۸۰درصد منابع آبی هر سال تلف می‌شود/آیا بحران آب در ایران واقعی است؟

تحقیقات داخلی و خارجی شرایط آبی ایران را بحرانی می دانند؛ تحقیق موسسه جهانی منابع می‌گوید سالانه بیش از ۸۰درصد منابع آبی ایران برای کشاورزی، صنعت و مصرف شهری غیر قابل دسترس می‌شود و ایران در فهرست ۳۶کشوری که درگیر بحران آب هستند، حضور دارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبر آنلاین بر اساس گفته بسیاری از مسولان و اطلاعات تحقیقات خارجی و داخلی، ایران وضعیت وحشتناکی در رابطه با میزان منابع آبی خود دارد و شاید حتی تا چند سال منابع آبی کشورمان تمام شود. اما این مسئه را بسیاری باور ندارند و بحران آب را توطعه ای برای کمتر مصرف کردن آب می دانند.

حسن روحانی، رییس جمهور، معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست و حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو از مسئولان رده بالای دولت هستند که پیش از این نسبت به بحران آب در ایران هشدار داده اند. به گفته چیت چیان میزان مصرف آب در ایران 96 میلیارد مترمکعب است و این در مقایسه با 120 میلیارد مترمکعب از کل منابع آب تجدیدشونده کشور، نشان دهنده وضعیت بحرانی مصرف آب در ایران است.

80 درصد منابع آبی ایران هر سال تلف می شود

اما تحقیقات خارجی هم شرایط آبی ایران را بحرانی می دانند، بر اساس تحقیق موسسه جهانی منابع که سال 2013 منتشر شد، سالانه بیش از 80 درصد منابع آبی ایران برای کشاورزی، صنعت و مصرف شهری غیر قابل دسترس می شود و ایران در فهرست 36 کشوری که درگیر بحران آب هستند حضور دارد.

رتبه ایران در این این فهرست اینگونه است:

نام کشور

رتبه

قرقیزستان

22

تیمور شرقی

23

ایران

24

یمن

25

فلسطین

26

اردن

2

تا 20 سال دیگر منابع آبی ایران تمام می شود

چندی پیش روزنامه «فایننشال تایمز» هم در مقاله ای با عنوان «ایران خشک شد» نوشت: «ایران با پیشینه هفت هزار ساله تا ۲۰ سال دیگر از بی آبی و خشکسالی نابود می شود و از آن بیابانی به جای خواهد ماند که هیچ گیاه و جانداری توان زندگی در آن را نخواهد داشت.»

در مقاله این روزنامه انگلیسی در کنار دلایلی مانند رشد صنعت و افزایش جمعیت، از کشاورزی به عنوان دلیل اصلی بحران آب در ایران نام برده شده.

آیا تغییرات ایران در زمینه آب بسیار کم و بسیار دیر نیست ؟

تحقیقات موسسه مستقل استرالیایی «اف دی آِی» هم از بحران آب در ایران خبر می دهد، بر اساس تحقیق این موسسه ایران در حال مبارزه با یک بحران آب است و علت آن هم سوء مدیریت دولت و برنامه ریزی های نامناسب است.

در این تحقیق آورده شده است که با وجود برنامه ریزی هایی که در سال 2013 برای اصلاح الگوی مصرف در ایران صورت گرفته است میانگین مصرف آب در ایران 70 درصد بیشتر از میانگین جهانی است و با ادامه این روند و با تاثیرات تغییر اقلیم بحران آب در ایران تشدید می شود.

ایران چهارمین کشور در معرض خشک شدن

ناسا هم در تحقیقی که آذر ماه سال گذشته انجام داده بود، از ارتباط تغییر اقلیم و بحران آب در ایران گفته بود.

بر اساس این تحقیق سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالت متحده آمریکت، ایران در فهرست 45 کشور در معرض خطر خشکسالی در رتبه چهارم قرار گرفته است. گزارش ناسا تاکید می کند که احتمال دارد بین 30 تا 40 سال آینده بخش های وسیعی از ایران به بیابان مطلق تبدیل شوند.

ایران از بحران آب وارد کمیابی آب می شود؟

یکی از اصلی ترین معیار های اندازه گیری شرابط آبی یک کشور معیار فالکن مارک است؛ بر اساس این معیار اگر سرانه مصرف آب تجدیدپذیر در کشوری کمتر از 1700 مترمکعب باشد، دچار بحران آب است و این بحران زنگ خطری برای آن کشور است که افزایش جمعیت در آن می تواند منجر به اتفاقات خطرناکی باشد و این در حالی است که اگر این میزان به کمتر از 1000 متر مکعب برسد، شرایط بسیار جدی می شود؛ در آن صورت در کشوری که این اتفاق در آن رخ می‌دهد بحران های اقتصادی شدید و فجایاع محیط زیستی زیادی رخ می دهد و کمیابی آب اتفاق می‌افتد.

105/602

کد خبر: 684568

وب گردی

وب گردی