و موثر به مردم است و باید در بخش‌های فنی و تخصصی، ‌رشته‌های مرتبط با این حوزه بتوانند به کمک صنف عطاری، رساندن خدمات را تسهیل و امنیت مردم را تامین کنند.

دکتر خدادوست سپس به نقش موثر وزارت صنعت، معدن و تجارت در این حوزه اشاره کرد و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت تولیت اصلی اصناف و از جمله صنف عطاران و سقط‌فروشان را بر عهده دارد و طبیعتا باید به عنوان متولی اصلی، به این حوزه ورود می‌کرد تا این بخش سامان بگیرد.

او افزود: صنف عطاران با استفاده از عطاران با تجربه، با سواد و خوشنام خود می‌تواند به سامان‌بخشی این حوزه کمک کند و با مکلف کردن افراد متقاضی دریافت مجوز عطاری، به گذراندن آموزش‌های لازم، عطارانی برخوردار از دانش کافی و حداقلی را برای ارائه این خدمت وارد عرصه کنند تا دسترسی مردم به استفاده از خدمات منطقی، معقول، ضابطه‌مند و ایمن و موثر این حوزه تسهیل شود.

مدیر کل دفتر طب سنتی ایرانی- اسلامی وزارت بهداشت با بیان اینکه عطاران واقعی، با حفظ حرمت و هویت شغل خود، نمی‌‌گذارند به مردم و این صنف مقدس آسیب برسد، از عنوان «عطارنما» برای متخلفان این حوزه استفاده کرده و گفت: حفظ هویت و حرمت شغلی صنف عطاران در درجه اول، دست خود صنف و بر عهده صنف عطاران است که از ایجاد آسیب به مردم و حرفه مقدس عطاری توسط برخی عطارنماها ممانعت کنند تا این افراد با برخی افراطی‌گری‌ها و روش‌های سودجویانه، این صنف را آلوده نکرده و در رساندن خدمات ایمن به مردم خللی وارد نکنند.

او با اشاره به بخش‌های دخیل در آموزش عطاران در آینده، گفت: آموزش‌ها با محوریت و تولیت انجمن علمی طب سنتی ایران انجام شده و تولید محتوای آن به حمایت دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران است اما قطعا از استادان خوشنام و با تجربه صنف عطاران نیز برای ارائه این آموزش‌ها استفاده خواهد شد.

گفتنی است، این تفاهم‌نامه در 4 ماده و 2 تبصره تهیه شده و دفتر طب سنتی ایرانی- اسلامی وزارت بهداشت، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران، کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران، دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، انجمن علمی طب سنتی ایران و اتحادیه صنف عطاران و سقط‌فروشان تهران، طرفین آن هستند.

105/106

کد خبر: 683784

وب گردی

وب گردی