توزیع دارو در فضای مجازی به مرحله هشدار رسید

امروزه، سایت های غیرقانونی مانند قارچ می رویند و محل فروش و عرضه داروهای غیرمجاز، تقلبی و غیر ایمن می شوند که مخاطرات جدی برای سلامت جامعه بشری به همراه می آوردند.

به گزازش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، مدیر کل بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو، نسبت به رشد قارچ گونه سایت های غیرمجاز توزیع داروهای تقلبی و قاچاق در کشور هشدار داد.

دکتر شهریار اسلامی تبار، گفت: تاکنون بیش از 53 هزار و 420 داروی غیرمجاز در کشور ضبط و کشف شده که ارزش آن بیش از 600 میلیون تومان است.


او گفت: امروزه، سایت های غیرقانونی مانند قارچ می رویند و محل فروش و عرضه داروهای غیرمجاز، تقلبی و غیر ایمن می شوند که مخاطرات جدی برای سلامت جامعه بشری به همراه می آوردند.


او سپس به عملیات پانجیا در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: پانجیا به معنی ائتلاف و اتحاد جهانی برای مقابله با تبلیغات کذب در اینترنت و فضای مجازی است و سلسله عملیات های پانجیا در زمینه مبارزه با قاچاق دارو در فضای مجازی در ایران نیز با جدیت دنبال می شود. ایران از سال 2011 با 74کشور دیگر در این عملیات ها شرکت دارد.


اسلامی تبار، ادامه داد: درسال 2014 و در عملیات پانجیا، ایران با حضور 11 کشور دیگر به طور همزمان به جمع آوری اطلاعات فروشندگان داروهای غیرمجاز در فضای مجازی و همچنین دستگیری آنها پرداخت.


او یادآور شد: اصطلاح پانجیا اشاره به شکل گیری کره زمین در 25میلیون سال پیش دارد که سه تکه اصلی کره زمین به هم پیوستند و پانجیا را به وجود آوردند ؛ برای تحقق اهداف این ائتلاف جهانی علاوه بر مسئولان باید تمامی مردم جهان شرکت فعالی داشته باشند زیرا صحنه تجارت اینترنتی بسیار گسترده و گنگ است.


این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو اظهار داشت: برای مقابله با این خطر جدی، پلیس بین الملل در رشته عملیات هایی - با نام پانجیا1، 2، 3 ، اقدام به کشف، مسدود کردن و پیگیری قانونی مجرمین در فضای مجازی کرده است. ارزش محصولاتی که از این طریق در کشور آمریکا ضبط شده اند تنها در عملیات پانجیای 8 به بیش از 81 میلیون دلار می رسد.


او اضافه کرد: در این خصوص 70 پرونده قضایی تشکیل و 102 نفر دستگیر شدند همچنین 53هزار و 420 داروی غیرمجاز کشف شد که ارزش آن بیش از 600میلیون تومان بود.


مدیر کل بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو، گفت: ایران در این عملیات بین 132 کشور رتبه 17 را کسب کرد؛ به همین دلیل در نشست آخری که در لیون برگزار شد، پلیس سایبری ایران در عملیات پانجیا 8 به عنوان سر گروه انتخاب شد که 24 کشور از حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا را تحت پوشش دارد.


او یادآور شد: تامین خدمات مراقبت سلامت با توسل بر منافع مالی، انسانی و غیره امکان پذیر است. استفاده بهینه از این منابع نیازمند حکمرانی خوب با توسل برسلامت در مقابل فساد میسر است و به همین دلیل است که حکمرانی خوب، در نهایت به ارتقای بهره وری می انجامد. یکی از شاخص های اصلی حکمرانی خوب سلامت است.

602/109

کد خبر: 684622

وب گردی

وب گردی