معاون علم و فناوری رئیس‌جمهوری : نیروی انسانی بزرگترین سرمایه ماست

معاون علم و فناوری رئیس‌جمهوری در نهمین جشنواره فناوری نانو مهم‌ترین سرمایه ایران را نیروی انسانی دانست و بزرگترین راه‌حل را تغییر زیست‌بوم کشور خواند.

به گزارش ایسکانیوز، سورنا ستاری، معاون علم و فناوری رئیس‌جمهوری در مراسم افتتاحیه نهمین جشنواره فناوری نانو گفت: یکی از تاکیدات بنده بر روی تغییر زیست‌بوم کشور است. سرمایه‌ ما در ایران فرزندان‌مان و نیروی انسانی کشورمان است.

او به رویکرد دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: موضوع دانش‌بنیان و تغییر زیست‌بوم از طرف دولت یازدهم و همچنین معاون اول رئیس‌جمهوری حمایت می‌شوند. دانشگاه‌ها نیز باید به دانشجویان و افراد خود اهمیت دهند. همچنین صنعت باید بداند سرمایه اصلی‌اش نیروی انسانی است.

ستاری افزود: مهم این است که چطور فکر می‌کنیم و چه چیزی از دانش داریم. مواد اولیه و موارد فیزیکی اهمیت چندانی ندارد، بلکه دانشی که از آن استفاده می‌کند مهم است. خوشبختانه تا حدود زیادی این زیست‌بوم در فناوری نانو رخ داده و ما در این فناوری به صورت نرم‌افزاری پیش رفتیم.

معاون علم و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: 152 پژوهشکده و رتبه 6 در دنیا داریم. این دستاوردها برای نیروی انسانی فوق‌العاده در فناوری نانو است. در این حوزه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز وارد شده‌اند که بیش از 160 شرکت نیز در آن فعالیت می‌کنند و به فروش بالایی رسیده‌اند. بنابراین گروه‌های صنعتی بزرگ نیز می‌توانند وارد حوزه نانو شوند.

او به دستاوردهای فناوری نانو اشاره کرد و گفت: المپیاد، پژوهشکده‌ها، پژوهش‌سراهای دانش‌‌آموزی و حتی دبستان‌ها به موضوع فناوری نانو آشنا هستند و در این حوزه فعالیت می‌کنند، بنابراین دیگر نگران خروج نخبگان نانو نیستیم. خوشبختانه با سرمایه‌گذاری‌های زیادی که در این حوزه شده است دستاوردها و محصولاتش نیز افزایش می‌یابد.

معاون علم و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به شبکه آزمایشگاهی علم و فناوری گفت: ما فیزیک را در حوزه نانو مدنظر قرار ندادیم و به صورت نرم‌افزاری جلو رفتیم و با نیروی انسانی فوق‌العاده‌ای که در این سیستم وجود داشت و تربیت شد و همچنین با حضور استادان بزرگ، توفیقات زیادی در شرکت‌های دانش‌بنیان فناوری نانو عملی شد. این حوزه همیشه در حال تحرک است و سرمایه‌گذاری بر روی آن تاکنون فوق‌العاده بوده است.

ستاری افزود: جایی که بخش‌خصوصی توانایی وارد شدن دارد، دولت نباید وارد شود. بخش‌خصوصی نیز به جای سرمایه‌گذاری در ساختمان‌ها می‌تواند در استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کند. زیرا سرمایه برخی از این شرکت‌های دانش‌بنیان در طول چند سال بسیار زیاد می‌شود.

او افزود: این موضوع در دولت به شدت پیگیری می‌شود و می‌بینیم امروز در جلسات اقتصادی دولت حوزه فناوری، مخصوصا نانو مطرح است. بنابراین دانشگاه‌ها، پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و دانشجویان تاثیرگذار در اقتصاد هستند.

معاون علم و فناوری رئیس‌جمهوری در پایان ابراز امیدواری کرد: این راه در صنعت، بخش خصوصی و دانشگاه‌ها ادامه داشته باشد.

101

کد خبر: 683972

وب گردی

وب گردی