باروتی: پیشتازی صنعت خودرو در نیمه نخست سال/بورس سیاست های درست دولت را می طلبد

کارشناس بازار سرمایه گفت: روند بورس در نیمه دوم سال وابسته به سیاست های اقتصادی است که دولت تصمیم دارد در پیش گیرد.

هاشم باروتی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایسکانیوز پیش بینی خود از روند معاملات بورس در نیمه دوم سال جاری را اینگونه بیان کرد: روند بورس در نیمه دوم سال وابسته به سیاست های اقتصادی است که دولت در صدد است تا جهت بهبود روند بورس به کار گیرد.

وی با اشاره به برنامه های دولت جهت خروج از رکود گفت: خروج از رکود با جذب سرمایه گذاران خارجی و افزایش نقدینگی رخ می دهد، لازم به ذکر است که جذب سرمایه گذاران خارجی از طریق بورس بی تاثیر در بهبود روند این بازار نیست و باعث تغییراتی در این بازار خواهد شد.

باروتی به صنایع برتر در نیمه نخست سال جاری اشاره کرد و گفت: از اسفند سال گذشته تا کنون بازار جهش مثبتی را طی نکرده و با نوسان چندانی همراه نبود اما تا حدودی می توان گفت که گروه خودرویی جزو پر معامله ترین سهام طی چند وقت اخیر بودند.

کارشناس بازار سرمایه در ادامه اذعان کرد: علیرغم پیش بینی ها که اعلام شده بود گروه پالایشی ها و پتروشیمی ها جزو صنایع برتر در سال جاری خواهند بود اما چنین اتفاقی رخ نداد و بازار جهش زیادی را در صنایع مختلف تجربه نکرد.

وی درباره گزارش عملکرد 6 ماهه شرکت های بورسی گفت: با توجه به اظهارات وزیر صنعت که اعلام کرده بود اولویت و اهداف دولت قرارداد با شرکت های خارجی در قالب تولید خودرو و همچنین رونق صنعت خودرو است ،عملکرد این شرکت ها تحت تاثیر حمایت های دولت قرار میگیرد تا جایی که این گروه متاثر از خبرهای مثبت اخیر در دو هفته جاری نزدیک به 12درصد بازدهی را برای سهامدارانش به ثبت رسانده است.

باروتی گفت: براساس پیش بینی ها و شرایط حاکم در بازار، صنعت خودرو نسبت به باقی صنایع در بازار سهام مثبت تر خواهد بود.

کارشناس بازار سرمایه درباره نیازهای بازار سرمایه جهت بهبود روند کلی بازار گفت: در ابتدا می بایست برنامه و اهداف دولت جهت بهبود روند بازار مشخص شود اما در حال حاضر بیشتر سیاست های دولت در راستای فروش نفت و ایجاد قراردادهای پتروشیمی با شرکت های مختلف است و در حوزه خودرو می توان گفت بیشتر قراردادها با شرکت های رنو، پژو و مزدا قطعی شده اما اگر قراردادها در حوزه پتروشیمی به انجام برسد و نقل و انتقالات پول رو به مثبت رود دربهبود روند بازار تاثیرگذار است و شاهد رشد در این صنایع خواهیم بود.

باروتی همچین در خصوص وضعیت بازار سرمایه در دوره مشابه سال گذشته گفت: اکنون بازار از شرایط مثبت تری نسبت به سال گذشته برخوردار است اگرچه طی دوره ای از سال گذشته به دلیل مطرح شدن بحث برجام، بازار شاهد افزایش قیمت در برخی سهام ها و رشد شاخص بود اما در حال حاضر بازار به صورت منطقی تر وضعیت اقتصادی را مدیریت می کند و شاخص با رشد قابل قبولی همراه است.

کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: مشخص شدن برخی از محدودیت های موجود باعث شده تا بازار در سال جاری نسبت به سال گذشته با چشم انداز روشن تری همراه شود.

602/401

کد خبر: 684129

وب گردی

وب گردی