درخواست داود رشیدی عملی می‌شود؟!

تالار «سنگلج» در آستانه‌ی پنجاه‌ویکمین سالگرد تاسیس، در انتظار عملی شدن دستور شهردار تهران برای توسعه بنای خود است؛ توسعه‌ای که دغدغه‌ی هنرمندان به نامی بوده و هست از جمله زنده‌یاد داود رشیدی که برای توسعه‌ی آن نامه نوشت و حالا مدیر این تماشاخانه امیدوار است که درخواست رشیدی برای «سنگلج» عملی شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، 18 مهرماه سال 1344 تالار «سنگلج» با اجرای اولین نمایش‌های ایرانی به طور رسمی افتتاح شد و این روزها پاتوق اجرای نمایش‌های آیینی و ایرانی شده است.

این بنا در سال‌های اخیر از این جهت بیشتر مورد توجه بود که بر لزوم توسعه‌ی آن بیش از پیش تاکید شد و بسیاری از هنرمندان تا حد استفاده از نام و اعتبار خود در تلاش برای بهبود وضعیت مکان این تالار بودند که در این بین زنده‌یاد داود رشیدی از جمله هنرمندانی بود که پس از نامه‌ی دسته‌ جمعی تعدای از هنرمندان تئاتر به شهردار تهران، در نامه‌ای جداگانه به محمدباقر قالیباف مسائلی را در این‌باره مطرح کرد.

این هنرمند در سال 93 در بخشی از نامه خود خطاب به قالیباف نوشته بود :« 18 مهرماه تولد تماشاخانه بود که در خبرها شنیدم تولدکی غریبانه برایش گرفته‌اند، دلم سخت گرفت و همین بهانه‌ای شد تا این سطور را برایتان رقم بزنم. مرا ببخشید می‌خواهم برایتان یادآوری کنم مهرماه 1344 را که این تماشاخانه قدیمی‌مان کارش را برای اعتلای تئاتر و هنر ملی شروع کرد و برای حفظ و ماندگاری تئاتر ملی کشورمان، بزرگ مردان و زنانی روی صحنه‌اش آثار مانا و ماندگاری خلق کردند و در تلخی و شیرینی روزگاران برگ‌های زرینی را در تاریخ هنر نمایش این کشور رقم زدند. 10 سال بعدش را به یاد دارم که متولیان و هنرمندان سنگلج توسعه‌ی آن را خواستند ولی نشد، نشد که نشد- خیلی‌ها آمدند و رفتند ولی نشد. این خواسته برای خانواده‌ی تئاتر کشور یک آرزوی دست نیافتنی و نشدنی تلقی می‌شد، تا اینکه شما آمدید. شما باعث شدید تا این خانواده و هنرمندان شهیرش با دلگرمی مضاعفی از شما اجرای طرح توسعه تماشاخانه سنگلج را بخواهند...درخواستی برای تحقق آرزوی 40 ساله، آرزوی نشدنی، آرزوی گره خورده‌ی خانواده تئاتر برای ایجاد یک مکان تئاتر در جنب تئاتر سنگلج، تئاتری که همپای ما و نسل ما پیر شده است و نیاز دارد توسعه یافته و احیا شود و چندین و چند هدف دیگر که در این طرح دیده شده است...»

رشیدی در ادامه‌ی نامه‌اش اضافه کرده بود: «من داود رشیدی 81 ساله که پس از سالیان سال خدمت به کشورم خواسته‌ای نداشته و ندارم، اما بخاطر حفظ تاریخ نسل خودم و بقای نسل بعد از خودم در تئاتر، دستان توانمند شما را که با انجام پروژه‌های عظیم و نشدنی پایتخت ایمان و باور شهروندان را صد چندان کرده است، به گرمی می فشارم و می‌گویم که واگذاری یک ساختمان کوچک برای خانواده بزرگ تئاتر توسط این مدیر محال نخواهد بود و از شما می‌خواهم که دستور فرمائید این مهم عملی شود.»

البته شهردار تهران دستور کتبی برای اجرایی شدن این مسئله و الحاق ساختمان مجاور تالار سنگلج به آن را صادر کرد اما هنوز اتفاقی رخ نداده و اگرچه بسیاری از اهالی تئاتر چشم انتظار یک اقدام جدی هستند ولی نکته اینجاست که دیگر داود رشیدی نیست تا باز هم نامه‌ای بنویسد یا اگر اتفاق خوبی افتاد در ان حضور داشته باشد.

با این حال علی عابدی، مدیر تالار سنگلج درباره‌ی آخرین وضعیت طرح توسعه‌ی تالار سنگلج بیان کرد: متاسفانه تاکنون خبر جدیدی به ما نرسیده است ولی با توجه به اظهار نظر اخیر شهردار تهران در مراسم سوم درگذشت مرحوم داود رشیدی منتظر هستیم تا توسعه‌ی تالار سنگلج جدی‌تر دنبال شود.

او با اشاره به صحبت‌های مرضیه برومند در آیین اختتامیه‌ی جشنواره تالار شهر گفت: همچنان چشم انتظار عملی شدن دستوارات صادر شده، هستیم چرا که به نظرم مسکوت ماندن این موضوع تا به امروز به دلیل ازدحام کاری شهردار تهران است که فرصت پیگری مسئله را نیافته و نیز مقاومتی که از سوی دایره‌ی حقوقی شهرداری برای واگذاری این بنای مجاور وجود دارد.

عابدی تاکید کرد: بنابراین امیدوارم همانطور که آقای قالیباف گفتند، وصیت آقای رشیدی درباره‌ی سنگلج عملی شود.

وی همچنین درباره‌ی پنجاه‌ویکمین سالگرد افتتاح تالار «سنگلج» گفت:‌ با توجه به اینکه این روز با دهه‌ی اول محرم همزمان شده، تصمیم داریم برنامه‌ای را بعد از ماه صفر برگزار کنیم که البته این برنامه بهانه‌ای برای مطرح شدن حرف‌های اساسی در حوزه‌ی تئاتر خواهد بود.

عابدی در ادامه با بیان اینکه پس از پایان اجرای نمایش «پرتره مرد ریخته» نمایشی با نام «کسوف» که با ایام محرم مناسبت دارد در تالار سنگلج به صحنه می‌رود، درباره انتقاد یکی از هنرمندان از اجازه‌ی اجرا نیافتن یک سیاه‌بازی در این تالار گفت: نمی‌دانم چه کسی به این هنرمند چنین موضوعی را گفته است چون اصلا در جریان چنین مسئله‌ای نبودم ولی با این حال همه می‌دانیم سیاه‌بازی از نمایش‌های ایرانی است و من هم برای اجرای یک اثر در تالار سنگلج کیفیت را بر هر چیز دیگر ارجح می‌دانم.

705502

کد خبر: 684412

وب گردی

وب گردی