اختصاص خط اعتباری 100 میلیارد تومانی برای صادرات پسته

پسته ارزش افزوده بالایی دارد که می تواند در بحث اشتغال زایی هم نقش مهمی بازی کند.

به گزارش ایسکانیوز از اتاق تهران، معاون وزیر جهاد و کشاورزی در امور باغبانی و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران از اختصاص خط اعتباری 100 میلیارد تومانی برای سامان دهی به صادرات پسته گفت: در حال حاضر برای صادرات پسته مشکلاتی به وجود آمده است و قیت ها در سطح جهان کاهش پیدا کرده است و برای همین فعالین حوزه تجارت به دنبال راهکارهایی برای سامان دادن به این شرایط کنونی هستند تا انشاالله بازار با تمهیداتی تکان بخورد و قیمت ها متعادل شود.

او در ادامه به مهم ترین اقدام صورت گرفته برای حمایت از صادرکنندگان پرداخت و گفت: به عنوان پیش درآمد برای حل مشکل خط اعباری 100 میلیارد تومانی از طریق بانک کشاورزی در اختیار صادر کنندگان قرار گرفته و ما امیدواریم این اعتبار در جهت سامان دهی به شرایط کنونی مفید باشد.

محمد علی طهماسبی در ادامه با بیان اینکه پسته و صادرات پسته برای کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است به آمارها پرداخت و گفت: پسته محصول ارز آور ایران است و اهمیت بسیار زیادی برای کشور دارد شما اگر به آمارهای صادرات هم نگاه کنید این موضوع را به خوبی متوجه می شوید؛ مثلا در گزارشی که اتاق از صادرات در شهریور منتشر کرده می بینیم که پسته دربین 10 قلم اول کالاهای صادراتی در مقام ششم قرار دارد و این زمانی بهتر خود را نشان می دهد که ارزش آن را مقایسه کنیم از نظر وزنی و ارزآوری با کالاهای دیگر مثلا پسته را با سنگ آهن مقایسه کنید تا این را متوجه شوید.

او در ادامه می گوید: پسته ارزش افزوده بالایی دارد که می تواند در بحث اشتغالزایی هم نقش مهمی بازی کند و فرصت های زیادی را به وجود بیاورد. این معاون وزارت جهاد و کشاورزی در بخش دیگری از صحبت های خود به صادرات کشمش و مشکلاتی که برای آن وجود دارد، هم اشاره می کند و می گوید: درحال حاضر برای صادرات کشمش هم همین چالش را داریم؛ امسال تولید کشمش در آمریکا و ترکیه هم زیاد بوده است و پیش بینی می شود حدود 1.5 میلیون تن تولید جهانی این محصول باشد که حدود 700 هزار تن از آن در چرخه تجارت قرار می گیرد. از طرفی امسال تولید کشمش در کشور ما هم افزایش یافته و بین 200 تا 2550 هزار تن خواهد بود و در این شرایط وقتی عرضه زیاد می شود قیمت هم پایین می آید و این می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد. بنابراین از همین حالا معاونت بازرگانی به دنبال راهکاری است تا این مشکل را حل کند و رونق و صادرات کشمش را شکل دهد. ما سال گذشته از نظر صادرات این محصول وضعیت خوبی داشتیمو الان به دنبال این هستیم که امسال هم حرف برای گفتن داشته باشیم.

402/602

کد خبر: 684440

وب گردی

وب گردی