عراق در اعتراض به حضور نظامی ترکیه خواستار جلسه اضطراری شورای امنیت شد

سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد که وزارت خارجه عراق در درخواستی رسمی، خواهان برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل به منظور بررسی تجاوز نظامی ترکیه به اراضی اش و دخالت در امور داخلی عراق شد.

به گزارش ایسکانیوز 'احمد جمال' روز پنجشنبه در بیانیه ای که نسخه ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفت افزوده است که نماینده ویژه عراق در سازمان ملل درخواست رسمی بغداد را برای برگزاری جلسه اضطراری تجاوزات و دخالت های ترکیه در امور داخلی عراق را تقدیم 'ویتالی چورکین' رییس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل کرد.
به نوشته بیانیه، 'محمد علی الحکیم' نماینده دائم عراق در سازمان ملل در این درخواست رسمی خواهان بررسی مصوبه اخیر پارلمان ترکیه مبنی بر تمدید یکساله نیروهای 'نفوذی' ارتش ترکیه به شمال عراق توسط شورای امنیت شده است.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه عراق، این درخواست همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است که به قوانین و مسوولیت هایش در قبال عراق عمل کرده و به نقض مکرر حاکمیت ملی عراق توسط نیروهای ترکیه و عدم احترام آنکارا به حسن همجواری با بغداد، حد و مرزی بگذارد.
در درخواست رسمی عراق از شورای امنیت سازمان ملل خواسته شده است که از تلاش های این کشور در مبارزه با تروریسم در آستانه شروع عملیات موصل حمایت کند.
صدها تن از نظامیان ترکیه از اواخر 2015 تا به امروز، در پادگان 'بعشیقه' در شمال موصل در عمق 100 کیلومتری اراضی عراق مستقر هستند و به رغم درخواست های مکرر بغداد، آنکارا از خارج کردن نیروهایش از خاک عراق خودداری کرده است.
وزارت خارجه عراق دیروز چهارشنبه به نشانه اعتراض به حضور نظامیان ترکیه در شمال این کشور ، سفیر ترکیه را در بغداد به وزارت خارجه فراخواند و از طرفی پارلمان عراق نیز در مصوبه ای حضور نظامیان ترکیه را در اراضی عراق 'اشغال' دانست و خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای خارج کردن نیروهای ترکیه از شمال عراق شد.
همزمان 'حیدر العبادی' نخست وزیر عراق ضمن هشدار به 'ماجراجویی های ترکیه' از وقوع 'جنگ منطقه ای' ابراز نگرانی کرد و گفت که ترکیه در عملیات موصل حضور نخواهد داشت.
در همین راستا، سخنگوی آمریکایی نیروهای ائتلاف بین المللی در اظهاراتی دیروز چهارشنبه حضور نظامیان ترکیه را غیر قانونی و بدون موافقت دولت عراق خواند و گفت که نیروهای ترکیه بخشی از نیروهای ائتلاف بین المللی محسوب نمی شوند.

201/201

کد خبر: 684025

وب گردی

وب گردی