افزایش نرخ امید به زندگی در جهان

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد در 35 سال گذشته نرخ امید به زندگی در سراسر جهان 10 سال افزایش یافته است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، در این بررسی آمده است: به دلیل اقداماتی از جمله تلاش برای درمان بیماری‌های عفونی همچون ایدز و مالاریا، نرخ امید به زندگی طی 35 سال اخیر در جهان 10 سال افزایش پیدا کرده است هر چند رژیم غذایی نامناسب، چاقی و مصرف موادمخدر اکنون از عوامل اصلی مرگ و میر و معلولیت هستند و همچنان بسیاری از زنان به هنگام زایمان جان خود را از دست می‌دهند.

در مطالعه بار بیماری‌ها در جهان که به طور مرتب دلایل بیماری‌ها، معلولیت و مرگ را در تمام کشورها بررسی می‌کند، آمده است: وضعیت سلامت در حال بهبود است اما در تمامی کشورها این روند به یک شکل و سطح در جریان نیست. همچنین باید توجه داشت با افزایش طول عمر افراد بیشتری از بیماری و معلولیت در سنین بالا رنج می‌برند.

امید به زندگی از سال 1980 تا 2015، در سراسر جهان بیش از یک دهه افزایش یافته و در مردان به 69 سال و 74.8 سال در زنان رسیده است. علاوه بر این، دلیل 70 درصد مرگ و میرها بیماری‌های غیرعفونی همچون بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت است که اغلب از سبک زندگی نامناسب ناشی می شود.

در این گزارش آمده‌است تعداد زیادی از افراد برای مدت زمان بیش از سه ماه از پوسیدگی دندان رنج می‌برند. همچنین یک میلیارد و 500 میلیون نفر دچار سردردهای تنشی هستند. همچنین فشار خون بالا، استعمال سیگار، قند خون بالا، افزایش شاخص توده بدنی و سوء تغذیه در دوران کودکی از فاکتورهای خطرزای اصلی در مرگ و میرهای زود هنگام در سال 2015 بوده است.

به گفته کارشناسان پیشرفت‌هایی در کاهش خطر ناشی از استعمال مواد دخانی، نبود بهداشت کافی و آب سالم به دست آمده اگرچه همچنان دلیل اصلی پایین بودن سطح سلامت به حساب می‌آیند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه گاردین، سرمایه‌گذاری در اهداف توسعه هزاره با کاهش تعداد مرگ و میرهای مادران و کودکان همراه بوده هرچند همچنان در سال 2015 بیش از 275 هزار زن در دوران بارداری یا هنگام وضع حمل فوت کرده‌اند که بیشتر آنها از دلایل قابل پیشگیری ناشی می‌شود.

602/106

کد خبر: 684229

وب گردی

وب گردی