معاون قوه قضاییه: باید از خارج مرزها مانع ورود کالای قاچاق به کشور شد

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: باید از خارج مرزها جلوی ارسال و ورود کالای قاچاق به کشور را گرفت و در این زمینه، بهره گیری از ابزارهای دیپلماسی اثربخش است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمدباقر الفت در نخستین همایش ملی پیشگیری از قاچاق کالای سلامت محور در شیراز افزود: در 2 دهه گذشته به علت تحریم ها روند ورود کالا به کشور دچار آسیب شد و قاچاق کالا به اوج رسید که این مساله پیامدهای منفی اقتصادی و اجتماعی به دنبال داشت و زمینه ساز پول شویی و اخلال اقتصادی در کشور بود.
او گفت : ورود کالای قاچاق به اقتصاد کشور آسیب وارد می کند و چنانچه با وضعیت غیراستاندارد در بازار عرضه شود، سلامت مردم را نیز در معرض تهدید قرار می دهد.
معاون قوه قضاییه گفت: ورود داروها، مکمل ها و لوازم پزشکی و آرایشی بدون گواهینامه از مسیرهای غیررسمی تنها مختص کشور ما نیست بلکه کشورهای دیگر نیز با چنین مشکلی روبه رو هستند و از این رو، دولت ها با تدوین موافقت نامه هایی به مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور آمده اند.
او ادامه داد: قاچاق کالا و به عبارتی، این تجارت سیاه در زمره پرسودترین تجارت ها در جهان است و در راستای مقابله با ورود این کالاها در سال 92 قوانینی در کشور به تصویب رسید و کالاهای فاقد شرایط را به انهدام محکوم کرد.
الفت با بیان این که قانونگذار با ورود کالای قاچاق مخالف است، گفت: کالای قاچاق با زیان برای مصرف کننده همراه است و از این رو، باید از بین بردن این کالاهای قاچاق به ویژه در حوزه سلامت در اولویت قرار گیرد.
معاون قوه قضاییه گفت: در این زمینه، اقدام های پیشگیرانه در حال انجام است اما مشارکت مردم هم لازم است مردم باید در این زمینه حساس شوند و آگاهی یابند و در این میان، سازمان های فرهنگی نیز باید در زمینه فرهنگسازی اقدام کنند.
او ادامه داد: از سال 92 اجرای نظام رهگیری کالا در کشور متوقف شد و دیگر مردم نمی توانند کالا را رهگیری کنند که این امر نیازمند اصلاح است تا مصالح عمومی در این عرصه بیشتر دیده شود.
الفت با تاکید بر ضرورت حمایت از فعالیت تجار پاکدست گفت: کالای تقلبی و غیراستاندارد نباید در بازار خرده فروشی عرضه شود و با توزیع کنندگان و عرضه کنندگان این کالاها باید برخورد شود.
نخستین همایش ملی پیشگیری از قاچاق کالای سلامت محور روز چهارشنبه با حضور مسئولان و صاحب نظران اقتصادی و اجتماعی در تالار حافظ شیراز گشایش یافت.
بنا بر اعلام دست اندرکاران برگزاری این نشست، بررسی نظری راهکارهای پیشگیری از قاچاق کالاهای سلامت محور و تبادل نظر درباره اثربخشی اقدام های صورت گرفته و کارنامه دستگاه های متولی از محورهای برپایی این همایش ملی است.
احمد رحمانیان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس در حاشیه این همایش گفت: 108 مقاله به دبیرخانه این همایش رسید که 86 مقاله آن پذیرفته شده و 48 مقاله به صورت کارگاه و سخنرانی ارائه خواهد شد و مابقی به صورت پوستر است.

703

کد خبر: 683789

وب گردی

وب گردی