کمبودی در گوشت قرمز نداریم/ گوشت های وارداتی هیچ آلودگی ندارد

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: گوشت قرمز گرم و منجمد مورد نیاز کشور تامین و برای ایام محرم نیز تدارکات لازم دیده شده است؛ با ابلاغیه شرکت پشتیبانی امور دام به واحدهای خود در استان ها مشکلی در عرضه گوشت قرمز نخواهیم داشت.

به گزارش ایسکانیوز ، حسن رکنی امروزدر آیین روز ملی دامپزشکی(14مهرماه) در محل سالن های همایش های صداوسیما، افزود: اکنون سالیانه 820 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید و حدود 80 هزار تن معادل 10 درصد از طریق واردات تامین می شود.
وی با بیان اینکه ممنوعیتی در واردات گوشت قرمز نداریم، اظهارداشت: گوشت مورد نیاز وارداتی به تناسب نیاز از طریق بخش خصوصی و شرکت پشتیبانی امور دام از کشورهای مورد نظر تامین و ذخیره سازی می شود.
وی با تاکید بر اینکه با واردات دام زنده مخالفیم، تصریح کرد: به دلیل رعایت مسائل بهداشتی، واردات دام زنده از دیگر کشورها توصیه نمی شود اما برای تداوم و حفظ بازارهای صادراتی برنامه حفظ صادرات دام زنده سبک را دنبال می کنیم.
معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: شرکت پشتیبانی امور دام، گوشت قرمز منجمد مورد نیاز همه استان ها را فراهم کرده و در صورت نیاز وارد بازار می شود.

** افزایش 12 درصدی نرخ دام زنده در امسال
به گفته وی، کشش بازار در نوسان قیمت گوشت قرمز و دام زنده موثر است به طوری که امسال قیمت دام زنده 10 تا 12 درصد افزایش یافته است اما قیمت این محصول در بازار مصرف ارتباطی به معاونت تولیدات دامی ندارد.

** صادرات دام زنده در 6 ماهه اول سال به کمتر از یک درصد رسید
رکنی ادامه داد: در دوسال اخیر صادرات دام زنده انجام شده و ما مزیت قیمتی خوبی در بازارهای جهانی داریم بنابراین نمی توانیم آن را به همین راحتی از دست بدهیم این درحالیست که با جمعیت دامی سبک فوق العاده بالا روبروهستیم به طوری که جمعیت دامی ما بیش از 60 میلیون راس است که در 6 ماهه ابتدای امسال کمتر از یک درصد آن صادر شده است.
به گفته وی، همچنین تجار با توجه به تعرفه هایی که برای واردات گوشت قرمز وضع شده می توانند اقدام به واردات این محصول کنند و ممنوعیتی در این زمینه وجود ندارد.
معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی یادآورشد: بخش خصوصی 15 هزار تن ذخیره گوشت قرمز دارد.

** گوشت وارداتی آلوده نیست
وی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر آلودگی گوشت های وارداتی به کشور نیز گفت: واردات گوشت از همه کشورهای دنیا می تواند انجام شود اما سازمان دامپزشکی سختگیری زیادی در این زمینه دارد و فقط به گوشت هایی اجازه واردات می دهد که با پروتکل های بهداشتی و استانداردهای مورد نظر این سازمان تطابق داشته باشند بنابراین این موضوع را به طور کامل تکذیب می کنم.
وی درباره تاخیر عرضه ذخایر دولتی گوشت به بازار که سبب افزایش قیمت ها می شود نیز اظهارداشت: وقتی بحث عرضه و تقاضا درباره کالایی مطرح می شود در دوره های مختلف سال با نوسان های قیمتی در بازار مواجه می شویم که این مساله در همه کشورهای دنیا طبیعی است.
وی افزود: سیاست وزارت جهاد کشاورزی براین مبناست که تا حد امکان ورود ذخایر دولتی به بازار را به گونه ای انجام دهد که تولیدات داخلی را دچار آسیب نکند.

** گوشت مرغ گرم مورد نیاز ایام محرم تامین است
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه وضعیت بازار مرغ متعادل و عرضه آن به اندازه کافی است، گفت: در این شرایط نیازی به عرضه گوشت مرغ منجمد نداریم اما در صورت نیاز به منظور متعادل سازی بازار، شرکت پشتیبانی امور دام ورود می یابد.

** کاهش صادرات تخم مرغ به عراق
وی همچنین به کاهش اندک صادرات تخم مرغ به برخی کشورها اشاره کرد و گفت: به دلیل شروع ماه محرم اندکی صادرات تخم مرغ به کشورهای هدف از جمله عراق کاهش یافته است.

402/602

کد خبر: 683838

وب گردی

وب گردی