دکتر میرزاده: توسعه کیفی در دانشگاه آزاد اسلامی علی رغم چالش های مالی با جدیت دنبال می شود

جلسه هم اندیشی نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان یزد با رییس دانشگاه آزاد اسلامی ظهر امروز پنجشنبه 15 مهر در واحد یزد برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر میرزاده در این جلسه ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، با اشاره به ادبیات غنایی و فاخر و حماسی مراسم عزاداری در یزد، این شهر را به حق حسینیه ایران دانست و ابراز امیدواری کرد با تاسی از پیام واقعه عاشورا مردم ایران و بویژه جامعه دانشگاهی از برکات ایام عزاداری استفاده لازم را ببرند.

وی با اشاره به مشکل زیان دهی برخی واحدهای استان یزد گفت: به لطف خدا و با برنامه های انجام شده حل مشکلات واحد ها در دست پیگیری است و اقتصاد و سرمایه گذاری دانش بنیان کلید حل این مشکل است. وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا اثربخشی علمی، فرهنگی و پژوهشی خود را در کنار افزایش کیفیت حفظ کند اما این موضوع متاسفانه در برخی مناطق امکانپذیر نیست.

وی افزود: با توجه به سیاست های نادرست در دولت گذشته برخی موسسات آموزشی بدون ضابطه و با سرعت فزاینده ای در کشور ایجاد شدند به طوری که امروز در استان یزد 60 موسسه آموزش عالی با دانشگاه آزاد اسلامی رقابت می کند. که متاسفانه ازاستاندارد های لازم از نظر استاد و فضای آموزشی و تجهیزات کافی برخوردار نیستند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سیاست های متخذه برای برون رفت از مشکل زیان دهی واحدها اظهار داشت: تنوع بخشی درآمدها، توسعه تحصیلات تکمیلی و توسعه فعالیت های اقتصاد دانش بنیان از جمله مواردی است که واحدها می توانند برای حل مشکل زیان دهی واحدها از آن استفاده کنند.

وی با تاکید براینکه قصد قطع همکاری با هیچ یک از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی را نداریم، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با کارکنان خود ارتباط عاطفی دارد و سعی می کند این ارتباط را حفظ کند به همین سبب برای حل مشکل کارکنان مازاد واحدهای زیان ده، بازخریدی داوطلبانه را پیشنهاد داده ایم علاوه بر این به افرادی که برای بازخریدی داوطلب شوند تشویق هایی را نیز در نظر گرفته ایم.

دکتر میرزاده توسعه گردشگری در واحدهای دارای ظرفیت را یکی از راه حل های دیگر برای برون رفت از زیان دهی و تامین درآمد برای واحدها دانست و گفت: واحدهایی که دارای ساختمان های مهمانسرا و خوابگاهی بلااستفاده هستند می توانند از این ظرفیت ها استفاده کرده و تورهای گردشگری را برای خانواده دانشگاه و پس از آن برای متقاضیان خارج از دانشگاه راه اندازی کنند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اجرای طرح ساها (سامانه آزمایشگاه های همکار آزاد) در این دانشگاه گفت: روسای استان ها همان طور که بر روی توسعه و اجرای طرح ساها وقت گذاشتند می توانند با تمرکز بر طرح گردشگری تا 20 درصد از مشکلات مالی خود را حل کنند.

دکتر میرزاده در ادامه به مقایسه نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو بین دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه های کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن 33 هزار عضو هیات علمی تمام وقت یک به 46 است این در حالی است که این نسبت در کل کشور یک به 58 است.

دکتر میرزاده افزود: جالب است بدانید که 65 درصد از اعضای هیات علمی استخدامی در دانشگاه آزاد اسلامی از فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی بوده و تنها 22 درصد از دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان عضو هیات علمی استخدام شده اند و مابقی جذب هیات علمی دانشگاه از فارغ التحصیلان خارج از کشور است که حدود 17 درصد می باشد.

وی از تمامی روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خواست تا واقعیت های دانشگاه را توسط رسانه های محلی و استانی منعکس کنند و از کیان دانشگاه دفاع کنند. وی با تشکر از معاونت پارلمانی دانشگاه به علت فراهم آوردن فضای تعامل با نمایندگان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بویژه نمایندگان استان یزد تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد در فضای جدید مجلس حمایت نمایندگان از دانشگاه آزاد اسلامی ادامه یابد.

واحدهای استان یزد از لحاظ امکانات آموزشی در وضعیت مطلوبی قرار دارند

دکتر طباطبایی رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از وضعیت واحدهای استان پرداخت و گفت: از سال 61 پذیرش دانشجو در این واحد آغاز شد و جا دارد از موسسان اولیه این واحد چون دکتر سلطانی قدردانی شود.

وی ادامه داد: استان یزد در حال حاضر دارای 9 واحد و یک مرکز است و تمامی واحدهای این استان از لحاظ داران بودن امکانات، سرانه فضای آموزشی، کارگاهی و ... در وضعیت مطلوبی قرار دارند.

طباطبایی با بیان اینکه توسعه تحصیلات تکمیلی در دوران دکتر میرزاده در واحدهای این استان اتفاق افتاد افزود: یکی از مشکلاتی که واحدهای این استان همچنان با آن روبرو هستند مشکل جذب دانشجوست. از یک سو جمعیت استان نسبت به سایر استان ها کمتر است همچنین در گذشته دانشجویان استان های فارس و کرمان نیز در این استان تحصیل می کردند که با بومی گزینی از تعداد دانشجویان استان یزد کاسته شد.

در این جلسه نمایندگان مردم یزد، تفت و میبد و بافق نیز حضور داشتند و با تشکر از فضای تعاملی پدید آمده توسط معاونت پارلمانی دانشگاه از توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه حمایت کردند.

101

کد خبر: 684098

وب گردی

وب گردی