رییس پلیس آگاهی ناجا: دستگاه های فرهنگی برای مهار خشونت وارد عمل شوند

خشونت، ریشه اکثر جرائمی است که در پلیس آگاهی به آنها رسیدگی می شود، قتل، زورگیری، تجاوز، نزاع و ... همگی با رفتارهای خشونت آمیز همراه است و به اذعان کارشناسان مرتکبان این جرائم نیز پیش‌تر بارها قربانی خشونت بوده اند، رئیس پلیس آگاهی ناجا از این منظر ریشه های خشونت در جامعه را که چندی پیش مورد پرسش رییس جمهوری نیز قرار گرفته بود، بررسی کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا،سردار محمدرضا مقیمی درباره ریشه های خشونت گفت: به نظر من خشونت از ناآگاهی نشات می گیرد و قاعدتا زمانیکه توانمندی های علمی، فکری و ذهنی در افراد کاهش پیدا می کند آنها سعی می کنند به توانمندی های جسمی و یدی ورود پیدا کرده و به نحوی قدرت‌نمایی کنند.

او با اشاره به تاثیر بسزای «فرهنگ» در کاهش یا افزایش خشونت در جامعه، گفت: اگر به سال های پیش توجه کنید افراد مجرم کمتر در سرقت ها از خود رفتار خشن بروز می‌دادند، اما متاسفانه در حال حاضر شرایط به گونه ای شده که جرات ارتکاب جرم در این افراد افزایش پیدا کرده و آنان در رفتارهای خود به اقدامات خشونت‌آمیز دست می زنند. متاسفانه به دلیل برخی مشکلات فرهنگی در حال حاضر جسارت کاذب در بین برخی از افراد بخصوص جوان‌ها ایجاد شده است.

رئیس پلیس آگاهی ناجا ادامه داد: فکر می کنم به دلیل ناآگاهی ، مشکلات فرهنگی و مسایل اقتصادی که فاکتور مهمی است، افراد دست به خشونت در جامعه می زنند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا با ارائه راه حل هایی در جلوگیری از خشونت ادامه داد: اولین راهکار این است که بتوانیم سطح فرهنگ جامعه را بالا ببریم و مهم تر از همه اینکه جسارتی که با نمایش برخی فیلم ها در جوانان به صورت کاذب ایجاد شده را اصلاح کنیم به بیانی واضح تر دستگاه های فرهنگی باید برای کنترل خشم و خشونت وارد عمل شوند و از تمام ظرفیت خود استفاده کنند.

او در پایان اضافه کرد: باید بتوانیم در فضاهایی که جوانان هستند مسائل علمی و فرهنگی کشور را ارتقا دهیم و جوانان را به جایی برسانیم که حقوق و آداب اجتماعی برایشان پراهمیت باشد و نقش خانواده و مدرسه در این باره بسیار مهم است.

703/602

کد خبر: 684372

وب گردی

وب گردی