مقام قضایی: امکانات لازم برای استفاده از مجازاتهای جایگزین وجود ندارد/ سرقت در صدر جرائم کودکان

معاون رییس کل دادگستری تهران در امور زندانیان از نبود امکانات لازم برای استفاده از مجازاتهای جایگزین خبرداد و سرقت را تخلف نخست کودکان زیر ١٨ سال عنوان کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، احمد مظفری روز شنبه در نشست خبری به منظور بزرگداشت روز جهانی کودک(٨ اکتبر) و هفته ملی کودک افزود: فرهنگ استفاده از مجازات جایگزین را در جامعه باید با ساخت فیلم و سریال نمایش و نشان داد. مردم باید بدانند با مجازات های جایگزین، مجازات از بین نمی رود.
او با بیان اینکه مردم نسبت به جرم کمی حساس هستند، اظهار داشت: استفاده از مجازات های جایگزین به آموزش نیاز دارد و خود قضات هم بتوانند از این جایگزین ها استفاده کنند.
مظفری ، تخلفات نخست کودکان را سرقت، ضرب و جرح و مواد مخدر عنوان کرد و گفت: معنای سرقت انجام شده بین بزرگسالان و کودکان متفاوت است.
معاون دادگستری تهران با بیان اینکه بعد از انقلاب در زمینه حقوق کودک رشد چشمگیری داشته ایم افزود: قانونگذار ازنظر حقوقی و کیفری از اطفال حمایت های خاصی داشته است که این فعالیت ها هر روز گسترده تر هم می شود.
او ادامه داد: از بعد حقوقی نیز کودک درون نطفه همان حقوق یک فرد عادی را دارد و برای او ارث در نظر گرفته می شود و از بعد کیفری نیز سقط جنین جرم سنگین محسوب می شود و کودکان در معرض خطر و در تعارض ناخواسته با قانون مورد حمایت قرار می گیرند.

** ایران تنها کشور خاورمیانه که به همه مفاد کنوانسیون حقوق کودک عمل کرده است

مظفری پیوستن به پیمان نامه های متعدد جهانی در حوزه حقوق کودک از جمله کنوانسیون حقوق کودک در سال 1392 را از دیگر قدم های برداشته شده در این حوزه عنوان کرد و اظهار داشت: ایران کشور شاخص در حوزه حقوق کودک است و در برخی دانشگاه ها رشته حقوق کیفری اطفال تا مقطع دکترا هم تدریس می شود و بسیاری از پایان نامه ها نه تنها در رشته حقوق بلکه در رشته های روانشناسی و مددکاری هم با موضوع کودک دفاع می شوند.
او اضافه کرد: سال 78 وقتی در کانون اصلاح و تربیت بودم حدود 500 مددجو در آن جا وجود داشت در حالی که الان تعداد مددجو زیر 150 نفر است و این یکی از موفق ترین بخش های فعالیت جمهوری اسلامی ایران حوزه حقوق کودک است.
به گفته معاون امور زندانیان رییس کل دادگستری تهران، مجازات شلاق برای کودکان حذف شده و آنان به جای حبس در زندان، در جایی (کانون اصلاح و تربیت) نگهداری می شوند. در موارد تکرار و تعدد جرم نیز همانند بزرگسالان با آنان برخورد نمی شود.

** شهرداری تهران مسئول کودکان کار

این قاضی دادگستری در مورد فعالیت های انجام شده در حوزه کودکان اتباع و کودکان کار نیز یادآورشد: هشت هزار اتباع خارجی تاکنون باسواد شدند و حمایت ها از اتباع به قدری در بخش آموزش زیاد شده که ایرانیان حتی اعتراض می کنند که چرا یک ایرانی نباید چنین وضعیتی داشته باشد.
او ادامه داد: در جلسه ای که در وزارت کشور برگزار شد، شهرداری تهران مسئولیت کودکان کار را بر عهده گرفت.

** تشکیل پرونده شخصیت گامی مثبت برای رسیدگی به پرونده های زیر 18 سال

مظفری در پاسخ به سوال دیگر ایرنا که چرا هنوز برخی قضات رفتار شایسته ای با کودکان در دادگاه ها ندارند، با بیان اینکه قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 در نحوه رسیدگی به جرائم اطفال مورد خوبی را به نام پرونده شخصیت در نظر گرفته است، گفت: طبق این قانون قاضی موظف است دستور تشکیل پرونده شخصیت را برای اطفال صادر کند و موارد فنی و تخصصی به وضعیت روانی و ذهنی کودک برمی گردد در واحد مددکاری اجتماعی درنظر گرفته شده است.
او ادامه داد: در این واحد فرم هایی وجود دارد که براساس آن شخصیت کودک توسط روانشناسان ارزیابی می شود .
معاون رییس کل دادگستری تهران تصریح کرد: بستر لازم برای استفاده مطلوب از این بخش فراهم نشده است.
او درباره مجازات های جایگزین گفت: یک فصل از قانون مجازات اسلامی به مجازات های جایگزین اختصاص داده شده است اما اینگونه نیست که به سرعت جواب دهد و فرهنگ استفاده از مجازات های جایگزین باید بین مردم و جامعه جا بیفتد.
مظفری یکی از مواد این مجازات های جایگزین را ماده 88 قانون دانست و افزود: ماده 88 قانون مجازات اسلامی در رابطه با بحث مجازات های جایگزین گفته است که تربیت را به اشخاص حقیقی بسپرید اما چون بستر فراهم نیست هنوز چنین حکمی صادر نشده است.
او ادامه داد: البته حکمی برای کودکی داشتیم که شنبه تا چهارشنبه برای رفتن به مدرسه در منزل خود بود و چهارشنبه عصر به کانون برمی گشت تا جمعه عصر در آنجا می ماند.
معاون دادگستری تهران در امور زندانیان از کاهش آمار کودک آزاری در کشور هم خبر داد و گفت: شاید بسیاری فکر کنند کودک آزاری افزایش یافته درحالی که توجه مردم به کوچکترین موارد کودک آزاری زیاد شده و اصل موضوع کاهش یافته است؛ کودک آزاری متاسفانه جسمی در نظر گرفته می شود و کمتر کسی به موارد روحی روانی توجه دارد.

** اعدام زیر 18 سال نداریم

مظفری درباره وضعیت اعدام کودکان زیر 18 سال در کشور نیز تصریح کرد که در حال حاضر اعدام زیر 18 سال نداریم و البته موارد قصاص نفس چیز متفاوتی است.
او قصاص را حق خصوصی و حق مردم دانست و افزود: قوه قضاییه هم نمی تواند دخالت کند و تنها جهت استیذان می رود؛ البته در سال گذشته برای 13 مورد اعدام کودک زیر 18 سال رضایت گرفته شده است.
معاون دادگستری تهران در پایان این نشست درباره پلیس اطفال و راه اندازی این بخش هم گفت: طبق قانون آیین دادرسی کیفری بازجویی و برخورد اولیه و مقدماتی با متهمان زیر 18 سال توسط پلیس ممنوع شد؛ حتی اگر جرم مشهود باشد پلیس حق انجام بازجویی از متهم را ندارد.

602/703

کد خبر: 684507

وب گردی

وب گردی