ابتکار: دریاچه ارومیه تا ۹ سال دیگر احیا می شود

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در دومین روز سفر خود به آلمان با خانم کلودیا روث نایب رییس اول مجلس آلمان دیدار کرد.

به گزارش ایسکانیوز از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، در این ملاقات خانم ابتکار با اشاره به اینکه آلمان با افغانستان همکاری های گسترده ای شامل تخصیص منابع گوناگون مالی و کارشناسی دارد، پیشنهاد ایجاد همکاری سه جانبه میان ایران، آلمان و افغانستان در خصوص مجموعه تالاب های بین المللی هامون را ارایه داد.

او افزود: از این طریق امکان طرح حفاظت و احیای اکولوژیکی این تالاب که اخیرا به عنوان ذخیرگاه زیستکره در یونسکو به ثبت رسیده، می تواند مورد بحث و پیگیری قرار گیرد.

نایب رییس مجلس آلمان نیز با استقبال از این پیشنهاد، گفت این همکاری و راههای تحقق آن را مورد بررسی قرار می دهد.

خانم روث همچنین با توجه به معضل ترافیک و آلودگی هوا در کلانشهرها برای مشارکت در بهبود وضعیت آلودگی هوا به خصوص برای گسترش حمل و نقل عمومی ابراز تمایل کرد.

او با توجه به توضیحات معاون رییس جمهور کشورمان در مورد بیانیه مشترک زیست محیطی بین دو کشور که قرار است طی برنامه کاری 15 ماهه به اجرا درآید، از این توافق اعلام حمایت کرده و گفت: اگر لازم باشد از این سند همکاری در مجلس آلمان حمایت کرده و پشتیبان تعمیق همکاری های زیست محیطی دو جانبه خواهد بود.

روث که سال گذشته در سفرش به ایران از دریاچه ارومیه بازدید داشت، در این دیدار وضعیت کنونی آن را جویا شد که ابتکار در پاسخ با اشاره به بهبود وضعیت دریاچه در تابستان امسال و گسترش بیش از سه برابری سطح آن، توفیقات نسبی در اصلاح روش های آبیاری، بارش های جوی و هدایت آب به سمت دریاچه را مورد تاکید قرار داد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: البته اقدامات در این زمینه می بایست تداوم یابد تا طی 7 تا 9 سال آینده بتوانیم بزرگ ترین دریاچه نمکی جهان را به طور کامل احیاء کنیم.

معصومه ابتکار روز پنج شنبه همچنین از مجموعه تولیدی شرکت BASF که بزرگ ترین تولید کننده مواد شیمیایی، محصولات پوشش دهنده رنگ خودرو، تولید مبدل های کاتالیزوری خاص پالایش اگزوز خودروها و پایداردهنده های محصولات کشاورزی با قدمتی بیش از 80 سال است بازدید کرد. این شرکت در سال گذشته حدود دو میلیارد یورو فقط در زمینه تحقیق و توسعه با تمرکز بر کاهش مصرف انرژی و کاهش ردپای کربن صرف کرده و موفقیت های قابل توجهی در کاهش انتشار انواع گازهای آلاینده هوا، کاهش تولید پساب و کاهش تولید پسماندهای خطرناک است.

این مجموعه تولیدی، تغییر از مسیر اقتصاد خطی و برداشت از منابع طبیعی و تولید پسماندها و آلاینده ها را به مسیر اقتصاد گرد یا دایره ای هدف قرار داده، به گونه ای که پسماند و پساب هر گونه از محصولاتش را به جای اینکه به طبیعت برگرداند، با فناوری های نوین زیست محیطی به مسیر تولید برمی گرداند. به عنوان مثال برق مورد نیاز تاسیسات خود را که معادل برق مصرفی کشور سوییس است از زباله و پسماندهایش به دست می آورد.

شرکت BASF به این ترتیب به میزان 80 درصد موفق به کاهش آلایندگی آب و خاک به رغم نوع فعالیت های آلوده کننده اش شده است.

بر اساس این گزارش رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین روز پنجشنبه ملاقاتی نیز با رییس کمیته محیط زیست مجلس آلمان داشت.

ابتکار طی برنامه دیگری در جمع تعدادی از محققین و اندیشمندان آلمانی شرکت کرد.

105/602

کد خبر: 684431

وب گردی

وب گردی